Soleille
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Niet meer 2CV-loos!
Dan zal je ook een rand van de voorkant van de tunnel moeten slijpen denk ik. Die steekt veel verder uit. Je ziet aan de onderkant ook dat er een hapje uitgezaagd is voor de motorkap sluiting.
Het lijkt me simpeler een koeltunnel van een 2cv er op te zetten dan.
Het lijkt me simpeler een koeltunnel van een 2cv er op te zetten dan.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Niet meer 2CV-loos!
Ik denk dat een fijn gaas achter de grille en eventueel wat extra steenslagbescherming voor-onder de motor minstens even goed zal beschermen als het rooster wat normaal op een 2CV hoort.Erikjan schreef: ↑zo 31 jul, 2022 10:58 Dan zal je ook een rand van de voorkant van de tunnel moeten slijpen denk ik. Die steekt veel verder uit. Je ziet aan de onderkant ook dat er een hapje uitgezaagd is voor de motorkap sluiting.
Het lijkt me simpeler een koeltunnel van een 2cv er op te zetten dan.
Die koeltunnel zal ik voorlopig althans gewoon origineel laten en enkel indien nodig die extra aansluiting voor de Dyane luchtfilter afstoppen.
Originaliteit interesseert mij niet echt, dus als er verder toch geen nadelen zitten aan die Dyane-koeltunnel tegenover een 2CV-exemplaar laat ik die gewoon zitten.
Nu is het vooral mijn geduld bij elkaar schrapen tot de levering (zou in de eerstkomende dagen moeten gebeuren, fingers crossed!).
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Niet meer 2CV-loos!
Dat gaas is alleen bedoeld dat je vingers er niet in verdwijnen.
Achter de originele 2CV grille zit al fijn gaas tegen steentjes.
Verdere nadelen heeft de koeltunnel niet.
Jr kunt even kijken of er aansluitingen zijn voor remkoeling. Als deze niet zijn aangesloten kun je die ook nog afdoppen.
Achter de originele 2CV grille zit al fijn gaas tegen steentjes.
Verdere nadelen heeft de koeltunnel niet.
Jr kunt even kijken of er aansluitingen zijn voor remkoeling. Als deze niet zijn aangesloten kun je die ook nog afdoppen.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Niet meer 2CV-loos!
Goed nieuws en mogelijks minder goed nieuws:
Ik heb bericht gekregen van de verkoper, vanavond staat de 2CV in mijn garage!
Mijn garagist heeft ook later deze week wat tijd voorzien om eea te controleren en af te stellen voor de keuring...
Maar hier in België werkt de keuring, ondanks verval van alle coronamaatregelen, nog altijd enkel op afspraak behalve op vrijdag voor de periodieke keuring, maar ik vrees dat ze dan geen keuringen voor (her-)inschrijving doen... en de eerstvolgende mogelijkheid voor een afspraak die ik online vind is 30 augustus en bij andere keuringsstations in de buurt is het niet beter!
In mijn wildere jaren zou ik het gedurfd hebben om stiekem gewoon rond te rijden met de nummerplaten van mijn dagelijkse auto, maar tegenwoordig denk ik toch wat meer aan de "wat als..."-scenario's.
Ik informeer mij vandaag eens in de hoop dat ik toch op vrijdag mag aanschuiven om de 2CV te keuren en ik nog iets van de zomer kan meepikken, fingers crossed!
Ik heb bericht gekregen van de verkoper, vanavond staat de 2CV in mijn garage!
Mijn garagist heeft ook later deze week wat tijd voorzien om eea te controleren en af te stellen voor de keuring...
Maar hier in België werkt de keuring, ondanks verval van alle coronamaatregelen, nog altijd enkel op afspraak behalve op vrijdag voor de periodieke keuring, maar ik vrees dat ze dan geen keuringen voor (her-)inschrijving doen... en de eerstvolgende mogelijkheid voor een afspraak die ik online vind is 30 augustus en bij andere keuringsstations in de buurt is het niet beter!
In mijn wildere jaren zou ik het gedurfd hebben om stiekem gewoon rond te rijden met de nummerplaten van mijn dagelijkse auto, maar tegenwoordig denk ik toch wat meer aan de "wat als..."-scenario's.
