Geel of "wit" licht???
- bartje2212
- Regelmatige poster
wat backfire bedoelde is dat een xenon meer licht produceerd bij minder vermogen. je zou verwachte dat er dan juist minder warmte wordt geproduceerd. Maarja vergelijk een gewone gloeilamp met een halogen; das hetzelfde verhaal: meer licht maar ook meer warmte bij hetzelfde vermogen.
maar: geel is mooi
maar: geel is mooi
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Volgens de nederlandse wet moet er altijd een koplampsproeier aanwezig zijn in combinatie met xenon. Iemand die dat heeft gedaan op zn 2cv? Nee? Een overtreding...stef1987 schreef:Je hebt van die neppe chrome (ronde) koplampen, ik denk dat deze de warmte niet echt leuk zullen vinden.backfire schreef:reflectors van een eend zijn toch van ijzer? dus ik denk niet dat ik daar bang voor hoef te zijn. De reflector van mijn motor is van plastic, die zal wel wegsmelten dan. Ik snap alleen niet dat een 35watt systeem welke meer licht produceert, meer warmte ontwikkeld dan een 90/100 watt halogeen pit.
Wat je vaak zien bij auto's met xenon is dat er een sproeier voor de lamp zit. Dit om inbranding van vuil te voorkomen
Het is inderdaat gek dat 35 watt meer (en feller) licht heeft dan een normaal systeem.
Zelf vind ik dat die lampen te fel zijn, als er zo een auto achter je rijd dan wordt je haast verblind.
Greetz

Maar goed xenon overweeg ik niet, alleen H4 (halogeen) reflector met (nep?)chroom koplamphuizen, liefst met gele lampen erin. Net als ik nu gele peertjes heb, maar ik wil onderweg in en naar zuid frankrijk alles goed kunnen zien.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's
Foto's
- bartje2212
- Regelmatige poster
Dan is H4 halogen met zo'n geel kapje een goede optie. Kun je er ook degelijke h4's in plaatsen en ben je niet afhankelijk van 1 merk dat toevallig gele lampen maakt.
@ backfire: tja bij gasontlading zou je idd minder warmte verwachten. misschien onstaat die warmte door de reflector/lens? deze dingen zijn volgens mij nooit echt 100% reflecterend of lichtdoorlatend. als je een 100 watt lamp sterk bundelt dan wordt de lichtintensiteit/lichtstroom door dat kleine stukje glas/lens wel groot natuurlijk. Dit kan dan toch de warmte veroorzaken. (ik weet niet of het ergens op slaat, maar ik probeer het verschijnsel te verklaren)
@ backfire: tja bij gasontlading zou je idd minder warmte verwachten. misschien onstaat die warmte door de reflector/lens? deze dingen zijn volgens mij nooit echt 100% reflecterend of lichtdoorlatend. als je een 100 watt lamp sterk bundelt dan wordt de lichtintensiteit/lichtstroom door dat kleine stukje glas/lens wel groot natuurlijk. Dit kan dan toch de warmte veroorzaken. (ik weet niet of het ergens op slaat, maar ik probeer het verschijnsel te verklaren)
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Met het nep chroom, bedoelde ik dat de behuizing zelf niet van metaal is, maar een soort plastic. Mocht er iemand het willen proberen om xenon in de eend te doen, dan zou ikzelf tog een metalen behuizing opzoeken.Robbert. schreef:Volgens de nederlandse wet moet er altijd een koplampsproeier aanwezig zijn in combinatie met xenon. Iemand die dat heeft gedaan op zn 2cv? Nee? Een overtreding...stef1987 schreef:Je hebt van die neppe chrome (ronde) koplampen, ik denk dat deze de warmte niet echt leuk zullen vinden.backfire schreef:reflectors van een eend zijn toch van ijzer? dus ik denk niet dat ik daar bang voor hoef te zijn. De reflector van mijn motor is van plastic, die zal wel wegsmelten dan. Ik snap alleen niet dat een 35watt systeem welke meer licht produceert, meer warmte ontwikkeld dan een 90/100 watt halogeen pit.
Wat je vaak zien bij auto's met xenon is dat er een sproeier voor de lamp zit. Dit om inbranding van vuil te voorkomen
Het is inderdaat gek dat 35 watt meer (en feller) licht heeft dan een normaal systeem.
Zelf vind ik dat die lampen te fel zijn, als er zo een auto achter je rijd dan wordt je haast verblind.
Greetz
Maar goed xenon overweeg ik niet, alleen H4 (halogeen) reflector met (nep?)chroom koplamphuizen, liefst met gele lampen erin. Net als ik nu gele peertjes heb, maar ik wil onderweg in en naar zuid frankrijk alles goed kunnen zien.
Zelf rij ik nu met geel licht, voorheen wit. Het bevalt me redelijk goed. Ik rij eigenlijk vaak in de nacht en avond. Mijn ogen werden minder moe van het rijden t.o.v. de witte lampen. Maarja.....geel geeft toch iets minder lichtopbrengst.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Dit heb ik uit mijn oude natuurkundeboek van de HAVO. Ze hebben het ook over de afstand van de lamp tot de lens. Je krijgt hetzelfde effect als bij een vergrootglas onder de zon op een stukje papier. Dat veroorzaakt warmte die niet weg kan. En er blijft altijd wat straling "hangen" wat ook warmte veroorzaakt doordat het niet weg kan. Dat kan je verklaren doordat het glas niet alles doorlaat. Iemand zou het is moeten meten hoe warm het daarin wordt dan.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
Xenon heeft een soort starthulp nodig, voor het ontsteken van Xenon lampen is (geloof ik) 55000 Volt nodig. Dit is alleen om te ontsteken, daarna verbruiken de lampjes veel minder dan normaal (35 watt). Het ontsteken veroorzaakt de warmte.
Nog even een fabeltje uit de wereld helpen:
Xenon verblindt niet, tenminste af-fabriek niet. Deze hebben standaard hoogte regeling. De after market sets zijn zonder hoogte regeling, die verblinden indien ze niet goed zijn afgesteld.
Xenon is de beste verlichting die er is, het is net alsof t altijd overdag is
. Meedraaiend is helemaal perfect.
Die gele of witte lampen zijn kaarsjes vergeleken met Xenon
Nog even een fabeltje uit de wereld helpen:
Xenon verblindt niet, tenminste af-fabriek niet. Deze hebben standaard hoogte regeling. De after market sets zijn zonder hoogte regeling, die verblinden indien ze niet goed zijn afgesteld.
Xenon is de beste verlichting die er is, het is net alsof t altijd overdag is

