Voortbestaan Citroen Club Nederland (CCNL) in gevaar?

Foto's en nabesprekingen van meetings.
Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 27 mar, 2013 21:39

Exact mijn mening....

Vroeger was een vereniging of club noodzakelijk voor de onderdelen/verzekering/kennis.

Een 2cv verkocht je toen via een advertentie in het ccnl blaadje. Daar moest je dan volgens mij als vergoeding wel een paar postzegels voor bijsluiten. Het is nu bijna niet meer voor te stellen, dat gaat nu allemaal online.

Ik vind het ook jammer dat de platenwinkels verdwenen zijn, maar help er net zo hard aan mee door cd's te downloaden of online te beluisteren.

De wereld verandert, het is niet anders...

Het schuift steeds meer op naar een online wereld, je ziet het hier ook.
2cv liefhebbers verzamelen zich nu o.a. hier op deze site voor kennis en gezelligheid. En het mooie is dat we hier helemaal geen voorzitter, secretaris en penningsmeester hebben. En het leuke is ook dat er nog steeds spontaan leuke ritten of meetings georganiseerd worden, zoals de Betuwe rit.

En het is inderdaad ongehoord hoeveel commentaar en gezeik je krijgt (achter je rug of in je face) als je iets organiseert. Ik begin er niet meer aan....
Thijs schreef:Maar we kunnen dit nu allemaal wel sneu en akelig vinden maar als er geen animo is dat is het toch niet anders?
Bij mij komt er ook geen bakker meer aan de deur. Sterker nog er is helemaal geen winkel meer in het dorp terwijl er vroeger 3 bakkers waren.
Hiermee wil ik alleen aangeven dat de wereld verandert.
Is dat erg? Tja, als je 'hangt' aan het verleden dan wel.
We sleutelen nu toch ook elektronische ontsteking in onze oude brikken of laten ze zelfs verzinken.
We hangen er GPS apparatuur in.
Dat had André ook allemaal nooit voorzien.

De noodzaak om lid te zijn van een club kan ik ook niet bedenken.
Ik ben vorig jaar lid geworden van de DVN maar waarom weet ik eigenlijk niet.
De onderdelen haal ik bij mijn leverancier een dorp verderop veel goedkoper.
Het is ook nog eens dichterbij, het DVN-magazijn is aan de andere kant van Nederland.
Mijn Dyane is via internet verzekerd, voor 5,51 Euro per maand. Daar hoef ik geen klassiekerverzekering (inclusief verplicht lidmaatschap merkenclub) voor...
Technische kennis is gratis op dit forum en bij mijn leverancier krijg je bijna geld toe en op internet is ook erg veel te vinden.
Vrijwel alle meetings zijn toegankelijk voor niet-leden dus dat is ook geen reden.
Als je wat om je heen kijkt zijn er ook andere initiatiefnemers voor meetings die geen club zijn zoals de 2CVFriends met hun wintermeeting (aanrader trouwens!).

Ik probeer niemand onder te schoffelen. Ik ken de hele CCNL niet eens.
Maar wat ik probeer te zeggen:

De wereld verandert nou eenmaal....

:D

Overigens heb ik geen goed woord over voor mensen die op een meeting gaan lopen klagen. Het zijn allemaal vrijwilligers.....

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 27 mar, 2013 21:42

Dat is idd het probleem voor een groot gedeelte het probleem, de ccnl.is voor veel mensen overbodig geworden. In de tijd voor internet was het grootste vedeelfe van de leden alleen maar "verzekeringslid". Dat is allemaal niet meer nodig. Blijft wel dat een grote club als de ccnl wel grotere meerdaagse meetings kan organiseren. Veel van de nieuwe 1 a 2 daagse evenementen zijn zonder financiele ruvsteun wel te organiseren. Maar de grotere evenementen zijn niet te doen. Als het bezoekersaantal tegenvalt heb je een flinke strop aan bijvoorbeeld huur vaan een terrein, tent, toiletkar enz. Voor een redelijke groep mensen is dat hun vakantie. Als dit wwegvalt zou dat erg jammer zijn. Zelf pak ik ook liever de tent in voor 2 of 3 nachten. Is toch meer de moeite. Je krijgt dan ben ik bang een groep meeting bezoekers die afvalt, word het clubje nog kleiner en bloed het helemaal dood. De bakkers in jouw dorp zijn niet gestoot omdat ze het niet meer leuk vinden, maar omdat er niet genoeg werd verdiend. Zo werkt het ook met grotere meetings, zolang er iets word gesponsord kan het, anders houd het op.