Ik informeer mij vandaag eens in de hoop dat ik toch op vrijdag mag aanschuiven om de 2CV te keuren en ik nog iets van de zomer kan meepikken, fingers crossed!
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Soleille!
Nu is het helemaal officieel: Soleille heeft vannacht in mijn garage geslapen, en is vanmorgen op eigen kracht naar mijn vaste garagebedrijf 11km verderop geraakt (ik heb uiteraard de wintergrille verwijderd hiervoor) om helemaal na te kijken en af te stellen voor de keuring!
Op een betonweg rammelde er iets voor-onder, ik heb dit aan de garage gemeld, hopelijk niets ernstig.
De vorige eigena(a)r(en) hebben vanalles gedaan aan Soleille, ik vraag mij af of er standaard of stuggere veren gemonteerd zijn. Ik heb wel zeer rustig gereden, maar van het overhellen in bochten merkte ik weinig en over drempels ging ze niet bepaald vloeiender dan mijn moderne Italiaanse busje, misschien moet alles nog wat loskomen...
Het starten ging met behulp van een beetje choke en een dot gas prima, al kwam er wel één klein plofje aan te pas, maar ach, wie laat zich geen bijgeluidje ontglippen bij het opstaan na 36 jaar bestaan? Op een betonweg rammelde er iets voor-onder, ik heb dit aan de garage gemeld, hopelijk niets ernstig.
De vorige eigena(a)r(en) hebben vanalles gedaan aan Soleille, ik vraag mij af of er standaard of stuggere veren gemonteerd zijn. Ik heb wel zeer rustig gereden, maar van het overhellen in bochten merkte ik weinig en over drempels ging ze niet bepaald vloeiender dan mijn moderne Italiaanse busje, misschien moet alles nog wat loskomen...
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Soleille
Verdomme verdomme verdomme!
Tussen alle drukte door kreeg mijn garagist Soleille klaar voor de keuring... dachten we...
Het begon al niet goed: de booster was nodig om vertrokken te geraken... "Ach, komt van het afstellen van de koplampen en zo, is vast niets"
Kom ik thuis, ligt de schroef er af!
Blijkbaar dus een eind gereden zonder al te veel koeling en natuurlijk ook geen laadstroom. Zelf kunnen oplossen, maar stond dus weer met een lege accu en mijn nieuwerwetse daily had na een uur stationair draaien met de startkabels aan Soleille niet al te veel stroom gedeeld.
De garagist is dan maar langsgekomen met een acculader en een booster, want ik moest stilaan toch echt vertrekken naar de keuring. Gelukkig heeft een 2CV niet veel stroom nodig om te rijden, die laadstroom, als het dat maar is...
Tjaaaah, niet dus hé...
Je raadt het waarschijnlijk al, Belgische keuring... Afgekeurd: te weinig schokdemping zowel voor als achter... en men wist meteen er bij te zeggen dat er een goeie 2CV-specialist in de buurt zit die de ophanging altijd goed krijgt (jaja, met wat truken van de foor weet ik intussen)
Er zitten zga nieuwe schokdempers onder, maar Monroe, schijnt niet erg goed te zijn onder een 2CV?
De bandjes zijn 9 jaar oud, kopie Michelin, en tot overmaat van ramp op 1.8 bar... Die druk moet naar beneden schijnt, maar blijkbaar moet je eigenlijk wel echte Michelins hebben en niet al te oude wil je een kans maken om door de Belgische keuring te raken...
De bandjes ging ik sowieso wel in de nabije toekomst vervangen, dus met verse Michelins en de druk op 1.4 (of ietsje lager) zou ik al een eind in de goeie richting moeten gaan, toch?
Herkeuring kost niet zoveel en krijg je sneller een afspraak voor, dus dat maar eerst proberen, of is het met Monroe dempers eigenlijk sowieso hopeloos?
Welke dempers zijn wel goed (Burton?), of komen er sowieso altijd nog truken van de foor aan te pas naast goeie dempers en Michelins op 1.4bar om door de Belgische keuring te raken?
Tussen alle drukte door kreeg mijn garagist Soleille klaar voor de keuring... dachten we...
Het begon al niet goed: de booster was nodig om vertrokken te geraken... "Ach, komt van het afstellen van de koplampen en zo, is vast niets"
Kom ik thuis, ligt de schroef er af!
