radio
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
voorlopig kan mijn eend nog niet zingen,Punky schreef: Wat proppen jullie trouwens allemaal in je eend. Complete dvd/playstation/surround systemen ofzo???
ma ik dacht aan 2 kompjoeterboxjes (of andere met zo'n koptelefoon-aansluiting, zoveel ken ik er niet van),
daar kan je dan een raditootje, disc-man, MP3-speler ofzo aanhangen, en die moet dan neit in de eend blijven liggen,
ook lekker veilig, wat dat betreft,
maar hoe sluit ik van die 220V dingen aan op een 12V accu?
1977 Mehari
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Radio gemonteerd (leesvoer voor wie dit ook wil doen)
Het is me gelukt! Zelf een radio inbouwen in m'n eend bedoel ik. Ik sta er zelf nog verbaasd naar te kijken, nee, luisteren. Mag dan wel een gediplomeerd eendoloog zijn sinds kort maar elektra is een vak apart (nietwaar Ronald?).
Hoe zit dit er bij mij uit?
Antenne:
Een gekregen uitschuifbaar exemplaar. Ligt los achter in de kofferbak bij de draden naar de achterlampen. Het snoer naar voren is verlengd met een snoer van Halfords (paar euro) en loopt onder de achterbank, over de vloer langs de dorpel, binnendoor het deurrubber langs de B-stijl van de achterdeur aan passagierskant naar boven om vervolgens naar voren te buigen, onder de klem van de dakdrager door (die daarvoor wel even los moest), via de A-stijl naar beneden rechts van de voorruit, achter het driehoekige stukje plastic in de hoek van de aflegplank door naar onder waar de radio zit.
Boxen:
Gekregen inbouwexemplaren heb ik gelaten voor wat ze waren. Ik wilde niet zelf prutsen met plankjes e.d. Dus op zoek naar twee bruikbare boxjes. Voor 2 euro in een kringloopwinkel in Amersfoort geslaagd maar deze bleken slechts 2 watt vermogen te hebben, een beetje te weinig. Uiteindelijk bij de Kijkshop twee Yoko opzetboxjes gekocht (20 euro, 50 watt) die prima voldoen, leuk klein en zwart dus minder goed zichtbaar.
Rechterbox gemonteerd onder de aflegplank, helemaal in de hoek, dus niet aan het balkje dat er loopt maar door het plaatje staal heen. Daar zat al een schroef die geen functie had. Ik hoefde alleen maar een gaatje iets verderop te boren. Was zo gepiept. Je ziet het boxje echt niet hangen als je langsloopt maar het zit toch de voeten van de passagier niet in de weg.
Het linkerboxje was nog makkelijker. Onder de aflegplank links naast het stuur was geen ruimte wegens de koplampverstelarm. Boven op de aflegplank wel. Daarvoor moest wel het afdekplaatje in de linker hoek verwijderd worden. De box ligt dus los op de aflegplank maar wordt op z'n plek gehouden door dat afdekplaatje in de hoek dat hem klem zet. Je ziet de box wel zitten maar toch valt het niet direct op.
Het geluid komt dus van voren en de boxen zitten redelijk verstopt. De optie om ze naast je hoofd op de balk onder het dak tussen de beide B-stijlen te monteren heb ik overwogen maar vond ik te kwetsbaar. Ik ben lang dus zal m'n hoofd er aan gestoten hebben en ik rij graag met het dak open waardoor de boxen dan erg goed bereikbaar zijn voor vandalen (sorry, in Utrecht rijden scooterjochies naast je als je bij een verkeerslicht wacht en tikken dan je raam in om je tas van de achterbank te jatten, dus waarom dan niet meteen je box mollen? Of zie ik spoken?