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 27 mar, 2013 21:47

Maar misschien is er dan nog wel veel te hervormen.

Bij de 2CV4&6 club bijvoorbeeld werd je vroeger weggehoond met een Dyane en nu met trompetgeschal binnengehaald (bij wijze van spreken).

Dus misschien moeten de noodlijdende clubs eens met elkaar om de tafel....

Overigens heb ik het gevoel dat wat lokalere clubs er iets minder last van hebben ( :?: )

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 27 mar, 2013 22:34

Ik voel mij toch ook wel geroepen om iets te zeggen.
jaren geleden ben ik heel actief geweest binnen CCNL. Ik heb de regio Twente destijds echt actief aangestuurd, 3 tot 4 evenementen per jaar proberen te organiseren in mijn uppie.

Veel respons gehad en ook een leuke opkomst. Zeker de Twente Raid is natuurlijk bekend en berucht geworden door dat alles.

Maar binnen CCNL heb ik mij toch nooit thuis gevoeld. Ik voelde wat vijandigheid bij een nieuw bestuur en ik denk dat dit ook onderdeel is van hoe de club gekrompen is. 10-15 jaar geleden was er veel gedoe over bestuursleden en een nieuwe generatie die dingen graag anders wilde zien.

Ik merkte dat er toen veel verschil zat tussen 2CV rijders en DS rijders bijvoorbeeld. Dat ging gewoon niet altijd samen. Een mooi voorbeeld is een keer een voorzitter die mij na een ledenvergadering niet een blik waardig gunde vanuit z'n DS naar mijn 2CV terwijl hij mij inhaalde (gaat tegenwoordig al wat anders gelukkig)

Het nadeel vind ik van veel van CCNL evenementen, het zijn weekenden, het is niet makkelijk om even langs te komen en een dagje rond te kijken en je te mengen onder de mensen. Je stapt niet zomaar bij iemand de caravan binnen als ze op de camping staan om zo maar eens te zeggen. Vanuit het oogpunt van een vreemde. Vaak staan dezelfde mensen bij elkaar op de meeting en dat doen ze soms al tientallen jaren.

Vroeger was het meerendeel van de leden lid vanwege de verzekering, daardoor werd ik ook ooit lid. Nu is dat ook anders geregeld en maakt het weinig tot niets meer uit.

Ik ben al jaren niet meer lid ondertussen. De reden, weinig vernieuwing in evenementen, geen vernieuwing in het clubblad, ziet er nog steeds hetzelfde uit als jaren geleden. weinig vernieuwing op digitaal gebied. Ik voelde mij gewoon niet meer thuis binnen de club.

CCNL moet als club als CITROEN CLUB NEDERLAND veel meer naar buiten treden. 1 daagse evenementen organiseren, duidelijker regels leggen aan sommige evenementen. Doe een specifiek DS 2CV, SM evenement.
Maak historische rally's met een klassement. Waarom is CCNL niet actief betrokken bij de Citron Presse? Waarom zijn er niet meer van dit soort evenementen? Betrek je bij nationale evenementen als historische dagen op zandvoort bv. Concours d'elegance bij het Loo.

Betrek je bij historische rally's. CCNL is een campingclubje in mijn ogen, natuurlijk met liefhebbers voor alle Citroens en ze zijn allemaal welkom, maar meer is er nooit uit gekomen en zal er ook niet uit komen in mijn ogen. Dat heeft niet alleen met het bestuur te maken, maar ook de bereidheid van de clubleden. De hele club is in mijn ogen in die zin vastgeroest. Gegarandeerd als je dingen afschaft zoals meetings nu worden georganiseerd, of toegepast dat je heel veel weerstand krijgt van de leden, maar staan al die leden dan ook op Waggel, of komen ze zelf met ideeen aan wat je met de club moet?

Ik ben wat kritisch misschien en ik deel een mening die ik zelf heb, maar goed, ik weet ook dat mijn mening niet per se die van anderen is.

Ik heb veel gezien bij andere clubs en daar is het zeker niet altijd beter, maar vaak wel heel anders geregeld.
Ik vind bijvoorbeeld de Saab Club Nederland een hele prettige club waar de drempel heel erg laag is om eens je gezicht te laten zien.
Triumph club Nederland een zelfde verhaal.

Citroenisten hebben de neiging om alles waar geen chevron op staat weg te honen en weg te jagen, maar dat moet je ook omarmen en accepteren. Bij andere merkenclubs merk je dit ook. Het merk gaat voorop, maar je wordt zeker geaccepteerd als je eens met iets anders aan komt rijden.