Blijkbaar dus een eind gereden zonder al te veel koeling en natuurlijk ook geen laadstroom. Zelf kunnen oplossen, maar stond dus weer met een lege accu en mijn nieuwerwetse daily had na een uur stationair draaien met de startkabels aan Soleille niet al te veel stroom gedeeld.
De garagist is dan maar langsgekomen met een acculader en een booster, want ik moest stilaan toch echt vertrekken naar de keuring. Gelukkig heeft een 2CV niet veel stroom nodig om te rijden, die laadstroom, als het dat maar is...
Tjaaaah, niet dus hé...
Je raadt het waarschijnlijk al, Belgische keuring... Afgekeurd: te weinig schokdemping zowel voor als achter... en men wist meteen er bij te zeggen dat er een goeie 2CV-specialist in de buurt zit die de ophanging altijd goed krijgt (jaja, met wat truken van de foor weet ik intussen)
Er zitten zga nieuwe schokdempers onder, maar Monroe, schijnt niet erg goed te zijn onder een 2CV?
De bandjes zijn 9 jaar oud, kopie Michelin, en tot overmaat van ramp op 1.8 bar... Die druk moet naar beneden schijnt, maar blijkbaar moet je eigenlijk wel echte Michelins hebben en niet al te oude wil je een kans maken om door de Belgische keuring te raken...
De bandjes ging ik sowieso wel in de nabije toekomst vervangen, dus met verse Michelins en de druk op 1.4 (of ietsje lager) zou ik al een eind in de goeie richting moeten gaan, toch?
Herkeuring kost niet zoveel en krijg je sneller een afspraak voor, dus dat maar eerst proberen, of is het met Monroe dempers eigenlijk sowieso hopeloos?
Welke dempers zijn wel goed (Burton?), of komen er sowieso altijd nog truken van de foor aan te pas naast goeie dempers en Michelins op 1.4bar om door de Belgische keuring te raken?
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Soleille
Geen ervaring met de belgische keuring, maar de banden horen voor op 1.4 en achter 1.8bar.
De schokbrekers van Burton zijn wel goed alleen niet op voorraad momenteel.
Kan je er niet een paar lenen van iemand?
Als je nieuwe koopt zou ik die met de keuring monteren en na de keuring weer verder rijden op de monroes als die nog gewoon goed zijn. Dan de nieuwe bewaren voor de volgende keuring.
In nl kijken ze alleen of ze niet overmatig lekken. Werking wordt alleen gecontroleerd bij twijfel. En dan allen even paar keer inveren en kijken of hij niet blijft dansen.
Balen zeg dat ze zo moeilijk doen.
De schokbrekers van Burton zijn wel goed alleen niet op voorraad momenteel.
Kan je er niet een paar lenen van iemand?
Als je nieuwe koopt zou ik die met de keuring monteren en na de keuring weer verder rijden op de monroes als die nog gewoon goed zijn. Dan de nieuwe bewaren voor de volgende keuring.
In nl kijken ze alleen of ze niet overmatig lekken. Werking wordt alleen gecontroleerd bij twijfel. En dan allen even paar keer inveren en kijken of hij niet blijft dansen.
Balen zeg dat ze zo moeilijk doen.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Soleille
Uit alles wat ik tot nu toe opgezocht heb blijkt dat 1.8bar nooit werkt in de Belgische keuring, eender welke banden en schokdempers er ook onder zitten. Het beste haalbare resultaat zou "net goed genoeg" zijn en dat met Michelin banden rondom op 1.2 à 1.4 bar, alles goed afgesteld, eventueel wat gespeeld met de hoogte, een volle benzinetank, en dan nog met iemand op de achterbank (mag blijkbaar, maar ondanks alle C-maatregelen hier afgeschaft zijn mag je in de keuring hier nog altijd niet mee naar binnen, ik vermoed dat ze dit zo gaan houden, net als het keuren op afspraak ).
