Pagina 3 van 3

Geplaatst: ma 4 apr, 2005 12:08
door Delfosso
Lelijke Eend schreef:Niet van dit topic. Maar ik hoor her en der 1,8 voor en 2,2 achter, maar uit mijn hoofd zeg ik dat het 1,4 voor en 1,8 acher zou moeten zijn volgens Citroën. Hoe zit dat nou ? Ik kan het niet controleren bij mijn Eend want mijn 'bandenspanningssticker' is weg.
1,4 en 1,8 staat er op de stickertjes. Er staat ook bij +- 0,05 bar

Geplaatst: ma 4 apr, 2005 13:49
door Pieter-Jan
Die 0.05 bar meer of minder zal er niet echt toe doen :wink:

Citroën heeft mij overtuigd. 1.4 en 1.8 is het beste, zachtste en voor het betere bochtwerk, je plakt nl. op de grond. Bij een hardere bandenspanning is het alsof de banden hun grip verliezen en je trilt uit elkaar. Ik moet wel zeggen dat bij hardere spanning het lijkt dat de bochten beter genomen zijn maar echt vlijmscherp kan je ze niet nemen in vergelijking met de voorgeschreven bandenspanning. Zeker niet wanneer er constant putten in de weg zijn :evil:

Geplaatst: ma 30 mei, 2005 21:56
door LoLa
Ja ik ga ze ook maar eens controleren op de voorgeschreven bandenspannigen. Gewoon zoals Citroen adviseert (doen ze niet voor niks)

Nu alleen nog nieuwe bandjes, er zitten 3 verschillende soorten onder (en dan toch APK?)

Geplaatst: di 31 mei, 2005 16:23
door Jheronimus
Gewoon zoals Citroen adviseert (doen ze niet voor niks)
Juiste opmerking! De banden vervormen naarmate ze sneller draaien. Om ook bij "hoge" snelheden voldoende grip te hebben voor bv. snel uitweiken is de goede spanning erg belangrijk.

Geplaatst: wo 1 jun, 2005 15:34
door BlueDuck
jrutjes schreef: Nu alleen nog nieuwe bandjes, er zitten 3 verschillende soorten onder (en dan toch APK?)
Als de banden op dezelfde as maar dezelfde afmetingen hebben is het goed hoor. Dus wanneer je op de vooras een michelin en een firestone hebt zitten, met dezelfde maat moet dat gewoon goedgekeurd worden. wanneer de maten gaan afwijken van elkaar, dan is dat wel afkeur. (dus bijvoorbeeld links een 125 breed en rechts 135 breed) Voor en achter verschillende breedtes is geen probleem (kijk maar eens naar een smart)

Geplaatst: wo 1 jun, 2005 16:00
door Gast
jrutjes schreef:Ja ik ga ze ook maar eens controleren op de voorgeschreven bandenspannigen. Gewoon zoals Citroen adviseert (doen ze niet voor niks)

Nu alleen nog nieuwe bandjes, er zitten 3 verschillende soorten onder (en dan toch APK?)
Is niet echt goed hoor 2 verschillende profielen onder een auto. Je kan ze goed vervangen voor Firestones schijnt best goed te zijn voor bestellers. Anders de michelins

Geplaatst: wo 1 jun, 2005 16:36
door rusty
ik ben veeeeeeeeeeel beter te spreken over TOYO/ MABOR, ook 135 breed en slijt minder snel (mijn ervaring) heb ooit met 40.000 km een setje firestones KAAL gereden, dat was nog met m'n eendmotor, nu met visablok en TOYO's geen problemen, en lekker veel grip!

greetz Rusty

Geplaatst: za 15 mar, 2014 15:15
door Bertje Beige
Even een oud topic afstoffen, afgelopen week is mijn acadiane afgekeurd op de achterbanden; het profiel is aan de buitenkant onregelmatig afgesleten en het profiel is bij 1 band soms 1.5 mm, de andere achterband word een adviespunt.
Het middenvlak is bij beide banden nog prima, dus ik zou met te lage bandenspanning hebben gereden. Ik houd altijd de 2 bar aan zoals op het instructieboekje staat.
Maar ik heb Mabors, en die komen er ook weer onder, moeten die misschien wat harder?
De garage heeft ze nu op 2.5 gezet, maar dat is niet echt comfortabel…..
En hoe ontstaat dat onregelmatige patroon? De schokdempers, die nog niet versleten zijn, zijn net zo oud als de banden die nu versleten zijn, beide 5 jaar en ong. 35.000 km.

Geplaatst: za 15 mar, 2014 18:04
door Ramon
mijn ervaring! achter banden op 2 bar is gewoon goed! schuin afslijten misschien je weg gedrag? sommige banden zoals nakang en novex slijten allemaal zo raar schuin af. de beste band is michelin 125, omdat er nu niet veel als alternatief te koop is gebruik ik toyo waar ik best tevreden over ben! michelin 135 m en s zijn ook fijn maar worden snel slecht aan de wang merk ik hier scheuren etc, banden zijn vrij zacht dus ik rij hier veel lek met deze banden.

aan de voorkant kan dat soms komen door kromme draagarm of slechte spooring maar dat moet je merken in je top snelheid!

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 11:02
door André Post
2bar? Ik rijd zelf met 1,6 voor en 1,8 achter.
Volgens mij is officieel maar 1.4 voor en 1.8 achter.
Wel bestaat er een advies om om de zoveel tijd voor en achterbanden uit te wisselen.
Dat is dus om de slijtage gelijkmatig te krijgen.
Als je uitgaat van de wieldruk, die is voor hoger dan achter onder normale omstandigheden.
overigens heb ik wel vaak mijn twijfels over de nauwkeurigheid van de druk meting bij veel tankstations.

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 16:27
door Bertje Beige
@Andre, met mijn Eend heb ik rondom precies dezelfde bandenspanning als jij, maar ik heb het hier over mijn acadiane, en die heeft fabrieksopgave 2.0 bar achter.
Ik heb al vaker gehoord dat de bandenspanningsmeters bij tankstations niet nauwkeurig zijn :cry:
@Ramon, ik denk niet dat het onregelmatig slijten achter aan mijn rijstijl ligt, ben niet zo'n bochtenridder :wink: Ook id de aca nooit zwaar beladen!
Voor ziet alles er prima uit, en dat ik achter 2 kromme draagarmen heb, wil me ook niet aan. Een Mabor is natuurlijk geen dure band, daar zal het ook wel mee te maken hebben.
Ga straks op 2.2 bar achter door het leven 8) , en dan de boel in de gaten houden :)

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 17:37
door gelemotor
Er is ook nog een GT Radial Champiro 135 band, kost maar 42 euro op internet en gaat ook nog steeds goed bij mij.
Wel vraag ik me inderdaad ook regelmatig af, of de opgegeven bandenspanning niet bedoelt is voor uitsluitend Michelins....

Een Mabor, Firestone of ander type is vaak stugger van opbouw bij de wang??

Gr, Luc

Geplaatst: zo 16 mar, 2014 23:58
door LPGo
Even om de verwarring compleet te maken, mijn Sahara rijdt op 0,7 bar voor en achter..... voorgeschreven door Citroen....