De radio:
Ook al gekregen (nog bedankt, broertje)! Een Kenwood met afneembaar front (!) en cassettespeler. Universele radiobak gekocht (Halfords, paar euro) om niet zelf plaatjes alu te hoeven buigen. Wel even suf gepiekerd hoe ik deze bak moest vastzetten. Uiteindelijk bij Formido twee alu hoekjes, met schroefgaatjes, gekocht die even groot zijn als de zijkant van de radiobak (= 5 cm). Gemonteerd onder de aflegplank, boven de benen van de passagier, aan het balkje dat daar zit. Zo veel mogelijk richting de chauffeur voor bedieningsgemak. Nadeel: wel erg in het zicht van onverlaten (ik woon vlakbij Hoog Catharijne, Junkcity bij uitstek!!) maar ik laat de radio toch niet in de auto als ik deze parkeer.
OK, alles zit op zijn plek. Nu aansluiten! Thuis al wat voorwerk gedaan door stekkertjes te monteren op de boxen en ook aan de snoertjes die uit de radio komen (een klein woud aan draadjes in alle kleuren die samen komen op een grote platte witte stekker die in de radio geplugd wordt, op de stroomdraden de radio in zitten twee zwevende zekeringen van 7,5 Ampere, samen 15 Amp dus.). Ook een en ander getest, alleen de radio kreeg ik niet aan de praat thuis.
In het vooronder van de auto gedoken (onder de aflegplank) en wat vond ik daar ... twee draadjes zonder functie waarvan er eentje constant spanning had! Na Johan's verhaal gelezen te hebben wilde ik weten of ook deze draad iets had met de knipperlichten (Johan’s radio ging bij het richting aangeven AAN UIT AAN UIT, ook via zo’n zelfde draad) Getest met spanningsmeter maar niks aan de hand! Geen geknipper van de meter. Aansluiten dus op de goede draad, deze was mij aangewezen. De andere draad had geen spanning maar met de spanningsmeter tussen de twee gevonden draden ontstond wel een stroomkring (lampje ging branden). Dus daar de massa (?) draad vanuit de radio op gezet.
Boxen aangesloten, antenne aangesloten en toen het uur van de waarheid. Radio aan ... het display licht op ... ik zie het cijfer 97.1 verschijnen en hoor bijna tegelijk muziek uit de rechterbox! HIJ DOET HET!!! Half.
Opluchting was groot. Radio doet het, auto niet in de fik gevlogen, geen ongelukken. De linkerbox die het thuis wel deed bleek na veel gepruts met de hightech-radio ingesteld te kunnen worden met de balansknop voor de boxen (de ene kan je dus harder zetten dan de andere box, als je dat wilt), die doet het nu dus ook.
Nu resten er nog wel wat dingen.
1. Ik weet nog niet of de cassettespeler het doet maar daar kom ik snel genoeg achter.
2. Ik weet nog steeds niet zeker of de aansluiting van de radio op deze manier wel verstandig is. Tot zo ver werkt alles prima, de radio wordt alleen wel loeiheet maar dat wordt de radio thuis in de woonkamer ook. Dus dat hoort zo, toch????
3. En het meest onaangename van dit verhaal is dat ik er achterkwam dat de totale elektra van mijn eend op slechts twee van de vier zekeringen in het zekeringkastje zit aangesloten!!
Eentje van 15 ampere met constante spanning er op voor de radio (ja, ook die loopt via het zekeringkastje en dus ook via twee extra zwevende zekeringen), dimlichten, remlichten en binnenverlichting.
De ander van 10 ampere (dacht ik, moet ik nog bekijken) waar de rest op zit en dat is veel: achterruitverwarming, remvloeistofcontrolelamp, ruitenwisser, dashboardverlichting, knipperinstallatie benzinemeter, oliedrukmeter enz, die allemaal werken als het contact aan staat.
Op de twee overgebleven zekeringen zijn wel aan weerszijden van deze zekeringen stroomdraden aangesloten, vreemd genoeg. Maar spanning staat er echt niet op. Ik snap er geen bal van. Kortom, er heeft iemand flink zijn best gedaan om te beunen voor de auto mijn eigendom werd. Bedankt!! Kan ik daar weer mee aan de slag (= terra incognito).
