Pagina 3 van 4

Geplaatst: za 2 okt, 2004 12:48
door Lelijke Eend
Kunnen de orginele delen die blijven zitten de vermogenswinst eigenlijk wel aan ?

Geplaatst: za 2 okt, 2004 22:19
door Punky
Die 2 pk die ik er misschien net uit kan peuren wel. Dat kan een mehari en een dyane ook hebben, dus waarom een eend niet.
Maar of compressors e.d. zo verstandig is...

het heeft wel zin!

Geplaatst: wo 6 okt, 2004 18:38
door rusty
Ik heb op m'n 2cv6 blok zelf van metaal een aftakking gemaakt van de ventilator en met een flexibele buis naar het luchtfilter gevoerd, het resultaat was dat hij veel gelijkmatiger liep en vooral veel beter oppakte bij gasgeven. mijn eend had voor de tijd een beetje last van een dood punt in het middelste toerengebied, dat was na de inbouw verdwenen, dus ja, het heeft zin (althans bij mij)

Nu heb ik een Visablok in m'n eend, en gebruik ook het Visa luchtfilter (met een aangepast filterelement, is nu ook een laagje schuimrubber geworden, net als bij een eend) ben ook hier van plan om een geforceerde luchtinlaat te maken, heb hier alleen nog geen tijd voor gehad.

Geplaatst: vr 5 nov, 2004 14:40
door aryan
Bij een dyane denk ik dat de turbo hoogstens de weerstand van het luchtfilter opheft cq. wat verminderd, maar iets helpt het vast wel. Verder heeft de dyane vooral meer vermoden door de hogere compressie verhouding (9:1). de acadiane heeft dezefde compressie als een eend (8,5:1) maar met "turbo" en vlgs mij heeft die op papier niet meer pk.

Op de eerste VISA en LNA motoren zat een dyane achtige oplossing met dikkere slang. Ik heb daar wat aan gemeten, zie http://www.korridor.se/aryan/acadiane/turbo/index.html die geeft zelfs na het luchtfilter nog overdruk! De vlotterkamer wordt via een slangetje vanaf het knietje tussen luchtfilter en carb op dezelfde druk gebracht dus andere sproeiers zijn dan zeker niet nodig.

Bij eend carb zit er dacht ik een verbinding die ook de druk gelijk maakt, grotere sproeiers zijn dan lijkt mij niet nodig, maar voor wie wil expirimenteren is een verstelbare sproeier ook makkelijk te maken:
Afbeelding
http://korridor.se/aryan/acadiane/sproeier/

Troep in de vlotterkamer is alleen omdat het een testcarb is, de naald werkt in de standaard uitgeboorde sproeier.

/Aryan

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 11:52
door backfire
Ik denk dat ik dan toch maar voor een echte turbo ga 8)

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 12:01
door Punky
Hoe ga je die maken dan??? :roll:

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 18:19
door Lelijke Eend
Ik ben overigens van plan om van PVC-buis e.d. voor Ramon zo'n turbo te bouwen vanaf de koeltunnel naar het luchtfilter.

Geplaatst: vr 21 jan, 2005 22:46
door Spookeend
Ik heb een dyane koeltunnel op de eend gezet, blokkie is 650 cc nu (eendblok met uitgehoonde cilynders en bijpassende zuigers en sproeierset)

Met de Dyane koeltunnel, met slang, kwam ik lang niet aan zoveel kracht onderin als met de huidige oplossing

Afbeelding

Dit is een prototype, houten plaat genomen, gat erin voor op de carb, rubber tulle, en een gat met radiator knie voor de carteronluchting. Filter is een inlegfilter voor een chevy V8 blok, bij de brezan voor 14 euro. Deksel is een orginele eendenwieldop. Vastgezet met een grote bout door de onderplaat, met een vleugelmoer op de deksel.

