Pagina 3 van 3

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 11:26
door Ed147
Inderdaad, ook al staat een HY wel op m'n "te hebben" lijstje! :wink:
Net als een traction trouwens..........
Maar het systeem is gewoon Rood gebeleven hoor.
Het werd te prijzig om dat allemaal te laten vervangen.
Ik zie de aanschaf van de ID als een "foutje" .
Vind het een prachtige auto hoor, maar ik had me er niet goed genoeg in verdiept.
En dat heeft me dus grof geld gekost.
Ach, weer een les geleerd.
Maar aangezien ik nog steeds zonder werk zit, wordt het allemaal te duur om alle auto's rijdend te houden.

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 11:33
door summersnoek
Ja, hier ook hoor. Het is dat mijn vrouw nog centjes inbrengt anders had de hut al lang te koop gestaan.

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 11:37
door summersnoek
Een beetje redelijke HY is ook niet goedkoop. Je moet voor de gein eens in meerijden. Dat maakt een herrie hoor. Is een eend niks bij. Dan mag je bedenken dat er een driebak inzit. Voordat je de camping oprijdt in France ben je geheid doof.

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 11:48
door summersnoek
Ed en ik zijn het duidelijk eens. Eend is tof. Mijn sleutelmaatje zweert bij een Dyana. Mag natuurlijk ook.

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 11:59
door David
DyanE

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 11:59
door JanR
Ik ben meer van de Dyane, is net iets meer auto, en roept hoe sentimenteel ook meer jeugdherinneringen op.
Gelukkig werken mijn vrouw en ik alletwee, maar opgroeiende kinderen en de hobby van mijn vrouw (paard) kosten ook het nodige geld.

Waarom zie je de aanschaf van de ID als een "foutje"

foutje

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 12:03
door summersnoek
Dyane ! Blijft lastig David. Mijn vrouw heet Diana.

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 13:50
door Ed147
Daarom Foutje tussen aanhalings teken.
Ik wist niet dat de delen zo duur zouden zijn.
Dacht ook meer er zelf aan te kunnen doen, is helaas niet het geval.
ben een handige vent hoor, en doe veel zelf.
Maar de hydrauliek vind ik te complex.
Ik heb me er gewoon niet in verdiept.
Dat is dan eerder het foutje. :wink:

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 14:28
door summersnoek
Ja, die hydrauliek heb ik mij ook niet aan gewaagd. Dat dan maar overlaten aan de DS specialist. Nog genoeg te oefenen aan de eend en ook daar heb ik besloten niet alles aan te kunnen of moeten. Blijven leren en lezen. Vorige week nog de Haynes 2e hands gekocht. Op dit forum ben ik de afgelopen maand gaan lezen en leren. Zeer leerzaam en diverse forumbezoekers geven ook leuke reacties. Dat houdt het dan weer luchtig. Op en af wel de laatste jaren met eenden bezig geweest, maar heel bazaal. Wiellager, koppeling, 123 igntion meer dat soort zaken. Er blijft nog genoeg over en het blijft betaalbaar. lol

Geplaatst: zo 28 okt, 2012 23:43
door summersnoek
JanR schreef:Nee helaas die HY is niet van mij :( , die heb ik onlangs gespot bij ons in de buurt. Ziet er mooi uit, denk ook niet dat ze te koop is.
Staat wel op mijn wensenlijstje.
Prima goed. Er mag altijd iets te wensen over blijven. Desnoods een Wilesco stoommachine onder de motorkap van je A-type. Ik lijk wel Bert Visser, volledig gestoord.

Geplaatst: ma 29 okt, 2012 00:49
door JanR
Prima goed. Er mag altijd iets te wensen over blijven. Desnoods een Wilesco stoommachine onder de motorkap van je A-type. Ik lijk wel Bert Visser, volledig gestoord.
Ach er zijn al eenden op LPG en Aardgas. en zover ik weet heeft het Deltioncollege een eend op electra gebouwd, dus op stoom moet ook kunnen :D of op Diesel

brandstof

Geplaatst: ma 29 okt, 2012 01:27
door summersnoek
Deltion College. Heej, das Zwolle. Enne een eend op lpg. Tja dat kan. Mijn sleutelmaatje heeft dat ook gedaan bij zijn Acadyane. Er kan veel hoor, als je maar wil. Enne, ik wil het niet.

HY knutsel

Geplaatst: ma 29 okt, 2012 15:16
door Visserkevis
Nou jongens, ik kan je verzekeren dat de hoeveelheid werk aan een A-type en een HY niet met elkaar te vergelijken zijn!
Mocht je teveel tijd, teveel plek, teveel geld en vooral heel veel te veel geduld over hebben dan is een HY het project van je dromen 8)

Ik heb nu al een hele tijd een HY en ben er nog steeds tot over mijn oren verliefd op. Het arme Dyaantje lijdt daar zichtbaar onder. Gelukkig blijft ze trouw rijden zonder enig gemopper.

Mocht je een HY willen, bezint dan zeker eer ge begint.

Enne.. rhyden in een HY is fantastisch!! Het is autorijden zoals het in 1940 ging. Olie checken (bijna iedere rit), benzine handmatig oppompen bij langere stilstand, contact aan, choke uit, startknop indrukken en rustig doorstarten tot de geweldige brom je om de oren slaat.
Koppeling in, versnellingsbezemsteel rechts naar achteren en gaan met die banaan.
De eerste versnelling is net zo kort als een a type, de tweede is ook vrij kort en de derde versnelling gaat van 50 tot de topspeed. Bij ca. 100km per uur gaat de toerenbegrenzer van de carb. erop.
Het gevaarte trekt sneller weg dan een a type maar verbruikt dan ook het dubbele.

Er is een geweldig forum en er zijn allerlei meetings.

Om een idee te krijgen van hoeveel werk een HY op kan leveren kan je op de speciale facebook pagina kijken naar mijn restauratieproject (wat nog in volle gang is):

https://www.facebook.com/groups/149847185089247/

Aangezien mijn dyane hier en daar echt uit elkaar begint te vallen gisteren wat plaatwerk bij ed147 opgehaald.

HY

Geplaatst: ma 29 okt, 2012 20:32
door summersnoek
Beste Visserkevis,
Ja, zo'n HY is en blijft een verschijning apart. Wordt dan ook best vaak gebruikt
in reclames. Oneerbiedig ook wel patatbus genoemd. Ik heb er nooit 1 gehad, heb er wel in mee mogen rijden. Dat is echt op (de) weg zijn. Ik kan mij voorstellen dat een restauratie een heel groot project is. Gelukkig zijn er in Nederland een paar bedrijven goed bezig om die bussen goed te restaureren en daarnaast natuurlijk vele enthousiaste particulieren. Zeker een stukje cultureel rijdend erfgoed. Keep them rolling.
greetz,
Paul