Pagina 3 van 5

Geplaatst: di 7 jan, 2014 00:00
door schermer
[quote="azuiper"]wat te denken van : aangepaste schokbrekers (olie in de demper vervangen door versnellingsbakolie - zie topics op diverse fora) of speciale schokbrekers als bijvoorbeeld EVO's scheelt ook aanzienlijk in het weggedrag.

Ik heb wat correspondentie met Pete Sparrow gevoerd en die rijd in de diverse getoonde filmpjes op youtube met een redelijk standaard eend om bewust de zwakste schakel in het geheel te ontdekken - lees : standaard 2cv versnellingsbak (met weliswaar speciale olie), standaard koppeling (die het aanzienlijk toegenomen vermogen van ca. 90pk aan kan tot dusver), standaard aandrijfassen. So far, so good tot dusver .... verbazingwekkend ...

Wat voor versnellingsbak olie gooit hij er in godsnaam in dat een eendenbak dit vermogen kan handelen?

Geplaatst: di 7 jan, 2014 10:18
door azuiper
ik moest even spitten in wat oude correspondentie, maar ik heb het gevonden ; Pete gebruikt " Red Line fully synthetic super leight weight shock proof oil - looks like custard but works betterthan anything I 've ever tried " aldus Pete.
link : http://www.demon-tweeks.co.uk/performan ... 5-gear-oil

Op internet las ik dat hij weliswaar een long-ratio 2cv bak gebruikt in zijn test auto die je op meerdere You-Tube filmpjes kan zien, maar hij heeft voor klanten ook meerdere bmw-Ducks met 4 en 5 bak gebouwd.

Geplaatst: di 7 jan, 2014 11:30
door schermer
Hmmm misschien toch eens op zoek naar zo'n flesje red line.

Geplaatst: di 7 jan, 2014 11:47
door azuiper
ander filmpje van Pete met zijn "test-mule " 2cv ....
link : http://www.autoevolution.com/news/bmw-m ... 61610.html

Geplaatst: di 7 jan, 2014 12:04
door azuiper
Pete heeft 2 BMW-Ducks gebouwd voor de speelfilm RED 2 met een spannende achtervolgings scnene in Parijs ....
link : http://www.youtube.com/watch?v=XEMTNLe7 ... e=youtu.be

Geplaatst: di 7 jan, 2014 20:20
door schermer
Ja leuk, die eerste kon ik al. Die tweede is ook erg leuk. Wel een beetje zonde van de eend. Ik kan trouwens over die red line olie niet vinden of die ook een gl-4 olie is. Of heeft sparrow ook zijn bak aangepast voor deze olie? Red line mtl is namelijk zeer geschikt voor de eend, heeft de lightweight schockproof dezelfde specificaties, maar beter? Ik kan namelijk niet al te duur aan deze olie komen.

Geplaatst: di 7 jan, 2014 20:30
door AZL57
over eenden bakken gesproken ook de africar houten 4 en 6 wielige terrein voertuigen gebouwd door een Engelsman. Ook het exemplaar dat geladen een 2,5 ton woog liep gewoon met een standaard eendbak zelfs in extreem terrein. Gewoon een goed ontwerp, de hele eend trouwens :D Vele onderdelen werden over bemeten om de betrouwbaarheid te vergroten.

Geplaatst: di 7 jan, 2014 20:32
door Ramon
jongens weer ff verder met mijn bmw duck

Afbeelding

chassis is gelast!!!


Afbeelding

is misschien wat moeilijk te zien maar hier zijn de draagarm verstevigingen

draagarmen
voor as
bak steun
anti knik (lange)


Afbeelding

Afbeelding

na het chassis weer netjes in de anti steenslag te hebbenn gespoten, de koets er weer op gezet en de boel naar binnen gerold

Geplaatst: di 7 jan, 2014 20:33
door AZL57
geven je GS velgen voren geen stuurprobleem?

Geplaatst: di 7 jan, 2014 21:21
door Ramon
ja wel iets dit moet ik nog even uitzoeken. iemand tips?

Geplaatst: di 7 jan, 2014 22:26
door Bull Frog Bleu
Ik had er voor een paar dikke ringen die normaal bij de gordels zitten tussen gedaan. Passen precies. Soort van spoorverbreders. Zelf originele 2cv velgen gebruikt dus geen ervaring met rijden

Geplaatst: di 7 jan, 2014 23:31
door DucKKnutsel
kan je niet een ring uit een originele velg flexen/laten draaien heb je iets meer draagvlak als een paar bussen.

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 10:01
door Ramon
zat zelf te denken een paar adaptor schijven te laten draaien, ook voor achter want ami achter as is smaller banden komen nu tegen koets!

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 11:04
door Ramon
Afbeelding

nog wat foto's van hoe het chassis er bij stond

Afbeelding

Afbeelding

best goed staat nog van binnen!!!

Geplaatst: wo 8 jan, 2014 11:33
door azuiper
hoi Ramon,
Kan je die adaptorschijven niet goedkoper water / laser snijden uit massieve plaat ?? dat kan tot 20-30 mm dikte. Desgewenst kan ik dat wel voor je regelen.