Thijs schreef:Heeft er al iemand een brief met daadwerkelijke bedragen er op gekregen?
Kun je zelf toch ook wel uitrekenen!!!! voor mij betekent het.....
Voor mijn BX op lpg wordt dit 960 euro
voor mijn eend op lpg 496 euro
voor mijn eend op benzine 144 euro (hele jaar doorrijden) of 36 euro na 1 december van de straat halen.....
Thinouk had het over de site van de belastingdienst; even gekeken en idd. daar is het te berekenen.
De acadiane kost me €28,- per jaar en de Eend €37,- maar dat is dus het kwarttarief.
De BX heb ik met name in de winter nodig en die gaat me €78,- per kwartaal kosten.
Ik heb ook een envelopje binnen. Mijn Dyane is van 1974. In mijn brief stond dat vrijstelling geld voor auto's die op DIT moment 40 jaar en ouder zijn. Overige vallen binnen de overgangsregeling. Maak ik hier uit op dat dit niet jaarlijks bijgesteld gaat worden? Ik bedoel dat de overgangsregeling alleen geldt voor auto's die nu belastingvrij waren en er dus geen nieuwe oldtimers komen?
Ik ging er vanuit dat als mijn Dyane 40 is, ik geen belasting meer hoef te betalen. Maar is dit ook echt zo?
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Het klopt dat alle auto's welke 40 worden, belastingvrij worden.
Er komen alleen geen nieuwe auto's meer bij in de overgangsregeling. Dus die moeten gewoon wachten tot de 40e verjaardag.
De laatste drie jaren eenden horen daar dus bij. Die krijgen geen overgangsregeling meer.
Ik heb inmiddels ook de brief van de belastingdienst binnen. Mijn eend is van begin 87 dus ik heb nog geen jaar geleden vernomen dat ie belastingvrij was. Eindelijk want die viel dus ook al in de overgang van 25 naar 30 jr. Nou en nu wachten tot 40 jaar. Met de overheid weet je het toch nooit...
Ik kom wel over die paar tientjes per jaar heen voor het kwarttarief. En in de wintermaanden staat de eend toch binnen. Ik ben wel blij dat ik er geen 3 of 4 tegelijk heb staan zoals een paar jaar terug...
Ik rij er misschien maar max. 3000 km per jaar mee dus ik vind het kwarttarief redelijker dan gelijk de volle mep.
En dan wordt mijn belastingvrije A label auto vanaf januari ook weer belastingplichtig. Maar dat wist ik vantevoren al en is geen verrassing. Vind het wel terecht want ik maak met die auto net zoveel gebruik van de weg als een ander die wel moest betalen.
En dan is de belasting op mijn motorfiets een jaar of wat geleden stilzwijgend met 100% verhoogd. Ja, die belastingdienst haalt aardig wat binnen...
Voor de mensen op lpg is het zuurder. Maar ik ben van mening dat de veelrijder gewoon mag meebetalen. Alleen is dat per geval lastig te bepalen. Rijdt elke oldtimer op lpg wel zoveel km? Dat het rouw op het dak valt, dat is een ding dat zeker is.