Pagina 3 van 4
Geplaatst: do 21 jun, 2012 16:03
door JieKie
in belgie is ombouw naar elektrisch verboden
wat een kutland qua auto-normen
Geplaatst: do 21 jun, 2012 17:42
door dyane_maniac
Beste David, niemand ontneemt jou (vooralsnog) jou pruttelende eend. Of die van mij. Gelukkig niet. En qua milieu; alles vervuild! Zelfs fietsen of lopen.
Maar zonder moeders geen kinderen. Als we nu niet experimenteren met andere energiebronnen zijn we straks de sjaak.
Amsterdam moest de 80km zone invoeren omdat er anders volgens EU regelgeving niet meer gebouwd zou mogen worden. Dat word nu weer door die maffe regering teruggedraaid. "vervuilende" vrachtwagens mogen de stad al niet meer in. Hoe lang denk je dat het duurt voordat je met een oldtimer de stad niet meer in mag?
Mijn argumenten tegen GroenLinks dat ik met mijn "vervuilende" auto weinig km's maak en zeker niet binnen de stad maakten weinig indruk.
Die kat kost ook bijna 1000 euro en levert geen zak winst op bij koude motor en is pas echt effectief bij injectie
Geplaatst: do 21 jun, 2012 23:56
door David
Ben het met je eens!
Overigens wordt er gewerkt aan de injectie met katalysator.
Maar dat terzijde. Ik ben het beslist met je eens en ik ga ervan uit dit ik de komende decennia nog kan doortuffen. (zo'n 2000 km per jaar)
Greetz david
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 00:15
door schermer
David schreef: Haha dan heb je in ieder geval een beste radio
En hoe heb je dat ingebouwd
Want daar ben ik dan wel weer heel nieuwsgierig naar
Nee maar ff serieus,
ik vind elk experiment met een 2cv helemaal top! Dat heb ik ook al vaak geschreven op dit forum, je kunt het checken bij mijn berichten.
Maar waar ik niet tegen kan is roepen dat electrisch beter is, of althans minder slecht, voor het milieu en dat het dus goed is om je 2cv om te bouwen.
Dat is natuurlijk nonsens, alles wat er nodig is aan materialen maakt alleen al dat de uiteindelijke milieuwinst negatief zal zijn, immers het vervangen van een motor door iets nieuws betekent al een grotere CO2 footprint, en dat is waar het allemaal echt om draait.
Heel veel is symboolpolitiek, alles moet ineens electrisch, maar waar komt die energie vandaan en welke hoogwaardige materialen zijn er bijvoorbeeld nodig om accu's te maken. (het voorbeeld van de Prius en de inmense vervuiling en milieuvernietiging in Canada door de winning van de delfstoffen die nodig zijn om de accu's van de Prius te kunnen produceren)
Mooi voorbeeldje, misschien ken je het al: als iedereen zijn apparatuur thuis van de standby stand afhaalt kan er in Nederland 1 energie centrale sluiten.
Daar gaat het om, gedragsverandering en bewustzijn.
Iemand gaf het hiervoor al aan, het meest milieubewuste is de fiets pakken en dat klinkt simpel, maar het is precies waar het om draait.
Gedrag.
Afijn ik kan nog wel even doorgaan, maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat ik elk experiment met een 2cv leuk vind, maar zeg DAT dan gewoon en ga het niet ophangen aan milieuvriendelijkheid.......
Amen!
Greetz David
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 00:26
door schermer
oeps niet helemaal goed gegaan, maar ik ben het met david eens dat het grootste deel alleen maar symbool politiek is. Je fijne prius kan nog zo weinig benzine verbruiken, het verbruik zit al in het fabricage proces. volgens mij krijg je die accu's en die extra elektomotor er nooit meer uit qua co2 uitstoot. Neemt niet weg dat ik het initiatief van leen erg leuk vind. Eigenlijk mist er een antwoord op deze poll. JA natuurlijk zou ik best een elektrische eend willen rijden, het ontbreekt mij alleen ff aan 10 a 20 duizend euro. Maar dat is ook een beetje het probleem, eerst moeten er genoeg mensen zijn om een kleine serie op gang te brengen, helaas word het pas daarna goedkoper.
