Pagina 3 van 9
Geplaatst: wo 5 okt, 2011 18:15
door Thijs
Misschien is dat wel een tip.
Maar ik heb dat al eens gedaan met een motorblok en een versnellingsbak, die werden blinkend schoon, ook zonder Dasty. Mijn gezicht trouwens niet....
Ik heb al wel met een plamuurmes de centimeter dikke laag zand/olieprut weggehaald van het chassis, scheelt ook weer.
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 21:55
door Thijs
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 21:58
door Thijs
Zo was zij trouwens voordat ik begon te slopen....

Geplaatst: zo 22 jan, 2012 22:08
door hobbes
De oranje dyane die ik heb had een 602cc AM2 blok dat ik gewoon na een groete beurt weer aan de praat heb gekregen. Het orginele blokje heb ik er ook ingelaten ( draait nog goed, ook op euro 95) De versnellingsbak heb ik wel vervangen voor een schijvenbak, daarbij heb ik het hele remsysteem vervangen. Ik heb de oude achteras gebruikt en daar een nieuwe remspiraal ingezet, was geen probleem. Ik heb wel het vliegwiel vervangen voor een exemplaar met de nieuwe type koppeling, aan de schutbord kant heb ik daarom een blokje gemaakt zodat de koppelingskabel past ( anders is ie te lang) de orginele gasplank heb ik wel laten zitten. Oud en nieuw is wel ( beperkt) uitwisselbaar indien je een paar punten in de gaten houd.
Voor het kenteken : maak er alstjeblieft weer een dyane van!
Juist die orginele kentekens vind ik het leukste, vooral als de kleur met het bouwjaar een beetje klopt.
overigens is een dyane iets sneller dan een eend en heeft ie ook iets meer ruimte, vooral achterin.
succes ermee!
Geplaatst: zo 22 jan, 2012 22:22
door Thijs
O, maar dat is geen discussie meer hoor.
Het wordt gewoon weer de Dyane, anders had ik hem nog moeten laten schouwen ook.
Alleen ga ik de auto gewoon echt gebruiken en daarom wil ik er een 602cc motor in hebben.
Nou ja, en dan meteen maar schijfremmen, dat zit al op de bak.
Maar de achteras heb ik gewoon gebruikt, paste prima.
Ik mis alleen de gaten voor de handremhefboom. Waarschijnlijk zet ik die gewoon met zelfborende parkers vast.
Geplaatst: ma 23 jan, 2012 00:02
door André Post
Je kan ook kabels aanpassen zodat je de originele handrem handel kan gebruiken.
Werkt bij mijn mehari al weer bijna 14 jaar.
Geplaatst: ma 23 jan, 2012 02:38
door deusjevo
Geplaatst: ma 23 jan, 2012 19:36
door Thijs
Uhhm, heb je hem met die Panda als trekauto opgehaald?
Eeeeh, ja en nee. Het is een Marbella.......
Het was ongeveer 250km trouwens......
Je kan ook kabels aanpassen zodat je de originele handrem handel kan gebruiken.
Daar heb ik niet eens aan gedacht. Heb je er een foto van?
Geplaatst: ma 23 jan, 2012 19:59
door Thijs
Ik zie net op de site van de Dyanevereniging dat het helemaal geen Bleu Lagune kan zijn.
Het zou dus AC 635 bleu camargue (dak: bleu weekend) moeten zijn....!??!
Het interieur is zwart skai en geen blauwe stof zoals op de site....hmmm....
Geplaatst: ma 23 jan, 2012 22:56
door André Post
Thijs schreef:
Je kan ook kabels aanpassen zodat je de originele handrem handel kan gebruiken.
Daar heb ik niet eens aan gedacht. Heb je er een foto van?
Oei, dat zit diep in de krochten van de motor ruimte.
Toendertijd heb ik dat opgelost door een stuk rondstaal van de zelfde diameter als de originele tonnetjes op de juiste lengte af te zagen,
in het midden er dwars door heen een gat met iets grotere diameter als de binnenkabel dikte,
Dan in de lengte doorgeboord met 5mm en getapt met 6mm.
2x 6mm inbus bouten klemmen de kabel vast.
Als ik het nu zou doen zou ik waarschijnlijk toch proberen het andersom te doen.
De langste kabel is lang genoeg, dus 2 daarvan moet je hebben.
Bij een Mehari zit het subframe in de weg, vandaar deze oplossing.
Vrijwel alle wijzigingen die ik heb aangebracht zijn ook weer terug te brengen naar origineel.
Geplaatst: wo 25 jan, 2012 23:14
door Niels
Thijs schreef:Ik zie net op de site van de Dyanevereniging dat het helemaal geen Bleu Lagune kan zijn.
Het zou dus AC 635 bleu camargue (dak: bleu weekend) moeten zijn....!??!
Het interieur is zwart skai en geen blauwe stof zoals op de site....hmmm....
waarom niet? in 1974 is toch bleu lagune geleverd? is mijne ook (november 1973) of mis ik een ander belangrijk punt even?
Geplaatst: do 26 jan, 2012 15:19
door Michiel van G.
En dat trekken van zo'n aanhanger mag dus met een Marbella he!

Marbella/OerPanda heeft een maximaal trekgewicht van 800 kilo geremd (en dat is meer dan de auto weegt) maar zo staat het officieel op het kenteken. Dus daar kun je wel een een dyane mee ophalen
En, het is gewoon een Dyane Luxe uit 1974, Modeljaar '74. Met zwart skai banken in bleu lagune. Niets geks mee aan de hand. Een optie was de blauwe stof.
Geplaatst: do 26 jan, 2012 20:45
door dezilverlinde
Wat een mooie Dyane! Zoals het hoort, lekker levend! Ik ben ook bezig met de wederopbouw van een Dyane 4 luxe uit 1974. Rood, lillik maar ook weer mooi van lelijkheid. Origineel in elk geval. Ben nu bezig de gereviseerde 435 cc op te bouwen. Erg leuk om te doen

. Siemen heeft mijn koets weer keurig en degelijk gelast! Aankomend voorjaar kan de Dyane weer de weg op! Na tien jaar in de schuur te hebben gelegen

. Veel succes met je mooie project! Erg mooie kleur, mooi origineel kenteken! Dyanes zijn echt VET!
Groetjes Frank
Geplaatst: do 26 jan, 2012 22:01
door Thijs
En, het is gewoon een Dyane Luxe uit 1974, Modeljaar '74. Met zwart skai banken in bleu lagune. Niets geks mee aan de hand. Een optie was de blauwe stof.
Ik heb me vergits, je hebt gelijkt. Waar haal je die info vandaan?
Frank: Ja, Dyanes zijn leuk! Net weer wat anders dan een Eend (heb ik ook nog...).
Dus Siemen heeft zich uitgeleefd op jouw Dyane?
Maak je ook een topic hier?? Foto's willen we zien!!
Geplaatst: zo 15 apr, 2012 21:09
door Thijs
Ondertussen heb ik niet stilgezeten maar wel weinig gepost.
Zojuist heb ik de motor voor het eerst gestart.
Na zo'n 15 jaar stilstand startte hij vrij vlot.
Alleen is de bezinepomp kaduuk helaas maar een nieuwe is besteld.
Vraagjes:
Zit bij een Dyane 6 uit 1974 de claxon op de dynamobout?
Wordt de trekhaak met de originele bumperbouten vastgezet of moeten daar sterkere in?