Chassis geknakt, help!

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 23 dec, 2004 15:52

Heidi schreef:de vorige eigenaar heeft dit laten doen ongeveer 3 jaar geleden. ik zal er eens goed naar kijken hoe het chassisnummer er nu instaat..
En wees dan wijs, hou het dan voor je, niet op dit forum melden.
Daar heeft geen mens iets mee te maken.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » do 23 dec, 2004 16:05

Bjorn schreef:
de chassis die zij aanbieden zijn niet RDW goedgekeurd.
In hun advertenties in clubbladen schrijven ze altijd iets vaags als "gelijk aan orgineel "oid..

Tevens zijn ze gegalvaniseerd en dat is naar mijn weten sowieso verboden. Ook bij de goedgekeurde imitaties die nu te koop zijn.
zit er verschil tussen gegalvaniseerd en verzinkt chassis?
Deze auto's kunnen voorzien worden van een verzinkt Duits chassis met TUV-goedkeuring. Wanneer deze auto dan bij de RDW wordt gekeurd, dan zijn zij, vanwege Europese regelgeving, verplicht deze auto toe te laten MET verzinkt chassis
aldus:http://www.duckservice.nl/carsdutch.asp

neem aan dat een verzinkt chassis langer mee gaat....
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 23 dec, 2004 22:35

verzinkt of gegalvaniseerd zijn hetzelfde.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » vr 24 dec, 2004 09:54

eeeh,

een gegalvaniseerd hek of aanhanger heeft van die
doffe vormen erop...
galvaniseren is het aanbrengen van een bescherm
laag d.m.v. elektriciteit

verzinken kan ook in een bad waar zink in is gesmolten.
(onderdompelen) of met een gasvlam (opspuiten)

mijn vraag is meer..
maakt de methode uit voor het aanbrengen van het zink?

neem aan dat een zink bad overal in komt..
maar misschien weer niet 100% hecht..
terwijl electrisch het misschien zelfs een stuk
in het metaal vreet..

iemand ervaring mee?
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » vr 24 dec, 2004 11:56

nadeel galvaniseren: komt niet overal in. Vooral holle vormen zijn erg lastig.

nadeel thermisch verzinken: kromtrekken van dunne plaatdelen, opletten dat er geen grote hoeveelheden zink in een hoekje achterblijven.

nadeel scoperen: arbeidsintensief en je bereikt niet alles.

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » vr 24 dec, 2004 12:59

dus een verstevigd (Duits) frame wat thermisch
verzinkt is, zou het best zijn...
dus geen dunne plaatdelen die krom trekken maar
wel alles berijkt...

ik zag hier en daar dat ze zelf 11 jaar garantie
op (door) roesten gaven.. dus dan zijn ze
wel zeker van hunzelf :)

ik weet weer effe genoeg, bedankt
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 24 dec, 2004 13:58

pluisje schreef:dus een verstevigd (Duits) frame wat thermisch
verzinkt is, zou het best zijn...
Niet dus. Een chassis dat op eenzelfde manier flext en tordeert (dus niet steviger!) is vereist. Bij galvaniseren hoef je ook niet 100% oppervlakte te bereiken, het is immers een elektrolytische bescherming. Thermisch verzinken is niet mogelijk, dan krijg je een wokkel.

Maar sowieso zijn dat soort chassis niet toegestaan. In NL is momenteel maar 1 type/merk toegestaan, zwart, net zo'n constructie als origineel. Maar ik las elders dat die al weer slap aanvoelde vergeleken met die van Club Cassis (ook origineel).
La vie est belle.

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » vr 24 dec, 2004 15:14

Een chassis dat op eenzelfde manier flext en tordeert (dus niet steviger!) is vereist.


ik bedoelde ook niet dat het chassis als geheel steviger moet zijn,
maar dat de platen die normaal krom trekken door het verzinken ander moeten
zijn uitgevoerd..
misschien een buizenframe i.p.v. het box-frame wat er nu is....

misschien draaf ik een beetje door...
maar ik (en een collega bleek laatst) ben op zoek naar een eendje,
maar ook op de vliegclub waar ik lid van ben, zijn we op zoek naar nieuw
grondtransport...

dus misschien mag het niet de weg op (lijkt me sterk als het goedgekeurd is in Duitsland)
dan kan ik het altijd nog gebruiken op het vliegveld...
dan gaat de hele koets eraf en mag het chassis zo stijf zijn als we maar willen 8)

op Salland reed een paar jaar geleden een Mahari rond..
hadden ze grasbanden onder gelegd, denk 30 cm breed, laten verlassen
door een tractor bedrijf...
gaaf, ging hard zonder bescherming :) hahaha
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 25 dec, 2004 20:22

Handjes schreef: (...) Thermisch verzinken is niet mogelijk, dan krijg je een wokkel. (...)
Fout. Als je er een soort frame omheen maakt (tijdelijk natuurlijk) zodat het chassis enorm stijf wordt, kan het wel. Het kost alleen een beetje veel omdat er dus eerst zo'n frame om moet en dat moet goed passen etc.
Afblijven.

Plaats reactie