Pagina 3 van 22
Geplaatst: ma 4 mei, 2015 15:35
door schermer
Ik ben ook bij de eendenmotor naar primair 110 gegaan en dat liep veel beter, vooral in het middentoerengebied veel soepeler. Bij mijn nieuwe visa blok heb ik ook de primaire sproeier meteen aangepast.
Geplaatst: ma 4 mei, 2015 16:14
door Roel l'Hiver
Ikke idem dito, tussen de 50 en 80 km/h hield onze Eend behoorlijk in, afgelopen week nieuw contactpuntjes, bougies, ontsteking netjes gesteld, kleppen gesteld, hielp allemaal niet echt. Toen de carburateur uit elkaar. Er zat wel iets vuil onderin de vlotterkamers maar de sproeiers waren schoon. De vlotterhoogte klopte niet helemaal maar toen ik de primaire sproeier er uit haalde bleek de opening behoorlijk groot te zijn, alsof iemand 'm heeft opgeboord. Opgemeten met de schuifmaat kwam ik op 1,75 mm. Een nieuwe 110 sproeier er in, alles weer in elkaar en rijden, niet meer stotteren en niet meer inhouden.
Geplaatst: ma 4 mei, 2015 17:12
door schermer
1,75mm !!!! Dat is wel heeeel groot.
Geplaatst: ma 4 mei, 2015 19:45
door IVARIO
TB schreef:Ik heb afgelopen week de sproeierbezetting aangepast van mijn eend Had ik veel eerder moeten doen, hapert niet meer en houdt ook niet meer in vlak voor de 2e trap erbij komt.
Ik heb een 87er a06/644 blok. Ook wel een s6 blokje genoemd dat op euro 95 kan.
Origineel zat erin: primair 102. Secundair 90.
Die 90 vond ik wel apart omdat 102/87,5 het meest voorkomt bij mijn weten. Ook bij mijn vorige eend. Maar over de 2e trap had ik geen klachten want dat ging prima. Het was echt het middengedeelte waarin ie niet lekker liep.
Wat er nu in zit: primair 110. Secundair 90.
Wat een verschil zeg. Sproeier kostte me 6 euro. Dit had ik veel eerder moeten doen. Nu kan ik het gas gewoon intrappen hoe ik wil, er komt gewoon reactie. Als ik voorheen te veel gas gaf, hield ie in tot de 2e trap erbij kwam.
Dit klinkt
precies zoals het er bij mij ook aan toegaat. Ik had al diverse sproeiers te koop zien staan en weet nu dat ik ook de 110 ga bestellen voor de eerste trap!
Ik denk dat de sproeier van de tweede trap goed is, want zodra die er bij komt gaat ze als de "bliksem".
Eind volgende week haal ik alle bestelde onderdelen op, inclusief vraagbaak, dus dan zou ik ook moeten kunnen uitvogelen hoe ik de sproeier moet vervangen, maar indien iemand het hier wil neerpennen, dan lees ik het alvast graag hoor.
Iedereen wederom hartelijk bedankt voor de feedback!
Gr.,
Ivar
Geplaatst: ma 4 mei, 2015 20:25
door TB
Het is eigenlijk simpel. Zorg dat je wel een pakking voor de carburateur deksel nieuw hebt liggen voor je begint. Als die er al een tijd tussen zit dan trek je die waarschijnlijk kapot. Blijft dan plakken.
- de bocht tussen luchtfilter en carburateur eraf halen.
- brandstofleiding tussen pomp en carburateur loshalen van de carburateur.
- schroef de 6 schroefjes los van de carburateur deksel
- haal voorzichtig de deksel los.
- hieraan zitten de vlotters vast. Stel deze op 18mm af indien nodig door met de hand het lipje iets te verbuigen.
- als je de pakking kapot hebt getrokken moet je deze eerst vervangen voordat je de vlotterhoogte afstelt. Vlotters haal je los door het pennetje eruit te tikken met een dreveltje.
- voor de auto staand, rechtsachter op de carburateur zit een dopje. 12mm. Deze draai je eruit. Wel handig om de benzine in de carburateur er eerst uit te zuigen met bv een spuitje.
- nu ga je met een kleine, platte schroevendraaier de sproeier eruit draaien door via het gat waar dat dopje zat heen te steken.
- als de sproeier los is, met een sateprikker de sproeier uit de carburateur halen. Hierdoor beschadigd ie niet en je krijgt 'm er anders niet uit.
Op de primaire sproeier staat de maat. Waarschijnlijk 102, maar ff kijken voordat je de 110 erin stopt. Terugbouwen in omgekeerde volgorde. Zorg dat je het beugeltje van de choke op de juiste manier terugzet als je het deksel er weer op doet.
De secundaire sproeier kun je trouwens zien wanneer je voor de auto staat aan de linkerzijde vooraan de carburateur. Maat is van bovenaf af te lezen als de deksel er niet op zit. Maar daar zal t probleem waarschijnlijk niet zitten.
Succes!
Geplaatst: di 5 mei, 2015 08:13
door IVARIO
Super, bedankt TB!
Ik zal dus ook zeker een pakking bestellen.
Ben benieuwd wat voor sproeier er in zit en of het verschil zal maken. Helaas moet ik nog twee weken wachten vooraleer ik er mee aan de slag kan.
