Pagina 3 van 4

Geplaatst: vr 28 jun, 2013 12:14
door LPGo
Mooi, ze hebben zondag mooi weer gemeld :D :D :D

Geplaatst: vr 28 jun, 2013 23:09
door joe_catchou
kijken is beter dan lezen ;-)

Geplaatst: za 29 jun, 2013 09:02
door TB
Gerard2cv schreef:Dat is dus fout.De zuigers achter behoren niet uit zichzelf naar binnen te gaan,maar door de remveer net zoveel als de stelnokken toestaan terug te gaan.Wanneer is dit gekomen? Na een HRC vernieuwing?Ja? dan weet je nu de oorzaak.
Alles is tegelijk vervangen ivm restauratie. Wat zou er dan niet goed zitten in de HRC? Hoe kan de HRC er zeg maar voor zorgen dat de achterste remcilinders naar binnen trekken?

Begin ook de HRC wel te verdenken omdat ik dit euvel bij twee verschillende setjes remcilinders heb.

De afstelling zou overigens gewoon goed moeten staan omdat ik zo een afsteltrommel heb gebruikt.

Geplaatst: za 29 jun, 2013 09:32
door LPGo
Ik denk dat het allemaal wel klopt zo. Heb je eens nagemeten of de remtrommels dezelfde diameter hebben, je steltrommel is misschien nog nooit gebruikt en jouw remtrommels zijn al versleten en of uitgedraaid. Een verschil van 1mm betekend al 2 maal pompen om de remmen alleen maar te laten remmen.

Volgens mij wat er bij jouw gebeurt is volkomen normaal. Als je remmen hebt gesteld zoals ik omschreven heb, dan moet je binnen een halve pedaalslag remdruk hebben...

Als je nu druk hebt en deze ook blijft houden (voet 3 minuten op de rem houden en dan mag het pedaal niet zakken) dan is alles in orde.

Heb je ook eens nagekeken of de stift die uit je pedaal komt en in de HRC drukt goed zit....... Als hij niet ver genoeg naar binnen steekt in je HRC dan maakt de HRC te weinig slag en verplaatst je te weinig remolie en rem je dus ook niet (goed). Als hij teveel naar binnen zit, dan remt hij maar 1 keer en omdat de ventielen niet meer vrijkomen blijft hij gewoon remmen (bij jouw dus duidelijk niet aan de hand)......

Ps. Ga morgen naar Berg en Terblijt s'morgens om 10 uur, als je wilt kan ik daarna wel even bij je langskomen!!!! P.m. me dan maar je adres

Geplaatst: za 29 jun, 2013 10:15
door Gerard2cv
Mijn gedachte was,dat de remcilinders gaan lekken,omdat misschien de bodemklep in de HRC niet goed werkt en daardoor er geen restdruk in de achter remcilinders blijft die de cupjes sluitend moeten houden.

Geplaatst: za 29 jun, 2013 10:54
door TB
Dat zou kunnen, gerard. Is dat te controleren zonder weer die HRC uit te hoeven bouwen?

Het vreemde is dat wanneer ik na de eerste keer hard trappen, het pedaal loslaat en vervolgens weer gelijk intrap, remdruk heb zoals het hoort. En zoals het bij alle voorgaande eenden ook voelde. Remdruk blijft dan ook gewoon constant. Ontluchten heb ik al tig keer gedaan zoals ik altijd doe en jullie ook doen. Lucht zit er echt niet in.

Dat stiftje achter het pedaal heb ik bijgesteld zoals in het handboek omschreven en staat dus goed. Probleem zit m echt in het feit dat de achterste cilinders naar binnen trekken.

Geplaatst: za 29 jun, 2013 15:29
door Gerard2cv
Je geeft het antwoord zelf,Er is dus geen restdruk.Geef die HRC terug en monteer een goede.
Ja de bodemklep zit in het eerste deel van de cilinder,vlak voor het tweede gedeelte

Remmen

Geplaatst: za 29 jun, 2013 21:54
door Dyane1967
Gerard2cv schreef:Je geeft het antwoord zelf,Er is dus geen restdruk.Geef die HRC terug en monteer een goede.
Ja de bodemklep zit in het eerste deel van de cilinder,vlak voor het tweede gedeelte
Even voorstellen: Ik ben Jan en de trotse eigenaar van een hele vroege Dyane, september 1967.
Ik probeer al een tijdje de techniek van mijn voiture te doorgronden, maar stuit regelmatig op mijn beperkingen aan technische kennis. Daarnaast ben ik digibeet, dus ik heb geen idee of ik nu de juiste dingen doe om een bijdrage aan dit topic te leveren.
Nu ik echter dit topic lees reageer ik toch maar even, op het gevaar af dat jullie, als doorgewinterde forumleden c.q. 2CV-techneuten mijn reactie als niet ter zake doende bestempelen,
Ik heb een tijdje geleden bij een eendenman in West-Brabant de HRC laten vervangen, en als ik het me goed herinner, leken de problemen die toen ontstonden op de problemen van degene die dit topic heeft geopend.
De eendenman ontdekte toen dat de stift die in de HRC zat, te lang (of te kort) was (weet ik echt niet meer), maar het kwam erop neer dat de originele HRC niet functioneerde vanwege een onjuiste lengte van de stift. De suggestie van Gerard 2CV (monteer een andere HRC) lijkt me dus de moeite waard om te proberen, om het probleem van een te lange/te korte stift uit te sluiten.