Ach, wat klaag ik nou, in het vervolg ga ik met (mijn) muziek in de eend door het land rijden! En soms ook niet want het geluid van de motor zegt niet alleen veel over hoe de eend zich voelt maar blijft toch ook als muziek in je oren klinken.
Hanzzl, Utrecht
NB-14-YZ@2cv.nl
2cv6 Club 1985 Jaune Rialto (botergeel)
Hoe zit dit er bij mij uit?
Antenne:
Een gekregen uitschuifbaar exemplaar. Ligt los achter in de kofferbak bij de draden naar de achterlampen. Het snoer naar voren is verlengd met een snoer van Halfords (paar euro) en loopt onder de achterbank, over de vloer langs de dorpel, binnendoor het deurrubber langs de B-stijl van de achterdeur aan passagierskant naar boven om vervolgens naar voren te buigen, onder de klem van de dakdrager door (die daarvoor wel even los moest), via de A-stijl naar beneden rechts van de voorruit, achter het driehoekige stukje plastic in de hoek van de aflegplank door naar onder waar de radio zit.
Boxen:
Gekregen inbouwexemplaren heb ik gelaten voor wat ze waren. Ik wilde niet zelf prutsen met plankjes e.d. Dus op zoek naar twee bruikbare boxjes. Voor 2 euro in een kringloopwinkel in Amersfoort geslaagd maar deze bleken slechts 2 watt vermogen te hebben, een beetje te weinig. Uiteindelijk bij de Kijkshop twee Yoko opzetboxjes gekocht (20 euro, 50 watt) die prima voldoen, leuk klein en zwart dus minder goed zichtbaar.
Rechterbox gemonteerd onder de aflegplank, helemaal in de hoek, dus niet aan het balkje dat er loopt maar door het plaatje staal heen. Daar zat al een schroef die geen functie had. Ik hoefde alleen maar een gaatje iets verderop te boren. Was zo gepiept. Je ziet het boxje echt niet hangen als je langsloopt maar het zit toch de voeten van de passagier niet in de weg.
Het linkerboxje was nog makkelijker. Onder de aflegplank links naast het stuur was geen ruimte wegens de koplampverstelarm. Boven op de aflegplank wel. Daarvoor moest wel het afdekplaatje in de linker hoek verwijderd worden. De box ligt dus los op de aflegplank maar wordt op z'n plek gehouden door dat afdekplaatje in de hoek dat hem klem zet. Je ziet de box wel zitten maar toch valt het niet direct op.
Het geluid komt dus van voren en de boxen zitten redelijk verstopt. De optie om ze naast je hoofd op de balk onder het dak tussen de beide B-stijlen te monteren heb ik overwogen maar vond ik te kwetsbaar. Ik ben lang dus zal m'n hoofd er aan gestoten hebben en ik rij graag met het dak open waardoor de boxen dan erg goed bereikbaar zijn voor vandalen (sorry, in Utrecht rijden scooterjochies naast je als je bij een verkeerslicht wacht en tikken dan je raam in om je tas van de achterbank te jatten, dus waarom dan niet meteen je box mollen? Of zie ik spoken?
De radio:
Ook al gekregen (nog bedankt, broertje)! Een Kenwood met afneembaar front (!) en cassettespeler. Universele radiobak gekocht (Halfords, paar euro) om niet zelf plaatjes alu te hoeven buigen. Wel even suf gepiekerd hoe ik deze bak moest vastzetten. Uiteindelijk bij Formido twee alu hoekjes, met schroefgaatjes, gekocht die even groot zijn als de zijkant van de radiobak (= 5 cm). Gemonteerd onder de aflegplank, boven de benen van de passagier, aan het balkje dat daar zit. Zo veel mogelijk richting de chauffeur voor bedieningsgemak. Nadeel: wel erg in het zicht van onverlaten (ik woon vlakbij Hoog Catharijne, Junkcity bij uitstek!!) maar ik laat de radio toch niet in de auto als ik deze parkeer.
