Pagina 3 van 4
Geplaatst: vr 22 mar, 2013 16:08
door Erikjan
dat ziet er mooi uit!
Heb je de 2k lijm getest op benzine bestendigheid?
Ik heb vorrigjaar een stalen tankje van een aggregaat geprobeerd te repareren met 2k epoxy dat leek goed te gaan, alleen na week of 2 was de epoxy opgelost en de benzine weg.
Let er straks met ontluchten van je remmen op dat je het rempedaal niet verder intrapt dan je zou doen bij normaal remmen. De kans is groot dat hij dan gaat lekken. Beter een paar keer meer trappen met ontluchten dan helemaal op de bodem trappen.
Geplaatst: ma 25 mar, 2013 19:09
door AZL57
Nog even een ander punt. Je hebt een oude carrosserie op een nieuw model chassis. Je carrosserie wordt dus bijna niet ondersteund door het chassis. Je hebt 2 opties: Of je last pootjes aan je chassis boven op de buizen waar de veren aan hangen. Er bestaan u-profieltjes die precies de goede maat hebben.
Of je maakt kokertjes onder je carrosserie en die worden dan vastgeschroeft op de buizen waar de veren aan hangen. Zie ook de betreffen afbeeldingen in de onderdelenboeken en hier onder
Succes

Geplaatst: vr 5 apr, 2013 17:15
door djapo
Dat wordt dus gewoon met contactpuntjes! Dank voor de uitleg, lijkt allemaal zo mooi.
Lijm is getest op benzine, werkt als een malle dus gaat goedkomen.
De body zat vastgelast op het chassis, waarschijlijk om de reden dat het niet helemaal lekker past.
Wij hebben een nieuwe rand op het chassis gelast en de body daar weer op gelast, niet de mooiste oplossing maar wel effectief.
Dank voor alle opmerkingen en suggesties, daar worden we blij van

Geplaatst: do 2 mei, 2013 10:25
door djapo
Ik ben inmiddels weer terug in Kenia en heb een aantal broodnodige onderdelen kunnen meebrengen.
De homokineten zijn al vast geplaatst en zijn nu aanbeland bij de remleidingen. Ik heb ook van die nieuwe rubbere hulsjes gekocht.
Het is mij echter niet duidelijk of zo'n rubbertje ook in de verdeler achter bij de as moet of niet?
Gisteren zijn we begonnen met het ontmantelen van de motor, heb nieuwe zuigerveren, wat zeker geen overbodige luxe blijkt te zijn.
Geplaatst: do 2 mei, 2013 10:57
door Erikjan
Op alle plaatsen waar je de remleiding in een aansluiting schroeft moet een rubber ook bij de remverdeler.
Je schuift hem om de remleiding tot aan het trompje wat er op zit. Dan druk je de leiding in het gat. Door het aandraaien van de wartel druk je het trompje in het rubber en sluit de boel goed af.
Even invetten met een beetje remolie dan gaat het makkelijker.
Succes.
Geplaatst: do 2 mei, 2013 20:38
door Twécévé
Wat een waanzinnig topic! Succes Djapo en hou ons vooral op de hoogte.Op mn blog (zie hieronder) staan diverse eendenfoto's uit Afrika die ik van een collega heb gekregen.
Geplaatst: vr 17 mei, 2013 19:54
door djapo
De motor knapt goed op, helaas leek het onmogelijk om de fan en polie eraf te halen, dus dat geeft wat meer werk erom heen.
Morgen de zuigerveren plaatsen en dan kunnen de cilinders er weer op. De kleppen wil ook even loshalen, maar moet ik nog een tooltje voor maken en grinding paste vinden.

Zo was de motor vers vanaf het chassis.

Zuiger links vertoont wat lekkage.

Op koninginnedag.