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 11:11
door dyane_maniac
als ik het zo lees ben je geen 10 - 20 duizend euro kwijt.
grootste voordeel / afzetmarkt voor electrisch rijden is druk bevolkte gebieden waar je gewoon zo min mogelijk uitlaatgassen kan gebruiken.
maar goed daar zijn ook de mensen die de kinderen met de auto naar school brengen die 500 meter verderop staat de grootste boosdoeners.
het draait allemaal een beetje om common sense.
en asl er echt DE oplossing was, dan waren we daar al op over gestapt
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 11:14
door David
Geplaatst: vr 22 jun, 2012 16:57
door supercees
dyane_maniac schreef:als ik het zo lees ben je geen 10 - 20 duizend euro kwijt.
AC motor 2.380 euro, 123 electric battery management system 469 euro, lader 833 euro, power management unit 5.368 euro, bevestigingsset 535 euro, instrumenten 149 euro, kabel, zekeringen en gereedschap 95 euro, throttle pot box 119 euro, circulatiepomp voor verwarmen en koelen 160 euro. Dit is reeds meer dan 10.000 euro.
En dan je accupakket nog....
Geplaatst: ma 25 jun, 2012 15:46
door dyane_maniac
Dan heb ik over een aantal zaken heen gelezen. Ik heb eerder wel over conversies gelezen en die waren een stuk minder duur. Maar dat zal dan met minder geavanceerde spullen zijn gebeurd
Geplaatst: do 28 jun, 2012 14:11
door dyane_maniac
Geplaatst: zo 16 sep, 2012 14:07
door OnsEendje2
Hi Leen,
hoe staat het met de ZEV-parts omgebouwde eenden?!
Ik vind het nog altijd erg leuk en ben benieuwd hoe het met de ontwikkelingen staat?
- in de praktijk?
- afstand?
- topsnelheid?
- gewicht?
- etc.
Le Patron
Geplaatst: za 22 sep, 2012 15:01
door Le Patron
In Belgie mag je wel elektrisch ombouwen als je je maar aan de regels houd.
http://p.twimg.com/AuIVHj3CMAAcArq.jpg:large
Geplaatst: ma 12 nov, 2012 20:50
door Leen
Het gaat hartstikke goed met de elektrische eendjes. Het blijkt dat ze voornamelijk heel lekker rijden. Als het ff kan pakken we tegenwoordig de elektrische transat. Het blijkt dat het elektrisch rijden soepeler en aangenamer is dan de benzine uitvoeringen die we hebben. Als we met een benzine eend de weg op moeten, vanwege de actieradius, dan is het een beetje als terug in de tijd reizen.
De actieradius van de transat is als je rustig rijdt (oftwel max zo'n 85 km/uur) zelfs bij het koudere weer 130 km, de azam gaat zelfs naar de 180 km. Als je wat harder rijdt is dit minder. In de praktijk houden we voor de transat 100 km en de azam 140 km aan als maximale afstand om in één keer te rijden. Je kunt dan gewoon vlot met het verkeer meerijden en als je die afstanden aanhoudt kom je in ieder geval niet zonder stroom te staan.
De topsnelheid is fenomenaal, 140 op de tom tom is met een beetje wind in de rug haalbaar. Ze halen 130 km per uur met tegenwind!
Gewicht, 760kg, 380 op de voorwielen en 380 op de achterwielen:-)
Ik heb ondertussen ook een filmpje gemaakt van de transat zie:
http://www.youtube.com/watch?v=c8eCnZuy7k0
Verder heb ik een vaste klant van mij er in laten rijden. Johannes heeft zelf een mehari, maar ook een lancia evo. Hij heeft zijn sporen in de autowereld verdiend door o.a. trainingen te geven voor Porsche, Audi en Volkwagen (PON). Na de testrit was hij helemaal om. Zijn reactie heb ik ook op de pagina van zevparts op facebook gezet. Zie
http://www.facebook.com/zevparts?ref=hl
Geplaatst: di 13 nov, 2012 19:32
door OnsEendje2
ik blijf het erg leuk vinden.
staat zeker op het lijstje: wil ik nog
heb je ook wat foto's van de AZAM?
foto's Azam
Geplaatst: di 13 nov, 2012 21:22
door Goebe
Ik ga een manier vinden om hier snel een paar foto's te posten van de Azam, stay tuned!