OK, alles zit op zijn plek. Nu aansluiten! Thuis al wat voorwerk gedaan door stekkertjes te monteren op de boxen en ook aan de snoertjes die uit de radio komen (een klein woud aan draadjes in alle kleuren die samen komen op een grote platte witte stekker die in de radio geplugd wordt, op de stroomdraden de radio in zitten twee zwevende zekeringen van 7,5 Ampere, samen 15 Amp dus.). Ook een en ander getest, alleen de radio kreeg ik niet aan de praat thuis.
In het vooronder van de auto gedoken (onder de aflegplank) en wat vond ik daar ... twee draadjes zonder functie waarvan er eentje constant spanning had! Na Johan's verhaal gelezen te hebben wilde ik weten of ook deze draad iets had met de knipperlichten (Johan’s radio ging bij het richting aangeven AAN UIT AAN UIT, ook via zo’n zelfde draad) Getest met spanningsmeter maar niks aan de hand! Geen geknipper van de meter. Aansluiten dus op de goede draad, deze was mij aangewezen. De andere draad had geen spanning maar met de spanningsmeter tussen de twee gevonden draden ontstond wel een stroomkring (lampje ging branden). Dus daar de massa (?) draad vanuit de radio op gezet.
Boxen aangesloten, antenne aangesloten en toen het uur van de waarheid. Radio aan ... het display licht op ... ik zie het cijfer 97.1 verschijnen en hoor bijna tegelijk muziek uit de rechterbox! HIJ DOET HET!!! Half.
Opluchting was groot. Radio doet het, auto niet in de fik gevlogen, geen ongelukken. De linkerbox die het thuis wel deed bleek na veel gepruts met de hightech-radio ingesteld te kunnen worden met de balansknop voor de boxen (de ene kan je dus harder zetten dan de andere box, als je dat wilt), die doet het nu dus ook.
Nu resten er nog wel wat dingen.
1. Ik weet nog niet of de cassettespeler het doet maar daar kom ik snel genoeg achter.
2. Ik weet nog steeds niet zeker of de aansluiting van de radio op deze manier wel verstandig is. Tot zo ver werkt alles prima, de radio wordt alleen wel loeiheet maar dat wordt de radio thuis in de woonkamer ook. Dus dat hoort zo, toch????
3. En het meest onaangename van dit verhaal is dat ik er achterkwam dat de totale elektra van mijn eend op slechts twee van de vier zekeringen in het zekeringkastje zit aangesloten!!
Eentje van 15 ampere met constante spanning er op voor de radio (ja, ook die loopt via het zekeringkastje en dus ook via twee extra zwevende zekeringen), dimlichten, remlichten en binnenverlichting.
De ander van 10 ampere (dacht ik, moet ik nog bekijken) waar de rest op zit en dat is veel: achterruitverwarming, remvloeistofcontrolelamp, ruitenwisser, dashboardverlichting, knipperinstallatie benzinemeter, oliedrukmeter enz, die allemaal werken als het contact aan staat.
Op de twee overgebleven zekeringen zijn wel aan weerszijden van deze zekeringen stroomdraden aangesloten, vreemd genoeg. Maar spanning staat er echt niet op. Ik snap er geen bal van. Kortom, er heeft iemand flink zijn best gedaan om te beunen voor de auto mijn eigendom werd. Bedankt!! Kan ik daar weer mee aan de slag (= terra incognito).
Ach, wat klaag ik nou, in het vervolg ga ik met (mijn) muziek in de eend door het land rijden! En soms ook niet want het geluid van de motor zegt niet alleen veel over hoe de eend zich voelt maar blijft toch ook als muziek in je oren klinken.
Hanzzl, Utrecht
NB-14-YZ@2cv.nl
2cv6 Club 1985 Jaune Rialto (botergeel)
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
een heel verhaal.
Toen je die zekeringen na aan het meten was die niks deden, heb je toen ook eens de motor of de lampen aangezet.