Dat ergert mij ook wel eens bij Citromobile. Ik vind natuurlijk dat je Citroens zoveel mogelijk apart zet, maar als er bijzondere, of zeldzamere auto's langskomen, youngtimers of oldtimers, geef ze een plekje tussen de Citroens.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » wo 27 mar, 2013 23:58

Nico,

Dan wil ik je bij deze uitnodigen om te komen naar het Schermertreffen. :lol: Daar ben je volgens mij nog nooit geweest. Ik weet zeker dat je je daar gerust kan mengen onder de mensen. Er komen zelfs mensen van de omringende dorpen naar de meeting om naar de band te kijken. Ik denk dat het Schermertreffen al jaren een meeting is die twee avonden live muziek heeft. Soms heeft de Waggelmeeting dat ook, maar is ook gelijk een stuk duurder.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 28 mar, 2013 01:24

Als bestuurslid van de 2CV Club NL herken ik mij beslist niet in het beeld wat hier geschetst wordt van clubs.

Onze club is nog steeds groeiende en "borrelt en bruist" aan alle kanten.
Het is met name het feit dat we een vaste plek gecreerd hebben waar mensen elkaar kunnen treffen. Niet alleen maar met het doel onderdelen te kopen, maar vooral ook om met elkaar ervaringen te delen en gewoon een kop koffie te drinken.

Dat heeft een sterk aanzuigende werking, we hebben de naam veranderd van magazi jn in Clubhonk juist om duidelijk te maken dat het ook vooral gaat om "de beleving van het verschijnsel 2CV".

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » do 28 mar, 2013 07:39

Ow ik heb wel goede ervaringen met meetings hoor. Schermer ook al wel eens geweest.

De laatste jaren alleen geen tijd meer voor :cry:
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Bericht door Daffy » do 28 mar, 2013 18:38

Wat me opvalt in de reacties die ik hierboven lees, is dat mensen bereid zijn lid te worden van een vereniging als er maar op verdient kan worden.
De een noemt het voorbeeld van de voordelige verzekering waarvoor men lid werd, de ander het verkrijgen van onderdelen, weer een ander het vergaren van informatie, en zelfs iemand die zich afvraagt waarom hij lid zou worden van een vereniging als hij toch wel een meeting kan bezoeken , onderdelen op het web kan bestellen , en er dus helemaal geen vereniging nodig is.
Ook bij ons op de ledenvergadering werd de opmerking gemaakt, waarom iemand lid zou worden van onze vereniging als hij of zij er ,, niets aan kan verdienen''.
Tijden veranderen,dat is mij bekend, maar ik kots van mensen die , met alles wat ze doen , alleen maar denken: wat word ik er materialistisch beter van !
Ik weet dat ik door vele van jullie als ouwe l*l gezien word, maar ik word lid van een vereniging omdat deze mijn interesse heeft, en blijf lid van een vereniging uit loyaliteit.
Ik denk ook dat het probleem van het vinden van bestuursleden meer ligt in de hebzucht van mensen, met name jongere mensen, die met de eerste injecties, het ,, ik eerst, ik veel'' virus hebben binnen gekregen, en vies zijn van ,, gratis tijd en inspanning'' besteden aan verenigingswerk.

Hilke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Hilke » do 28 mar, 2013 20:09

Kom op lui, er zijn genoeg leden..

Dus fluf even een bestuur in elkaar. Mensjes, heb er wat voor over!

Dan kan ik beginnen aan het blaadje 2pktje.

De redactie zit klaar!!!! KOM MAAR OP ME DA BESTUUR!!!

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 28 mar, 2013 21:00

wat me ook opviel/valt is dat ccnl erg weinig doet/deed om zich te promoten..
op de diverse fora werden door leden meetings aangekondigd, waar in mijn ogen hier ook een taak voor de ccnl ligt.
Door je gezicht virtueel te laten zien heb je meer kans dat er mensen lid worden van de club.

waar het bij de ccnl ook mis gaat is dat er een aantal promintene leden zijn waaraan men sterk hangt, althans dat idee heb ik. deze persoon/personen zijn nu gewone leden en moeten zich niet met het besturen van een club bemoeien. als je het bestuut bekritiseerd, laat dan ook zien dat je het beter kunt in plaats van langs de zijlijn te lopen roepen..

ik ben daarom ook heel erg benieuwd wie de motie van wantrouwen heeft ingediend tijdens de eerste AVL dit jaar.

