Pagina 3 van 4

Geplaatst: wo 17 sep, 2014 23:48
door verkuilm
Nou ben ik helemaal benieuwd.
Maar ik kan me niet voorstellen dat de rdw ook maar iets kan met een buitelands auto zonder papieren.
NL auto kan wel inderdaad.

Maar proberen kan geen kwaad! Ze kunnen niet je papieren innemen :lol:

Geplaatst: vr 3 okt, 2014 12:32
door Thijs
CitroenAZU, jij mag niet meer raden.....

Geplaatst: vr 3 okt, 2014 15:03
door verkuilm
Maar is het wel gelukt met de RDW? want dar ben ik nog steeds benieuwd naar.

Geplaatst: vr 3 okt, 2014 15:32
door Thijs
Ja, het is helemaal gelukt.
De medewerkers van de RDW waren echt heel enthousiast en meewerkend.
Vrijwel alles is gecontroleerd en aan de originaliteit werd totaal niet getwijfeld (door mij ook niet trouwens).
Het scheelde wel een hoop dat ik al veel voorwerk had gedaan en wat informatie had verzameld. Op vrijwel alle vragen kon ik dan ook wel antwoord geven of een antwoord opzoeken in de gegevens die ik heb.

Voor een auto van 30 jaar en ouder is het dus mogelijk een kenteken te krijgen zonder dat je papieren hebt. (Hoe het zit met een niet-EU-auto weet ik trouwens niet.)

Ik zal één dezer dagen een topic openen bij de restauraties.

Geplaatst: vr 3 okt, 2014 17:00
door marcopr
Dat is een goed bericht.!

Geplaatst: vr 3 okt, 2014 20:09
door David
Heel vaak gaat het goed bij de RDW.
Ik heb wel het idee dat het ook afhankelijk is of degene die je treft ook echt een liefhebber is, die snapt de passie en heeft snel genoeg in de gaten of je een serieuze liefhebber bent of dat het handelswaar is.

Zelf heb ik er alleen maar goede ervaringen met de RDW.

Geplaatst: vr 3 okt, 2014 22:01
door Thijs
De keurmeesters zijn prima ter zake kundig en willen je wel helpen.

Alleen bij de zogenaamde 'technische helpdesk' kletsen ze werkelijk uit hun nek en weten absoluut niet waar ze mee bezig zijn (is mijn ervaring).

Geplaatst: ma 21 dec, 2015 18:39
door Thijs
Heeft iemand een idee wat het verschil is tussen de voorste schokdempers van een Ami8/Besteleend en die van een Acadiane?

Ik wil een paar nieuwe monteren op mijn Pony maar weet niet helemaal zeker welk type het moet zijn.
Het gat is 14mm.
Volgens een onderdelencatalogus die ik hier heb zijn de voorste van de Ami 8, Mehari 4x4 en de Bestel-Eenden gelijk maar de Acadiane heeft een ander bestelnummer.
Wel hebben die allemaal een gatmaat van 14 mm.

(Gewone Eend en Dyane is 12mm.)

Geplaatst: di 22 dec, 2015 00:27
door verkuilm
DIe van mijn mehari 4x4 zijn inderdaad ook 14mm.
Verschil zit in de lengte. Volgens mij acadyane ook gelijk.
Dus minimum lengte en max lengte opmeten. Kan je als je wat gevonden hebt nagaan of het min of meer gelijk is.

Geplaatst: di 22 dec, 2015 08:29
door Thijs
Het rare is dat de diverse leveranciers het allemaal weer anders op hun lijst zetten.
De ene meent dat Acadiane anders is dan Ami en een ander meent dat 14mm schokdempers allemaal gelijk zijn aan de voorzijde.
Ik heb nu dempers besteld voor de besteleend/Ami8/Mehari 4x4.

Mijn chassis wordt door Citroën aangeduid als AK-AN.
Dan zou je kunnen denken dat het chassis sterk lijkt op een besteleend-chassis.

De veerpotten hebben aan 1 kant een groot trekoog en aan de andere kant een klein trekoog.
Dit was toch alleen bij de Acadiane zo?Of ook bij besteleend?

Geplaatst: ma 11 jan, 2016 20:57
door Thijs
Uiteindelijk blijken er 4 stuks gelijke onder de auto te zijn gemonteerd.
Dit zijn dezelfde als bij een AK400.

Geplaatst: do 14 jan, 2016 20:27
door TB
Ja dat klopt inderdaad. Voor mijn toemalige AK400 ben ik toen flink aan het zoeken geweest. Uiteindelijk heb ik via ebay een set van 4 nieuwe monroe's kunnen vinden voor weinig.

Geplaatst: vr 15 jan, 2016 12:56
door Thijs
Die van mij zijn van het merk Record.
Dit schijnt ook eerste montage van Citroën te zijn (volgens mijn leverancier).