Voor de radio zou ik als ik jouw was een zogenaamde zweefende zekering halen en deze op de + draad die naar de radio zetten. Zeg bij een autozaak gewoon dat hij voor een radio is en hun geven je wel de juiste mee.
Een zweefende zekering is een blokje die je tussen je draden in zet met kroonsteentjes of iets dergelijks met een zekering erin.
Over het heet worden van de radio. Hoe heet is heet???
Ik neem aan dat alle draden goed zitten en dat je rekeing hebt gehouden dat de + en - van de speakers overal hetzelfde zit. Anders dempen de speakers het geluid ipv dat ze geluid maken.
Succes
Toen je die zekeringen na aan het meten was die niks deden, heb je toen ook eens de motor of de lampen aangezet.
Voor de radio zou ik als ik jouw was een zogenaamde zweefende zekering halen en deze op de + draad die naar de radio zetten. Zeg bij een autozaak gewoon dat hij voor een radio is en hun geven je wel de juiste mee.
Een zweefende zekering is een blokje die je tussen je draden in zet met kroonsteentjes of iets dergelijks met een zekering erin.
Over het heet worden van de radio. Hoe heet is heet???
Ik neem aan dat alle draden goed zitten en dat je rekeing hebt gehouden dat de + en - van de speakers overal hetzelfde zit. Anders dempen de speakers het geluid ipv dat ze geluid maken.
Succes
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
mijn cd speler heeft nogal de neiging LOEIHEET te worden, zelfs de cd's die eruit komen zijn veel te warm. ('sniegoe !)
Ik heb van metaal een ombouwkastje gemaakt met flink wat koelgaten en dit opgehangen aan het balkje onder het aflegplankje (met 2 dikke popnagels/ blindklinkgevallen zodat je het kastje niet los kunt schroeven) en achter met wat afstandhoudertjes direkt met bouten aan het aflegplankje. Tussen het kastje en de onderkant van het aflegplankje is zodoende wat ruimte om warme lucht af te kunnen voeren.
Maar..., vooral wanneer de motor hard moet werken lijkt er warme lucht te uit het verwarmingsgat onder het plankje te ontsnappen, ook wanneer de verwarming helemaal uit staat en ook nog op de voorruit gericht. Die warme lucht blijft een beetje onder het plankje hangen wat bijdraagt tot de genoemde LOEIHETE radio.
Iemand een idee hoe ik die klep weer goed dicht krijg? Tochtstrip?
B.
Ik heb van metaal een ombouwkastje gemaakt met flink wat koelgaten en dit opgehangen aan het balkje onder het aflegplankje (met 2 dikke popnagels/ blindklinkgevallen zodat je het kastje niet los kunt schroeven) en achter met wat afstandhoudertjes direkt met bouten aan het aflegplankje. Tussen het kastje en de onderkant van het aflegplankje is zodoende wat ruimte om warme lucht af te kunnen voeren.
Maar..., vooral wanneer de motor hard moet werken lijkt er warme lucht te uit het verwarmingsgat onder het plankje te ontsnappen, ook wanneer de verwarming helemaal uit staat en ook nog op de voorruit gericht. Die warme lucht blijft een beetje onder het plankje hangen wat bijdraagt tot de genoemde LOEIHETE radio.
Iemand een idee hoe ik die klep weer goed dicht krijg? Tochtstrip?
B.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Heb je toevallig een radio/cdspeler van het bekende merk Sony.
Deze worden namelijk vaak heter dan je verwacht/hoopt.
Je kunt ook een 12v ventilator (van een pc ofzo) plaatsen ter hoogte van de koelribben op de radio. Ben je denk ik ook al van de grootste warmte af.
Deze worden namelijk vaak heter dan je verwacht/hoopt.
Je kunt ook een 12v ventilator (van een pc ofzo) plaatsen ter hoogte van de koelribben op de radio. Ben je denk ik ook al van de grootste warmte af.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ventilators van een computer hoor je bijna niet. Je eend zal zowiezo meer herrie maken.Bullit schreef:Nee een met een blauwe punt,
ik dacht ook al aan een ventilator, maar die maakt natuurlijk wel wat lawaai en die zou ik dan zo moeten schakelen dat ie alleen draait als de radio aan is....