Geplaatst: zo 30 jun, 2013 23:10
door TB
Nu heb ik een bekend merk HRC nieuw geplaatst.... juist om geen ellende te hebben. Die dingen moeten toch getest worden voordat ze de fabriek verlaten of is dat maar een illusie? En is dit weer een voorbeeld van de belabberde kwaliteit onderdelen voor de 2cv op de markt?

Als het een klein klusje was dan had ik 'm al vervangen. Moet het ff gaan plannen. Baal er wel van.

Ik vraag me af of het aan het stiftje bij het pedaal ligt. Ik kon weinig verschil aan de HRC's zien. Bij twee keer trappen is er meer dan genoeg remdruk. De bodemklep waar gerard het over heeft is wat meer voor de hand liggend. Maar zeker weten doe ik het pas als ik een andere HRC heb geplaatst. Van een ander merk natuurlijk!

Geplaatst: di 2 jul, 2013 10:00
door ami6
Hallo,

hou ons zeker op de hoogte, want je bent zeker niet alleen,

heb 4 2cv's lopen, drie remmen als een Belgische trein, en eentje remt als een Italiaanse trein ;-)) , heb me suf gezocht, alles piekpijn geregeld, 1000x ontlucht, en nog steeds moet ik eerst een klein pompje geven om op e tweede trap goed te kunnen remmen. Nieuwe HRC, een zilverkleurige, gen groene, maar wel voor lhm, kan me moeilijk voorstellen dat die de schuldige is.........

Geplaatst: di 2 jul, 2013 12:23
door vanVeller
Denk dat je met de nieuwe HRC hetzelfde probleem houdt. Het probleem zit in de remcilinders van de achterremmen, deze hebben een te grote arbeidslag. Als deze te ver ingedrukt kunnen worden moet je meer olie erin pompen om de schoenen naar buiten te drukken. met 2x kort na elkaar remmen is de olie nog niet helemaal terug gedrukt dus heb je gelijk druk.

De oplossing is ervoor te zorgen dat de remcilinders niet ver meer terug gedrukt kunnen worden, dus de arbeidslag verkleinen. Filip van VGS heeft tegen mij gezegd dat ik ringetjes moet plaatsen achter de remstift. Deze houd de remstift dan eigenlijk tegen en geeft het hetzelfde resultaat als je 2x achter elkaar de rem intrapt. Ik weet echter niet welke maat je erin moet zetten. Ik zou het eens proberen het is minder werk dan het demonteren van de HRC.

Geplaatst: di 2 jul, 2013 13:41
door ami6
Hallo,
vulringen achterin de HRC ?
dat zou hetzelfde zijn als de stift enkele toertjes indraaien naar de HRC toe,
dwz druk steken op een luchtledig circuit dus constante druk ook als er niet geremt wordt... lijkt me goed om de boel te doen vastlopen door verhitting van de LHM... maar als er iemand geprobeerd heeft... hou ons op de hoogte!

Kun je beter specifieren waar net dit vulringetjes geplaatst moeten worden?
IN of BUITEN de hrc? Ik vermoed net waar de stift drukt maar uit je uitleg ben ik er niet helemaal uit...sorry.

By the way, m'n achterste remschoenen staan perfecto geregeld en de remcilindertjes staan mooi in aanslag tegen de schoenen gedrukt en er zitten veertjes in alsook zwarte (zachte) cupjes erop.

Geplaatst: di 2 jul, 2013 13:49
door vanVeller
ami6 schreef:Hallo,
vulringen achterin de HRC ?
Nee, de achterremcilinders.

Geplaatst: di 2 jul, 2013 14:28
door dyane_maniac
ik heb wel vaker gehoord dat door stugge rubbers van achterwiel remcilinders de cupjes weer te ver terug gingen. een oplossing door iemand aangedragen was een cupje er uit te halen en een veertje (het schijnt dat een veertje van een achterlicht precies past) tussen te steken

Geplaatst: di 2 jul, 2013 17:49
door joe_catchou
jup of de andere rubbertjes de zwarte zijn zwakker dan de groene .