Geplaatst: vr 29 apr, 2016 13:03
door Thijs
Hi Thijs,
Ook ik had met de Namco Pony veel startproblemen nadat ik 2 jaar geleden preventief een nieuwe Valeo Bobine en een 123 ontsteking had gemonteerd. Zodra de buitentemperaturen boven de 30 gr. kwam (veel dus op Kreta) kreeg ik de Pony bij een herstart niet meer aan de praat. Mijn monteur snapte er niets van en bleef maar bougies vervangen en de carb afstellen. Na verhalen gelezen te hebben op dit forum over de kwaliteit van de nieuwe Valeo bobines heb ik de originele 1976 bobine van de Pony weer uit de afvalhoop gehaald en parallel met T-raps op de Valeo geplaatst. Steeds als de Pony na een stop niet meer wilde starten, omgeplugd naar de die goeie ouwe 40 jarige bobine en de Pony startte direct. Toen snapte ik pas het probleem. Duidelijk dus het nieuwe type Valeo bobine die niet bestand was tegen de hoge buitentemperaturen. Uiteindelijk een Goldspark bobine gemonteerd en die start werkelijk onder alle omstandigheden. Wel duur (EUR 159) maar na alle ellende van de afgelopen 2 jaar zijn investering zeker waard. Ik wil niet graag hier "in the middle of no where" stil komen te staan door zo'n knullige Valeo.
Hoe gaat het verder met jouw Pony? Ik heb trouwens ook mijn reservewiel in de achterbak gegooid na het lezen van jouw verhaal over het uit de eerste versnelling schieten. Ik had precies hetzelfde.
Gr. Wimski
Het reservewiel heb ik nog wel steeds voorin liggen maar gewoon vastgezet met een spanband. Dan blijft hij mooi liggen en heb ik geen problemen meer met schakelen.
Het is wel grappig dat jij precies hetzelfde probleem had.

Eigenlijk heb ik verder weinig problemen met de Pony. De schokbrekers heb ik nog wel vervangen na een angstig momentje op een klinkerweg.

Wel vind ik de motor en bak combinatie ongelukkig gekozen bij mijn auto (Acadiane) maar jij hebt een andere motor en bak.
Heb je de topsnelheid nog eens getest met GPS? De originele teller is bij die van mij niet heel precies (lees: helemaal niet).

Heb jij geen gedoe met de handrem? Je kunt hem niet heel goed afstellen omdat hij tegen het schutbord aan loopt.

Heb je die raamrubbers trouwens nog gemonteerd? Paste het?

Geplaatst: vr 29 apr, 2016 14:44
door Wimski
Hi Thijs,

Handrem vooralsnog geen probleem. Mijn monteur heeft er 2 jaar geleden wel een nieuwe chassisbalk (onder de bak) ingelast en daar toen keurig nieuwe gaten ingeboord met doorvoer bussen voor de handrem kabel en ik moet zeggen, het werkt nog steeds goed.

De combinatie bak/motor heb ik geen verstand van maar berg op (en dat zijn er hier heel veel) gaat het tergend langzaam. Meestal 2e versnelling max. Ik mis echt een beetje extra koppel.

Daar wij hier bijna geen vlak stuk weg hebben dat lang genoeg is kom ik (met de GPS snelheids app) niet verder dan 91 - 94 km/h. De Pony snelheidsmeter is inmiddels overleden maar de kilometerteller werkt nog wel. Benzine verbruikt (Shell 100 racing) is gemiddeld 1:11 en dat met 123 ontsteking, nieuwe bobine, kabels en bougies, ultrasone gereinigde carb. nieuwe banden (Toyo) op de assen gebalanceerd (kon niet anders hier), nieuwe koppeling, nieuwe oliekoeler en nieuwe wiellagers. Het enige wat nog origineel is betreft het blok met de cilinders. Ik ben bang dat hier de bottleneck zit met tot het hoge verbruik. Maar zo lang de motor nog ontzettende mooi knort begin ik daar voorlopig niet aan. Nu moet ik wel zeggen dat alles wat ik vernieuwd heb preventief is gedaan. Behoudens de versleten koppelingsplaten was de auto nog helemaal origineel en liep prima. Niet slecht voor zo'n oud beestje.

De raamrubbers zitten er ook inmiddels in maar wat een pokkenwerk. Vooral omdat de zijruit met teerkit was vastgezet.

Het enige wat nu nog op mijn verlanglijst staat zijn nieuwe schokbrekers. (Zo te zien ook 40 jaar oud) Mijn monteur zegt dat de veerpotten niet goed meer zijn maar ik denk dat het klapperen (stuiteren) door de schokbrekers komt enige advies daarover is welkom. Welke schokbrekers heb jij trouwens onder de Pony gemonteerd?

Groet, Wimski