Dat gewicht zal in de toekomst minder een probleem vormen, ik heb nog heel wat caraudiomateriaal liggen uit de tijd dat ik auto's reed waarvan de standaardaudio niet om aan te horen was en mijn jonge oren nog zeer kieskeurig waren. Aangezien Soleille zal gebruikt worden voor iedere rit in de streek (en zo vaak rij ik niet meer heel ver) bij redelijk tot mooi weer mag ze wel op termijn wat comfort krijgen ten koste van "prestaties" (alles is relatief natuurlijk ), dus er zal wel wat audio in komen die verder gaat dan een radio met 2 speakers, bitumenmatten... Er komt dus wat gewicht bij in de koffer, en om daar ruimte te creëren zal het reservewiel verhuizen naar de motorruimte... Maar dat is dus nog niet voor meteen.
Verse Michelin banden ging ik eigenlijk sowieso wel doen, nu ligt er rondom namaak-Michelin van eind 2013, al ging ik er eigenlijk maar 2 vervangen (staat van de banden was voor de keuring ook gewoon goed). Ik ben wel iemand die waarde hecht aan goeie banden, al speelt dat wel wat minder bij een auto die zelden een nat wegdek zal zien (daarom dat ik er dus maar 2 inplande), dus zo erg is het niet, maar alsnog wordt dat dus eerder én dieper in de buidel tasten, ten koste van budget voor andere dingen (best wel een lange lijst )
Gatver, ik zie het nu ook, deze die wel beschikbaar zijn zijn voor afgeleide modellen die blijkbaar een andere maat montagebout en/of schokdemper gebruiken... Tjah, dan zijn nieuwe schokdempers zelfs niet eens een optie tenzij de huidige Monroes toch defect blijken (lijkt me sterk, maar demonteren in de hoop dat dat soepel lukt en kijken of het geen fietspompen zijn kan natuurlijk). De huidige lijken op het eerste zicht ook correct gemonteerd...De schokbrekers van Burton zijn wel goed alleen niet op voorraad momenteel.
Dat wordt blijkbaar uitvoerig gedaan door een 2CV-specialist in de buurt, die heeft een set wielen en schokbrekers waarmee hij (met nog wat trukerij) 2CV'tjes door de keuring loodst.Kan je er niet een paar lenen van iemand?
Als je nieuwe koopt zou ik die met de keuring monteren en na de keuring weer verder rijden op de monroes als die nog gewoon goed zijn. Dan de nieuwe bewaren voor de volgende keuring.
Alleen blijkt dat deze praktijk juist mede de oorzaak is dat men tegenwoordig zo moeilijk doet (in de keuring zei men me letterlijk dat ze vroeger 2CV'tjes er makkelijk door lieten tot bleek dat het toch mogelijk is ze voldoende te laten scoren)...
En die specialist is bovendien in verlof tot 15 augustus... (erg handig, als 2CV-specialist in verlof gaan te midden het oldtimerseizoen)
Zo hoort het ook, het is onvoorstelbaar hoe dikwijls ik hier (patser-)auto's die rijden waarbij de eigenaar het schijnbaar belangrijker vindt dat de lak blinkt en de velgen groot zijn dan dat die zich stoort aan z'n hobbelende ophanging en kale Nankangs. In de keuring is dat geen probleem want dan gaan er voor 1 dag de originele wielen onder en het gewicht van een 15 jaar oude Cayenne/S-klasse/7-reeks/A8... maakt dat die zelfs op elastieken en fietspompen door die belachelijke "schokdempertest" hier raakt...In nl kijken ze alleen of ze niet overmatig lekken. Werking wordt alleen gecontroleerd bij twijfel. En dan allen even paar keer inveren en kijken of hij niet blijft dansen.
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Soleille
Ik denk dat er weinig keuze is.
Volgens mij kun je je het beste melden bij een Geitengarage die hier vaker mee te maken heeft.
Dan kun je daar de benodigde onderdelen lenen /huren en door de keuring.
Daarna je eigen spullen er weer op en rijden maar.
Volgens mij kun je je het beste melden bij een Geitengarage die hier vaker mee te maken heeft.
Dan kun je daar de benodigde onderdelen lenen /huren en door de keuring.
Daarna je eigen spullen er weer op en rijden maar.
Re: Soleille
Bij belgische keuringen is er altijd gedoe met schokbrekers waarschijnlijk omdat de vering van een 2cv anders werkt dan bij een "normale" auto. Ik weet van een belgische keurmeester en citroen liefhebber dat ze de achterdeuren openden en aan ieder kant iemand op de dorpel ging staan dan werkte het wel??!