Zit er een schakeldraad op voor een versterker??? Deze zou je volgens mij kunnen gebruiken om het ventilatortje aan te zetten. Maar waarom niet gewoon op het contactslot. Volgens mij hoor je ze toch bijna niet en kan het ook geen kwaad.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Zo'n ventilatortje koelt nooit genoeg en is verrekte onhandig (draadjes, schakelaartjes, enzovoort). Gewoon een metalen plaatje tussen radio en verwarmingsgat zetten, zodat de hete lucht er niet direct op blaast. Plaatje kan beter te groot dan te klein zijn. Zorg er wel voor dat je het luchtgat niet afsluit !
Afblijven.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik denk niet dat het alleen aan de hete lucht ligt hoor. Het is ook een kwestie van goed ontluchten. Zolang er geen goede luchtdoorstroom is zal de hitte blijven hangen.
Onze DVD speler staat bijvoorbeeld in een kast en heeft niet zoveel doorluchtingsmogelijkheden. Hierdoor loopt hij af en toe warm en hoor je een ventilatortje loeien. Wanneer ik een grote ventilator in die kast zet, gebeurt er niks. Hij voert de warmte af.
Wat je ook kunt doen is de ruimte vergroten. Ik moet bij mijn DVD verhaal de plank waar hij opstaat iets lager zetten zodat hij wat meer ruimte heeft om af te koelen. Zal ook al een hoop schelen.
Een openkast om de radio zal ook iets helpen, al zal het schutbord altijd wat warmte uitstralen en komt er geen rijwind onder de aflegplank.
Je zou trouwens ook een slurf uit het raam kunnen hangen en die voor de radio hangen. Dan koelt hij op rijwind.
Onze DVD speler staat bijvoorbeeld in een kast en heeft niet zoveel doorluchtingsmogelijkheden. Hierdoor loopt hij af en toe warm en hoor je een ventilatortje loeien. Wanneer ik een grote ventilator in die kast zet, gebeurt er niks. Hij voert de warmte af.
Wat je ook kunt doen is de ruimte vergroten. Ik moet bij mijn DVD verhaal de plank waar hij opstaat iets lager zetten zodat hij wat meer ruimte heeft om af te koelen. Zal ook al een hoop schelen.
Een openkast om de radio zal ook iets helpen, al zal het schutbord altijd wat warmte uitstralen en komt er geen rijwind onder de aflegplank.
Je zou trouwens ook een slurf uit het raam kunnen hangen en die voor de radio hangen. Dan koelt hij op rijwind.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Weet ik, misschien heeft iemand er wat aan.Punky schreef:een heel verhaal.
Niet helemaal. Wel met lampen, niet met motor aan. Maar er is nu al aanleiding zat om er binnenkort eens heel goed naar te gaan kijken (ik bedoel: aan te werken).Punky schreef:Toen je die zekeringen na aan het meten was die niks deden, heb je toen ook eens de motor of de lampen aangezet.
Die zit er reeds op. Twee keer 7,5 Amp, na berekening van het vermogen is dat (15 Amp) genoeg. Twee maal want het zijn twee + draadjes, die zitten er nu eenmaal op, dat schijnt bij deze radio zo te horen. Beide worden nu wel door een enkele + draad gevoed overigens, met constante spanning.Punky schreef:Voor de radio zou ik als ik jouw was een zogenaamde zweefende zekering halen en deze op de + draad die naar de radio zetten. Zeg bij een autozaak gewoon dat hij voor een radio is en hun geven je wel de juiste mee.
Een zweefende zekering is een blokje die je tussen je draden in zet met kroonsteentjes of iets dergelijks met een zekering erin.