Voor topsnelheid heb ik niet veel verschil gemerkt,
zonder slang, dus gewoon orgineel
met slang, op orgineel filter
en met het huidige custom filter

wel, nu met dit filter trekt ie lekkerder, en vooral lekkerder door. Hij verbruikt ook wel wat, en het geluid is, tja, HARD.
Bij rustig optrekken, dan hoor je nix, 1e trap carb open, niets aan de hand.
Pedaal intrappen, 2e trap gaat open, dan hoor je m echt slurpen naar lucht, en door het lekkere dunne deksel, hoor je een licht knetterend geluidje onder de motorkap vandaan komen met een zware brom van het slurpen en het aanzwelende geluid van de sidepipe. Bij de 6500 toeren gaan we dan door naar de volgende versnelling.

Met het orginele filter haalde ik de 6500 toeren pas veel later, en ook met de slang erop haalde ik dat niet makkelijk, nu wel.

Als je dan je gas loslaat, hoor je alleen nog dat lekkere rommelende geluid van de sidepipe. Heerlijk.

Ik kan je een luidruchtig filter dan ook van harte aan raden.
De reden voor het aantal toeren heeft ook te maken met het lichtere vliegwiel, nadeel is wel dat de top en tegenwind snelheid is afgenomen daardoor

Greatnix Spookeend

Geplaatst: za 22 jan, 2005 10:30
door Ramon
ja bedankt voor de info, ik ga toch proberen met de slang,

Geplaatst: za 22 jan, 2005 12:44
door backfire
Frank Munneke schreef:dan word het ds gewoon een mechanische compressor met aansluiting op de krukas, aan 2cv6K(ompressor)
en ik ga voor de compressor aangedreven door uitlaatgassen :D

Geplaatst: za 22 jan, 2005 12:48
door backfire
Punky schreef:Hoe ga je die maken dan??? :roll:
Turbo is al gemaakt door Daihatus :) haha, Jeroen weet er ook het nodige van. Mijn systeem wordt op basis van het prehistorische princiepe van suck through. Makkelijker gezegd, je monteerd de carburatuer aan de aanzuigkant, benzine en lucht worden beide gecrompimeerd. Nadeel is dat je een backfire kunt krijgen tot de carb. Voordeel is dat je geen speciale carb nodig hebt of lastige injectiesystemen. Er komt wel een lambda sonde met benzine/luchtverhouding meter tussen om de juiste verhoudingen te kunnen meten en waar nodig aan te passen.

Als ik hier nou foto's kon plakken had ik je t kunnen laten zien. Beetje dan , want opbouw is nog steeds bezig. Vorig weekend compressie verlaagd naar +/- 1:7

Geplaatst: do 27 jan, 2005 06:37
door Punky
Ff wat foto's van Jeroen Cats m.b.t. turbo's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: za 5 feb, 2005 19:27
door Punky
Ik (samen met P.Senior, die mehari komt zo nooit af :lol: ) ben afgelopen weken bezig geweest om het prototype van spookeend te bouwen uit alumium. (Bedankt nog voor de tips. :wink:) Hieronder enkele foto's van de bouw en de montage.

Ik heb er vandaag ff me gereden en merk geen verschil in acceleratie of topsnelheid. Wel hoor je bij plankgas een heerlijk diep aanzuiggeluidje. Dit geluid en de looks is al voldoende voor me. Anders koop ik wel een GTI of GSI ofzo. :wink:

Een ander voordeel, wat me laatst goed van pas was gekomen. Je kunt beter bij je startmotor. Dit filter zit op de carb. ipv erachter. :wink: :lol:

Volgende stap is misschien een andere 2de demper of een holle pijp. Ook voor de herrie en de looks.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: za 5 feb, 2005 23:27
door Lelijke Eend
Hoe heb je de verbinding gemaakt tussen carburateur en filter ? Ik ben daar heel nieuwschierig naar.

Zou je er ook zuiniger mee kunnen rijden ? :lol:

Geplaatst: za 5 feb, 2005 23:45
door Punky
Dat is een rubber van autostyle met 2 diameters. 68 en 76.

De crab is 68 en de op maat gemaakt pvc pijp 75.