Bij de luikse 2cv club ging iemand met de AZAM 6 naar de keuring afkeuring. Thuis haalden ze de hydraulische schokbrekers eraf en gingen terug naar de keuring met alleen nog de batteurs erop. Goedgekeurd. Toen de keurmeester de onderkant van de wagen laten zien. Die snapten er helemaal niets van...
Bij de luikse 2cv club ging iemand met de AZAM 6 naar de keuring afkeuring. Thuis haalden ze de hydraulische schokbrekers eraf en gingen terug naar de keuring met alleen nog de batteurs erop. Goedgekeurd. Toen de keurmeester de onderkant van de wagen laten zien. Die snapten er helemaal niets van...
diverse Citroens, wat anders.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Soleille
Dat wou ik gisteren regelen inderdaad, maar de lokale 2CV specialist is in verlof tot 15 augustus. Da's natuurlijk zó lang niet meer, maar het is niet omdat die op 16 augustus terug open is dat die ook snel tijd heeft om alles om te bouwen en ik heb intussen ook vernomen dat die zélf naar de keuring gaat, wat dan ook weer een geregel is om Soleille daar te krijgen en zelf ook terug thuis te raken, om daarna weer daar te geraken en Soleille thuis te krijgen zonder mijn busje daar te laten staan (nadeel van the single-life)... Alles bij elkaar kost me dat al snel de prijs van die 2 extra Michelins gok ik, maar de vraag is natuurlijk of het met 4 nieuwe Michelins en een lage bandenspanning voldoende zal zijn...
Ik overleg maandag met mijn garagist, dit moet even koelen, wetende dat Soleille fantastisch rijdt zoals ze nu is...
Bij mijn daily zitten de achterste schokdempers onder een hoek van 45°, ook een ophanging met draagarmen in de lengterichting, alleen zitten de veren wel verticaal... En vooral, en daar zit het hem bij die "test": het gewicht is veel hoger (ding weegt zowat 1700kg, de banden kunnen elk een volledige 2CV dragen).AZL57 schreef: ↑za 6 aug, 2022 18:50 Bij belgische keuringen is er altijd gedoe met schokbrekers waarschijnlijk omdat de vering van een 2cv anders werkt dan bij een "normale" auto. Ik weet van een belgische keurmeester en citroen liefhebber dat ze de achterdeuren openden en aan ieder kant iemand op de dorpel ging staan dan werkte het wel??!
Op de dorpels staan zullen ze niet willen doen, naar verluid moeten ze wel toestaan dat ik op de achterbank ga zitten tijdens die test. Dat wordt ook wel een dingetje: er zitten andere stoelen in die veel verder naar achteren staan, dus achterin is er geen beenruimte.
Kijk, zo een ervaring heb ik ook gehad: ik had destijds een Renault Clio zonder achterbank, die was afgekeurd voor de achterste schokdempers. Compleet onwetend rondom een splinternieuw setje gele Koni's gemonteerd: nog slechter! Met terug de originele achterdempers, de achterbanden op 1.7 bar ipv 2.nogwat en een zware 30mm MDF vloer ging het wel, nét. Heeft helemaal niets te maken met de schokdempers, integendeel, ik vermoed dat compleet versleten slappe fietspompen beter scoren dan stugge nieuwe dempers.Bij de luikse 2cv club ging iemand met de AZAM 6 naar de keuring afkeuring. Thuis haalden ze de hydraulische schokbrekers eraf en gingen terug naar de keuring met alleen nog de batteurs erop. Goedgekeurd. Toen de keurmeester de onderkant van de wagen laten zien. Die snapten er helemaal niets van...
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Soleille
Wat proberen ze eigenlijk aan te tonen bij die test?
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Soleille
Intussen enkele nachten na de afkeur, toch al terug wat beter kunnen slapen. Onvoorstelbaar hoe wat rust een mens helpt te denken en te relativeren...
Hier in België blijft de nummerplaat niet op de auto zitten bij verkoop, en zolang er geen geldige technische keuring op zit krijg ik er geen nieuwe voor en "mag" ik enkel met de nummerplaten van mijn daily naar een garagebedrijf en naar de keuring rijden, zonder tussenstops of omwegen.
Soleille moet dus door die stomme "ophangingstest" raken...