Motor na schoonmaakactie.
Geplaatst: vr 17 mei, 2013 20:50
door Bull Frog Bleu
Goed bezig daar. Het wordt zo al weer een echte auto.
Had je al geprobeerd om met een passende staaf in het aanslinger gat de ventilator er af te krijgen? Als je die erin steek en dan alle kanten op slaan zou die in theorie los moeten komen. In goedkope doppenset past vaak dopje 14 ook wel met verlengstukje.
Geplaatst: vr 17 mei, 2013 21:08
door Twécévé
Inderdaad. Als ik de fan eraf moet halen (ivm contactpuntjes vervangen) sta ik altijd weer versteld van de stevige klappen die je van alle kanten op de pijpsleutel moet geven om de fan los te krijgen.
Geplaatst: do 6 jun, 2013 09:33
door djapo
Helaas lukt het me niet de fan los te krijgen, niet echt een groot opstakel ik heb me erbij neer gelegd.
De nieuwe set zuigerringen gaven mij hoofdpijn. De compressiering van de linker zuiger paste niet! Lekker vaag weer....blijkt dat de zuiger beschadigd is, de oude ring knapte ook toen we deze eraf wilde halen. Bij gebrek aan nieuwe zuigers en ik toch door wilde, hebben we besloten de zuiger bij te vijlen........tja niet ideaal maar we moeten toch wat!
Kleppen stellen:
Er blijken twee methodes te zijn, bij beide methodes krijg ik hetzelfde resultaat bij de uitlaatklep maar de inlaatklep vertoont een flink verschil.
Als ik zorg dat de ene zuiger op inlaat staat dan moet de andere zuiger op powerstroke staan en de kleppen geheel vrij zijn. Waardoor ik ze goed kan stellen?
Graag advies, klopt bovenstaande?
Dank wederom.

Geplaatst: do 6 jun, 2013 16:05
door Gerard2cv
Djapo,draai de motor zo dat er een klep ingedrukt staat,dan kan je de tegenoverliggende klep stellen.Dit is de enige officiele manier om te stellen
Geplaatst: vr 7 jun, 2013 17:36
door djapo
De motor assemblage vordert gestaag, het begint echt al weer op een complete motor te lijken.
De cylinder had wat lichte schade, enkel aan de linker kant waar de zuiger ook beschadigd is, verder ziet het er allemaal puik uit! De carbon netjes weggeschraapt, kan het allemaal weer even voort.

Klepseals

Schade aan zuiger

Top zuiger

Inside kop

Oliekoeler gemonteerd

Wordt al weer wat

Cylinder
Geplaatst: ma 10 jun, 2013 08:00
door rusty
ik zou toch ff die bouten en moeren uit je kleppendeksel halen voor je die weer monteerd
ff serieus, respect voor hoe je met gebrek aan onderdelen en middelen toch alles voor elkaar krijgt! met een beetje vindingrijkheid kom je een een heel eind!
Geplaatst: ma 10 jun, 2013 10:28
door Twécévé
Ja, inderdaad respect. Je hebt wel het nodige personeel volgens mij.
Geplaatst: wo 12 jun, 2013 06:30
door djapo
Het is niet geheel ideaal, enkel dat het hier altijd mooi weer is, dus kunnen we lekker buiten werken. Ik heb twee jongens die mij helpen bij de renovatie, dat betekent wel dat je ze continu moet begeleiden, anders gaat het mis.
Grappig was de kleppen loshalen, een tang was niet te koop en het zelfgemaakte item was van Chinees pisbakstaal dus die brak al toen we ernaar keken. We hebben dop 21 boven op de klep gelegd en een flinke klap met de hamer gegeven, wel in afgesloten ruimte doen, die borgingen kunnen ver wegspringen.
Het terug zetten was iets uitdagender. Twee duwen de veer in, eentje houd de kop in bedwang en nr 4 schuift de borg op z'n plek! Niet aan te raden om dit zelf thuis te doen.
Gisteren de bak teruggeplaatst en de schijven gemonteerd. Helaas hebben we lekkage in het remsysteem, even uitzoeken hoe dat kan, hoop dat het niet ernstig is, want die spullen zijn hier niet te krijgen.