Pagina 3 van 4

Geplaatst: di 23 aug, 2016 13:42
door deusjevo
Dat haal ik er ook uit, misschien dat meer ethanol toch beter is omdat afhankelijk hoeveel je toevoegt er een gelijk percentage aromaten verdwijnt uit de benzine?

Geplaatst: di 23 aug, 2016 17:01
door AZL57
Ik heb nog een volkswagen boekje uit 1949 hier liggen als je ziet wat ze toen allemaal zelf bij hun benzine mengden.....je zou tegenwoordig meteen aangehouden worden voor een mileudelict.. :lol: :lol:

Geplaatst: do 25 aug, 2016 00:12
door David
AZL57 schreef:Ik heb nog een volkswagen boekje uit 1949 hier liggen als je ziet wat ze toen allemaal zelf bij hun benzine mengden.....je zou tegenwoordig meteen aangehouden worden voor een mileudelict.. :lol: :lol:
Tja.....
Als ik vroeger olie ververste in mijn eend, liet ik de afgewerkte olie gewoon in het chassis lopen als bescherming tegen roest..... :shock: :shock:

Ennuh..... rij nog wel steeds rond met het originele chassis :wink: (uit 1985) :wink:

PS
Chassis heeft ook nog nooit een lasapparaat van dichtbij gezien....

Geplaatst: zo 2 okt, 2016 15:26
door hobbes
Dus zit ik als veel rijder met de dyane met de volgende vraag : waar haal ik dan onderdelen die er wel tegen kunnen?
Maakt het dan nog uit voor die onderdelen of ze E10 of E85 voor hun kiezen krijgen?
Is het alleen de rubberslang ( die stukjes bij de tank en voor bij de aansluiting) of kan de gehele (ooit witte) leiding er niet tegen?

Ik heb namelijk nog uit de oude eendmeel / ethanolchallenge tijd een aangepaste carburateur liggen voor E85 en de 123 Evo ontstekingsunit met E85 curve.

Hoe zit het met de standaard vlotter in de tank en de vlotter in de carburateur?
Rij momenteel weer op euro 95 maar wil erg graag op E85 rijden .

Geplaatst: zo 2 okt, 2016 19:03
door verkuilm
Ik met mijn 89 eend wel gemerkt dat ie op E10 enorm zuipt.
Scheelde fors.
ik gooi het er niet meer in. Alleen nog super als ik de kans krijg.

Geplaatst: zo 2 okt, 2016 20:30
door deusjevo
Kan mij daar wel iets bij voorstellen.
Calorische waarde van E10 is lager.

Met mijn "nieuwerwetsche" Nissan Qashqai plus caravan ligt mijn verbruik in Frankrijk echt mega hoog op E10.
Nog ca 10 a 15% hoger dan op euro95.
Verbruik op euro95 is ca 14,5 liter op 100 km, op E10 ruim 16 liter per 100 km.
Mijn snelheid ligt wel redelijk hoog met caravan, kan wel stuk beter als ik mijn snelheid was aanpas.

Geplaatst: wo 2 nov, 2016 14:02
door j b
Ik kwam laatst bij een oldtimer onderdelen winkel en daar hadden ze een flesje wat je erbij kunt gooien als je E10 moet/ wilt tanken.
Net zoals met loodvervanger het gedaan wordt dus

Geplaatst: do 3 nov, 2016 12:19
door dyane_maniac
TimVS schreef:Er rijden op het forum toch ook enkele mensen op e85. Hoe is de slijtage van de carburator/ benzinepomp bij deze autos?
Ik heb jarenlang op E85 gereden tot het hier niet meer in de buurt verkrijgbaar was. Hiervoor heb ik alleen de sproeiers opgeboord (ja, verbruik gaat omhoog, maar destijds was de E85 een fractie goedkoper dan 95 dus onder de streep hetzelfde qua kosten. In frankrijk was ik echter koning want daar tankte ik voor 70ct/liter). Daarvoor heb ik een hele tijd zonder sproeier aanpassing ongeveer 2 liter E85 op een (bijna) volle tank 95 toegevoegd.

Ik heb in beide perioden nog nooit last gehad van mankementen door die ethanol. Wel had ik zaken als brandstofleiding ed goed op orde. Hier lijken de meeste problemen mee te zijn: oplossen van rubbers. gelukkig heeft een eend daar niet zo gek veel van. leidingen en brandstofpomp membraam.

Of het inwendig ernstige slijtage oplevert is lastig aan te geven. Ik heb er nix van gemerkt in die 30-40.000 (?) km die ik op bioethanol heb gereden, maar het zou natuurlijk kunnen

Ik wil niet beweren dat het zomaar bij iedereen goed gaat, maar ik heb er nooit enige hinder van ondervonden, mits leidingen ed gewoon nieuw zijn. Qua prestatieverlies zal dit idd iets effect hebben. Maar de bioethanol zorgt voor een hoger octaangehalte (tenzij de benzine waarmee ze het mengen een lager octaangetal heeft dan 95 en ze het zo mengen dat het uiteindelijke octaangetal nu 95 is) en dus zou je dan de compressie iets kunnen verhogen om het vermogensverlies te compenseren. Maar goed, dat is dan weer een stap verder.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik op vakantie (wanneer ik echt geen gezeur met mn auto wil hebben) geen E10 durfde te tanken vanwege de vele horrorstories maar eigenlijk wil ik daar niet in meegaan.

Is dit nu een antwoord op of het nu slecht is of niet? nee. maar wel een bevestiging dat ik jarenlang zonder problemen heb gereden op E85. buiten verhalen "van horen zeggen" dat het niet goed zou gaan heb ik nog nooit concrete verhalen gehoord van mensen die er problemen mee ondervonden.