Het geluid is uitstekend, dus dat zit goed. En de temperatuur is zo warm dat je nog net niet je klauwen brandt maar het scheel niet veel. De radio hangt onder de aflegplank, volgens mij is dat genoeg ventilatie. Ik ga er van uit dat het een normale bedrijfstemperatuur is. Het is een Kenwood. Mijn radio in huis is van hetzelfde merk en wordt ook zo warm.Punky schreef:Over het heet worden van de radio. Hoe heet is heet???
Ik neem aan dat alle draden goed zitten en dat je rekeing hebt gehouden dat de + en - van de speakers overal hetzelfde zit. Anders dempen de speakers het geluid ipv dat ze geluid maken.
Bedankt voor je reactie! Ook de anderen trouwens, via dit forum ben ik een heel eind op weg gehoplen toen ik bezig was met monteren.Punky schreef:Succes
Hanzzl
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Aangezien je radio onder je aflegplank ligt, is er ruimte zat. Probeer eerst die plaat eens, daarna kan je nog wat ingewikkelde(re) dingen uitproberen. Alle warmte wordt nu namelijk direct je radio in 'geblazen' en deze houdt die warmte vast. Zo'n plaat verspreidt de lucht al meer waardoor er ook minder warmte je radio in gaat. Vergelijk het maar met een sptoeikop op een gieter, zonder sproeikop komt al het water op 1 plek enm wordt die plek kleddernat. Met een (goeie) sproeikop wordt het water meer verspreid en wordt die plek alleen maar wat vochtig.Punky schreef:Ik denk niet dat het alleen aan de hete lucht ligt hoor. Het is ook een kwestie van goed ontluchten. Zolang er geen goede luchtdoorstroom is zal de hitte blijven hangen.
Onze DVD speler staat bijvoorbeeld in een kast en heeft niet zoveel doorluchtingsmogelijkheden. Hierdoor loopt hij af en toe warm en hoor je een ventilatortje loeien. Wanneer ik een grote ventilator in die kast zet, gebeurt er niks. Hij voert de warmte af.
Wat je ook kunt doen is de ruimte vergroten. Ik moet bij mijn DVD verhaal de plank waar hij opstaat iets lager zetten zodat hij wat meer ruimte heeft om af te koelen. Zal ook al een hoop schelen.
Een openkast om de radio zal ook iets helpen, al zal het schutbord altijd wat warmte uitstralen en komt er geen rijwind onder de aflegplank.
Je zou trouwens ook een slurf uit het raam kunnen hangen en die voor de radio hangen. Dan koelt hij op rijwind.
Afblijven.
Radio
Ik woon midden in Den Haag, mijn auto staat op een parkeerplaats waar zo'n beetje elke nacht wel in auto's wordt ingebroken! Ik wil dus eigenlijk een autoradio met een slede zodat ik 'm mee kan nemen, lekker ouderwets en misschien irritant, maar lijkt me wel beter.
Heeft iemand enig idee waar ik zo'n ding nog vandaan haal??
Groetjes
Heeft iemand enig idee waar ik zo'n ding nog vandaan haal??
Groetjes
Hoi WL-Inge,
Ik heb ook zo'n ding in een slede, is er een van t topmerk YOKO Bevalt me prima! Zit zelfs een ingang op waarin ik een discman o.i.d. kan aansluiten Deze radio is ooit gekocht bij de kijkshop. Is alleen alweer jaartje of 5 terug. Maar wie weet hebben ze nog wel iets liggen met een slede. Anders de reguliere zaken als automat, brezan, halfords en noem maar op. Succes ermee! Groetjes, Niels
Ik heb ook zo'n ding in een slede, is er een van t topmerk YOKO Bevalt me prima! Zit zelfs een ingang op waarin ik een discman o.i.d. kan aansluiten Deze radio is ooit gekocht bij de kijkshop. Is alleen alweer jaartje of 5 terug. Maar wie weet hebben ze nog wel iets liggen met een slede. Anders de reguliere zaken als automat, brezan, halfords en noem maar op. Succes ermee! Groetjes, Niels