Pagina 3 van 3

Geplaatst: ma 24 sep, 2012 15:33
door gelemotor
supercees schreef:als je auto ouder is dan 25 jaar volstaat het om een kopie van je kentekenbewijs met daarop het bouwjaar achter de voorruit te leggen.
Maar dan nog, als je rijdt ....
In Amsterdam wordt je gefotografeerd en mag je gewoon betalen is mijn ervaring met de vrachtwagen daar (baas betaalde natuurlijk..)

Gr, Luc

Re: ERvaring met de Duitse Umweltzone's voor diverse steden?

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 11:38
door Jesper
gelemotor schreef:Hai Forummers,

Heeft er iemand al een sticker aangeschaft voor de Duitse Umwelt zone's. (...)
Voor mijn ZX uit 1994 heb ik een groene Umweltplakette kunnen aanschaffen, zodat ik
Duitse steden in mag. Voor mijn 2CV6 (1990) en Acadiane (1985) krijg ik geen
Umweltplakette, niet eens een rode. En omdat beide A-types geen oldtimer zijn volgens
Duitse standaard, dus 30 jaar of ouder, mag ik er niet mee rijden in een Umweltzone.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe hard er op overtredingen gehandhaafd wordt. Ik vermoed
dat de pakkans klein is, maar dat je wel het haasje bent als je gepakt wordt. De boete kost
40 euri.

http://www.autobild.de/artikel/umweltzo ... 17039.html

Groet van
Jesper

P.S.: Dekra zegt er dit over:
"Oldtimers met een historisch kenteken die in Duitsland als zodanig geregistreerd staan
(het voertuig moet tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien zijn van het "H"-kenteken of
het rode "07"-kenteken) of oldtimers geregistreerd in andere landen van de EU die aan
overeenkomstige voorwaarden voldoen, hebben een permanente ontheffing voor de
milieusticker. Indien uw oldtimer in Nederland geregistreerd is, een datum eerste
toelating heeft van vóór 1 januari 1978, en het voertuig voorzien is van Nederlandse
historische kentekenplaten (de blauwe platen) heeft u dus geen milieusticker nodig.
Om een Umweltzone in te mogen rijden, heeft u nog wel een FIVA Identity Card nodig.
Deze kunt u in Nederland bij de FEHAC aanvragen. Nadere informatie over deze
Identity Card vindt u op: www.fiva.nu. Indien u uw oldtimer binnen de Umweltzone
parkeert, dient u een kopie van uw Nederlandse kentekenbewijs of de genoemde
Identity Card duidelijk zichtbaar te plaatsen."

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 11:41
door Guro
Voor 40 euro zou ik dat risico wel gewoon nemen eigenlijk. Tenzij je tien keer gepakt wordt is dat niet heel veel.

Geplaatst: ma 22 okt, 2012 11:52
door Jesper
gelemotor schreef:
supercees schreef:als je auto ouder is dan 25 jaar volstaat het om een kopie van je kentekenbewijs met daarop het bouwjaar achter de voorruit te leggen.
Maar dan nog, als je rijdt ....
In Amsterdam wordt je gefotografeerd en mag je gewoon betalen is mijn ervaring met de vrachtwagen daar (baas betaalde natuurlijk..)

Gr, Luc
Je auto moet in Duitsland 30 jaar of ouder zijn, 25 jaar volstaat dus niet!
En in Amsterdam hebben we alleen een milieuzone voor vrachtwagens en gelukkig nog niet voor auto's.

Groet van
Jesper

Geplaatst: za 27 okt, 2012 08:26
door Kulio
In Frankrijk is deze zomer een project gestart in Parijs, Lyon, Bordeaux, Nice, Grenoble, Clairmont-Ferand, Aix-en-Provance en St Denis om vervuilende auto's uit de binnensteden te weren. Je mag dus nog wel in Parijs rijden met een Eend, maar niet meer over de Champs Élisées. Wat een vervuilende auto is wordt door de ouderdom van de auto bepaald; een auto ouder dan 13 jaar is per definitie een vervuilende auto!

Uitgezonderd zijn militaire voertuigen en auto's met een gehandicapten sticker. De boete voor personenauto's is 68 Euro.

Dit is een potentiële melkkoe voor de Franse politie. Frankrijk telt momenteel 8 miljoen auto's van 13 jaar en ouder.

Ik vermoed dat men alleen de Franse auto's zal gaan bekeuren via systemen met automatische nummerherkenning, gekoppeld aan de data base van kentekens om te bepalen hoe oud die is. Dus onze eenden zijn (nog wel) relatief veilig. Automatische nummerherkenning wordt al gebruikt op de uitvalswegen rond Parijs. Als je te hard rijdt word je (nog) niet geflitst maar er verschijnt iets verder je nummerplaat op een display met een waarschuwing dat je te hard rijdt.

Het is maar dat jullie het weten. Het zou me niet verbazen als het in Nederland ook deze kant uit gaat.

Geplaatst: za 27 okt, 2012 09:41
door JanR
Utrecht heeft nog steeds plannen om oude auto's uit de (binnen)stad te weren, Utrecht gaat daar vrij ver in, want ook auto's van 10/12 jaar oud komen daarvoor in aanmerking.

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 16:40
door j b
afgelopen zomer heb ik er iig niets van gemerkt in parijs. ik ben er incl caravan op alle toeristenplekken geweest en geen politie die moeilijk heeft gedaan. werd gewoon vriendelijk gegroet

Geplaatst: ma 29 okt, 2012 09:51
door Captain Krimson
maar je mag er met je tweetakt brommertje nog gewoon komen? (in Utrecht?)

Geplaatst: ma 29 okt, 2012 19:34
door JanR
De bijna nieuwe regering, heeft in het regeerakkoord opgenomen om de vrijstelling wegenbelasting voor Klassiekers af te schaffen

De oldtimer
En ook voor wie zijn oude Saab, Jacquar of Volvo koestert, is er slecht nieuws. De vrijstelling van wegenbelasting op oldtimers is van de baan. Ook voor auto's ouder dan 25 jaar zal er gewoon belasting betaald moeten worden.


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Ka ... oord.dhtml