Geplaatst: di 5 mei, 2015 11:58
door Bertje Beige
De vlotterhoogte meet je door de afstand te meten tussen het hart van de vlotter en het deksel van de carburateur, met pakking, het verschil tussen beide vlotters mag 1 mm. zijn.
Toevallig dit klusje afgelopen week ook gedaan bij mijn acadiane, ik had ook dat ie wat inhield bij het einde van de eerste trap. Dat ik standaard ook 102 primair heb verbaasde me wel, gezien de dyaneturbo had ik wel wat groters verwacht. Heb er nu een 105 in zitten en de vlotterhoogte gecorrigeerd en het rijd weer prima
Geplaatst: di 5 mei, 2015 19:18
door IVARIO
Bedankt voor de toevoeging, Bertje B!
Geplaatst: di 19 mei, 2015 14:23
door IVARIO
Gisteren voor het eerst van mijn leven "gepopnageld".
Het drukknopje op het dakbalkje ontbrak. Nu kan het dakje weer half-open vastgezet worden zoals het hoort.
Verder deurhendels aan de binnenkant van de achterdeuren gezet.
Ook olie ververst, filters en bougies vervangen.
Drie vragen heb ik:
1) Ik heb een heupgordel gekocht voor op de achterbank, maar nu zie ik niet hoe ik deze ergens in het midden dien te bevestigen. Kan iemand mij dit vertellen?
2) Ook wilde ik gisteravond een nieuwe rubberen ring tussen de benzine-vulpijp en het spatbord zetten.
De ring kreeg ik er niet uit en ik wilde de boel niet forceren. Wat is de juiste/beste manier om dit te doen?
3) Ik heb een 12V sigarettenaansluiting die ik er in wil zetten voor de Tomtom. Ik meen gelezen te hebben dat ik de stroom hiervoor gewoon van de ruitenwissermotor kan gebruiken. En als massa een draadje aan het ruitenwisserhuis vastmaken. Klopt dit? Is een draaddikte van 1.5 mm trouwens genoeg?
Alvast bedankt.
Geplaatst: di 19 mei, 2015 17:20
door achtpeter
1. Net achter de achterbank vind je twee gaten met schroefdraad voor de gordelbevestiging. (De twee in de achterschermen had je blijkbaar al gevonden.)
2. Het beste is, de vulpijp even los te maken van de rubberen mof op de aansluiting van de tank. Dan schuif je de hele vulpijp zo uit het spatbord, het monteren van het doorvoerrubber is dan een fluitje van 0,44 eurocent. Gebruik eventueel WD40 als glijmiddel.
3. Als het om een Tomtom gaat ( en je later niet ook een koelkast aansluit) kun je inderdaad de 'terugtrekplus' van de ruitenwissermotor gebruiken, Even met een proeflampje zoeken welke aansluiting 12 V geeft met het contact aan en de ruitenwisser uit. Een dun draadje is genoeg.
Geplaatst: wo 20 mei, 2015 09:37
door IVARIO
Bedankt, Achtpeter!
Net even gecheckt, maar voor de bevestiging van de heupgordel vind ik nog steeds geen gat met schroefdraad midden achter de achterbank, zie foto:
Wie het weet mag het zeggen, alle input is welkom.
Waarvoor dient trouwens de draad die achteraan op de foto zichtbaar is? Ik kan niet goed zien waar deze draad naartoe gaat, maar zou dit voor de achterruitverwarming kunnen zijn?
Gr.,
Ivar
Geplaatst: wo 20 mei, 2015 09:50
door Tom Duckpower
Die twee gaten zou de tankbeugel onder moeten zitten waar de schroefdraad in moet zitten voor de gorderls.
Nu weet ik niet of er tankbeugels zijn met en zonder schroefdraad (oudere eenden), maar die van jou zou daar wel schroefdraad moeten hebben..
Draad is voor de benzinemeter.
Geplaatst: wo 20 mei, 2015 17:07
door AZL57
er zitten soms plastic dopjes in.
kunt je plus draad ook van de remlichtschakelaar halen.
Geplaatst: wo 20 mei, 2015 17:49
door DucKKnutsel
Het beste is om je tommi direct van de accu te halen met een zekering er tussen. Als je gaat knippen in je kabelboom is de kans groot dat je op den duur rare storingen krijgt.
Volgens mij zie ik daar 2 grijze doppen zitten voor je gordel achter.
Geplaatst: wo 20 mei, 2015 20:52
door IVARIO
Bedankt allen, voor de info. Ik denk dat ik in eerste instantie toch ga voor de optie om de plusdraad van de ruitenwissermotor te halen. Mocht dit storingen opleveren, zoals waarvoor DucKKnutsel waarschuwt, dan ga ik voor een draad direct van de pluspool van de accu.
Het vulpijprubber is overigens gelukt.
Het bevestigingspunt voor de heupgordel midden achter de zetel zal ik nog aan een nader onderzoek onderwerpen... Die twee ronde grijze plastic dopjes (zie laatste foto) zijn volgens mij onderdeel van een metalen plaat en zou ik dus niet zomaar kunnen verwijderen, vrees ik...
Verder nog de voorbank van nieuwe rubberen ringen en een nieuw matje voorzien. Het zitcomfort is weer zoals het hoort