Belangrijk is het dat alle rubberslangen ed gewoon goed zijn maar dat vind ik sowieso (en dat zie ik heel vaak anders). maar ach, als je het niet vertrouwd, tank je 98. ook niets mis mee. Maar je zou het ook kunnen proberen. Het is uiteindelijk toch de brandstof waar we naar toe gaan. maar dat is helemaal aan jezelf.

Jammer vind ik dat de E85 bijna nergens te verkrijgen is. Dit had zo'n mooie oplossing kunnen zijn en dan bedoel ik niet de biobrandstof die wij dan uit brazilie laten komen gemaak van suikermais, maar geproduceerd van groenafval ed zoals ze in Zweden doen. Nu heb ik geen exacte cijfers over het verschil in uitstoot tussen benzine en E85 maar op E85 stinkt de eend zoveel minder als op benzine.

Geplaatst: do 3 nov, 2016 12:29
door dyane_maniac
hobbes schreef:Dus zit ik als veel rijder met de dyane met de volgende vraag : waar haal ik dan onderdelen die er wel tegen kunnen?
Maakt het dan nog uit voor die onderdelen of ze E10 of E85 voor hun kiezen krijgen?
Is het alleen de rubberslang ( die stukjes bij de tank en voor bij de aansluiting) of kan de gehele (ooit witte) leiding er niet tegen?

Ik heb namelijk nog uit de oude eendmeel / ethanolchallenge tijd een aangepaste carburateur liggen voor E85 en de 123 Evo ontstekingsunit met E85 curve.

Hoe zit het met de standaard vlotter in de tank en de vlotter in de carburateur?
Rij momenteel weer op euro 95 maar wil erg graag op E85 rijden .
ik heb er destijds niets speciaals voor gekocht/vervangen. gewoon de rubber benzineleiding vervangen (was al een jaar ofzo daarvoor omdat ik vind dat die leiding altijd goed moet zijn). ik vond die verstelbare sproeier niet fijn werken, daar liep mijn vlotter de hele tijd tegen vast. ik heb de sproeiers opgeboord. nadeel was dat ik dus niet flexifeul was. als je de verstelbare sproeier gebruikt kun je hem van binnenuit verstelbaar maken, das wel erg handig

Geplaatst: do 5 jan, 2017 16:40
door joopsmit
Ik heb met mijn 2çv uit 1985 e 10 getankt en geen problemen mee gehad ook mijn Mehari 1970 heeft 40 liter er van gehad daarna gewoon weer 95 met loodvervanger. Geen probleem gehad. Ik denk zelf dat een enkele keer nietzoveel kwaad kan. Maar ga toch maar.in het vervolg 98 tanken . Woon in Maastricht en tank altijd in vize net over de grens . Nu betaal ik dan wel een paar cent meer maar ben altijd goed koper uit dan tanken in Nederland. Daar bij een extra Jerry kan van 10 liter is ook tot de mogelijkheid .
Het zei nu zo dus daar verander je toch nietsaan . Hou graag mijn motortje optimaal.

Geplaatst: do 5 jan, 2017 22:11
door AZL57
Alleen jammer dat ze in belgie ook overgaan op 95 e10.
Het is echt milieu vriendelijk dat meergebruik.... niet?

Geplaatst: za 7 jan, 2017 16:36
door Thijs
Die verhalen over E10 vind ik meestal een beetje bij de broodjes aap afdeling horen.
Ik heb nog nooit in mijn directe omgeving van iemand gehoord dat er problemen mee waren.
Het is altijd een vaag verhaal van een verre kennis....

Wat wel grappig is trouwens: Als je werkelijk een meerverbruik van, zeg 10% zou hebben dan zijn er ook 10% meer tankwagens op de weg en 10% meer tankbeurten.... enz....
Lekker milieuvoordeel dan...


Op vakantie tank ik wat er voorhanden is. In Frankrijk gooi ik er meestal LPG in
:D .

Geplaatst: ma 9 jan, 2017 12:26
door j b
Ik heb op een vakantie in Frankrijk wel eens de hele vakantie E10 getankt en die vakantie heeft het membraan van de benzinepomp het begeven. Voorheen nog nooit problemen met de benzinepomp gehad.
Had al wel 4000km gereden die vakantie eer het gebeurde.

Ik tank het dus niet meer maar er is ook een flesje voor verkrijgbaar om het probleem tegen te gaan. Zelfde als dat met loodvervanger te werk gaat

Geplaatst: ma 19 jun, 2017 13:34
door shorttrack
Een vriend van mij rijd met een VW t3 en hij tankt tegenwoordig enkel nog maar euro 98.

Ik heb mezelf voorgenomen dat ook maar te doen. Mocht het een keer voorkomen dat er E10 in gegooid moet worden dan is het maar zo.

Ik merkt trouwens wel een verschil tussen de euro 95 en 98. Bij de 98 is de motor wat stiller. Minder geratel zeg maar.

Geplaatst: ma 19 jun, 2017 15:24
door Dirk85
shorttrack schreef:Een vriend van mij rijd met een VW t3 en hij tankt tegenwoordig enkel nog maar euro 98.

Ik heb mezelf voorgenomen dat ook maar te doen. Mocht het een keer voorkomen dat er E10 in gegooid moet worden dan is het maar zo.

Ik merkt trouwens wel een verschil tussen de euro 95 en 98. Bij de 98 is de motor wat stiller. Minder geratel zeg maar.
Ik tank altijd alleen maar Esso euro 98. Ik gebruik de 2CV puur hobbymatig. De meerkosten bij de 3000 km per jaar die ik er mee rij zijn verwaarloosbaar. Ik merk ook dat de motor er rustiger op loopt.