@Daffy, lid worden van een club voor onderdelen heb ik gedaan toen ik mijn mai kocht, waarvoor specifieke delen niet bij elke eendenboer liggen. desondanks is de club me enorm mee gevallen en ga ik vaker naar meetings toe.. het is een hele andere club dan ik verwachte (mijn niet meer originele ami werd goed ontvangen, zowel bij een roit vorig jaar als bij het magazijn)..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » do 28 mar, 2013 23:06

Op het Citroen-forum is er ook een bericht geplaatst nav de oproep:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220856/

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » do 28 mar, 2013 23:07

Hilke schreef:Kom op lui, er zijn genoeg leden..

Dus fluf even een bestuur in elkaar. Mensjes, heb er wat voor over!

Dan kan ik beginnen aan het blaadje 2pktje.

De redactie zit klaar!!!! KOM MAAR OP ME DA BESTUUR!!!
Goed bezig Hilke !!!

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » vr 29 mar, 2013 11:15

Daffy schreef:Wat me opvalt in de reacties die ik hierboven lees, is dat mensen bereid zijn lid te worden van een vereniging als er maar op verdient kan worden.
De een noemt het voorbeeld van de voordelige verzekering waarvoor men lid werd, de ander het verkrijgen van onderdelen, weer een ander het vergaren van informatie, en zelfs iemand die zich afvraagt waarom hij lid zou worden van een vereniging als hij toch wel een meeting kan bezoeken , onderdelen op het web kan bestellen , en er dus helemaal geen vereniging nodig is.
Ook bij ons op de ledenvergadering werd de opmerking gemaakt, waarom iemand lid zou worden van onze vereniging als hij of zij er ,, niets aan kan verdienen''.
Tijden veranderen,dat is mij bekend, maar ik kots van mensen die , met alles wat ze doen , alleen maar denken: wat word ik er materialistisch beter van !
Ik weet dat ik door vele van jullie als ouwe l*l gezien word, maar ik word lid van een vereniging omdat deze mijn interesse heeft, en blijf lid van een vereniging uit loyaliteit.
Ik denk ook dat het probleem van het vinden van bestuursleden meer ligt in de hebzucht van mensen, met name jongere mensen, die met de eerste injecties, het ,, ik eerst, ik veel'' virus hebben binnen gekregen, en vies zijn van ,, gratis tijd en inspanning'' besteden aan verenigingswerk.
Goed puntje te pakken. Voor mij is de eend, meetings en een ccnl een hobby en hobby's kosten nu eenmaal geld. Je doet zoiets omdat je het leuk vind, niet om er iets aan te verdienen. Iets verdienen doe ik wel op mijn werk. Ik voel mij toevallig best wel thuis bij de ccnl, maar dat de club zich wat meer mag pofileren is waar. Het organiseren van type specifieke activiteiten is (helaas) denk ik geen taak voor de ccnl. Het is tenslotte een algemene citroenclub en geen typeclub, zoals de 2cv club nl. Dat die lekker draait verbaast mij niets, er word redelijk veel reclame gemaakt, ook via marktplaats (daar heb je hem weer, de nieuwe media) voor het clubhonk/magazijn, super dat dat er is. Zoiets kan de ccnl natuurlijk ook doen, een clubhonk, maar voor een magazijn is het een te algemene club, je kan dan niet alleen maar 2cv onderdelen hebben. Dat het idd een beetje een campeerclubje is klopt wel een klein beetje, maar ja ik hou wel van kamperen.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door vanVeller » vr 29 mar, 2013 11:21

Hilke schreef:Dan kan ik beginnen aan het blaadje 2pktje.
Let op het is het: 't2PKtje

Zelf ben ik 6,5 jaar bestuurslid geweest, en heeft de club me heel wat uurtjes tijd gekost. Nu is de ledenadministratie geen bestuursfunctie meer en is het ledental niet zo explosief stijgend als in in mijn tijd (van 1.000 leden naar 5.500).

De CCNL is een gezelligheidsclub voor alle Citroëns, erg lastig voor een grote gemene deler. Het clubgevoel is het hebben van een leuke meeting van Citroën eigenaren.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » vr 29 mar, 2013 16:13

vanVeller schreef:Let op het is het: 't2PKtje
Pfffff en wat dan van al die mensen die Diane of Acadyane schrijven..... Ik kan mij nog iets herinneren over het logo van de CCNL op onze site met jouw als bestuurslid. Het is trouwens 't 2PKtje. Niet 't2PKtje. :wink:

Plaats reactie