Vroeger was er blijkbaar ook een officieuze vrijstelling voor de 2CV, maar die vrijstelling bestaat niet op papier en enkele jaren geleden heeft een 2CV-specialist het blijkbaar verpest voor de rest door met wat tijdelijke trukerij zijn 2CV's toch door die test te krijgen, waardoor bij de keuring het idee ontstaan is dat een goeie 2CV toch door die test komt...
Hier in België blijft de nummerplaat niet op de auto zitten bij verkoop, en zolang er geen geldige technische keuring op zit krijg ik er geen nieuwe voor en "mag" ik enkel met de nummerplaten van mijn daily naar een garagebedrijf en naar de keuring rijden, zonder tussenstops of omwegen.
Soleille moet dus door die stomme "ophangingstest" raken...
Vroeger was er blijkbaar ook een officieuze vrijstelling voor de 2CV, maar die vrijstelling bestaat niet op papier en enkele jaren geleden heeft een 2CV-specialist het blijkbaar verpest voor de rest door met wat tijdelijke trukerij zijn 2CV's toch door die test te krijgen, waardoor bij de keuring het idee ontstaan is dat een goeie 2CV toch door die test komt...
- Die ophangingstest staat gekend om serieus beïnvloedbaar te zijn door gewicht. Veel lichte auto's hebben moeite met die test en bijvoorbeeld de Fiat 500 heeft er zelfs op de achteras een vrijstelling voor, de 2CV dus niet...
Ik heb hier nog wat daklood liggen dat ik over heb van een recente verbouwing, alsook flink wat bitumenmatten uit de tijd dat ik met caraudio bezig was. Ik bekijk vannamiddag waar ik zo veel mogelijk van die voorraad kan verstoppen in Soleille om ze tijdelijk te verzwaren.
- Banden spelen ook een flinke rol: ik had vroeger een Renault Clio die achteraan enkel door die test raakte met de originele stalen 14" velgen, Michelin Energy banden en de bandendruk op 1.8bar in plaats van de voorgeschreven 2.3bar.
Onder Soleille liggen momenteel namaakbanden met een profiel gelijkaardig aan de Michelin X, maar ze zullen vast al van in het begin wat harder geweest zijn dan het origineel en intussen zijn deze 8,5jaar oud. Ik heb gisteren prijs ontvangen van een lokale bandencentrale die naafgatloze wielen kan balanceren: €546,42 ofte €136,61/stuk gemonteerd, alstublieft, dankuwel...
Wetende dat Soleille eigenlijk al een stukje meer heeft gekost dan mijn voorziene budget... Vroeg of laat ging er toch sowieso rondom Michelin X onder komen, maar ik had gehoopt dit nog even te kunnen uitstellen...
Op internet zijn er enkele aanbieders die de Michelin X voor onder de €100,-/stuk verkopen, maar die aanbieders komen ook wel met negatieve ervaringen naar boven in Google. Een courante prijs bij betrouwbare aanbieders is ongeveer €110,-, maar mijn garagebedrijf kan die dan enkel monteren zonder balanceren en een bandencentrale die dit wel kan zal niet geneigd zijn om nieuwe banden die elders gekocht zijn te monteren en balanceren... Ik vrees dat ik weinig keuze heb...
- De accu laadt niet bij tijdens het rijden. Zie ook viewtopic.php?f=4&t=17122.
Ik heb intussen een acculader gekocht die kan reconditioneren, laden, druppelladen, en ook als tijdelijke (3A) 12V voeding kan functioneren.
Na hulp in bovengenoemd topic en wat metingen heeft het er alle schijn van dat de spanningsregelaar de oorzaak is en er voor de rest (hopelijk!) niets mis is met het zootje ongeregeld dat de elektra van Soleille is. Een nieuwe electronische spanningsregelaar is intussen besteld.
- Om achterin meer beenruimte te creëren en zelf als vrouwelijk postuur beter in Soleille te passen voorin is het originele voorbankje beter aangewezen. Daarvan heb ik het frame, de rails en de gordelvangers, maar ik moet dus nog de elastieken/matten/vulling/bekleding regelen. Indien er animo voor is komen de huidige voorstoelen met ombouwframe achteraf hier te koop.
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Soleille
Dag Isabelle, als "budget-hulp" zou ik eventueel wel die driehoekjes met de ronde gaten van je willen overnemen.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987