Die gele of witte lampen zijn kaarsjes vergeleken met Xenon

AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
- André Post
- Heavy user
Ja, ja, hoogteregeling werkt alleen leuk op een vlakke weg.
Als een auto met xenon verlichting over een bruggetje gaat
regelt het echt niet voor die brug omlaag om verblinding van tegenliggers te voorkomen.
Tenzij je mij kan overtuigen van het tegendeel.
Voorlopig vind ik ze hoogst irritant.
Misschien veiliger voor de gebruiker, maar zeker niet voor de medeweggebruiker.
regelt het echt niet voor die brug omlaag om verblinding van tegenliggers te voorkomen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met je eens André. Hoogteregeling klinkt leuk, maar het blijft een fel licht.André Post schreef:Ja, ja, hoogteregeling werkt alleen leuk op een vlakke weg.
Ik moet zelf zeggen ik rijd vaak in autos met xenon, je ziet stukken meer dat is een ding dat zeker is.
Ik vind zelf het fijnste om een auto met geel licht als tegenligger te hebben, dit vind ik het minst storend
Dat heb je met normale verlichting ook.André Post schreef:Ja, ja, hoogteregeling werkt alleen leuk op een vlakke weg.
En daarbij dr zijn veel meer mensen met "standaard" verlichting die anderen verblinden dan xenon-voorziene exemplaren. Hoeveel auto's kom je wel niet tegen met n omhoog schijnend lichtje?
Daarnaast moet je nooit in de verlichting kijken, maja das altijd zo.

AK 400 in restauratie.
Natuurlijk zijn er meer auto's die met gewone verlichting anderen verblinden, er zijn namelijk gewoon veel meer auto's met gewone verlichting. Xenon wordt wel steeds meer gebruikt maar is vaak nog steeds een dure optie op nieuwe auto's. En verder is Xenon bij een bruggetje o.i.d. veel vervelender omdat ze nou eenmaal feller zijn.abr2cv schreef: Dat heb je met normale verlichting ook.
En daarbij dr zijn veel meer mensen met "standaard" verlichting die anderen verblinden dan xenon-voorziene exemplaren. Hoeveel auto's kom je wel niet tegen met n omhoog schijnend lichtje?
- André Post
- Heavy user
Ik wou dat ik de keus had. Ik moet toch in de richting kijken dat ik rijd.abr2cv schreef:Dat heb je met normale verlichting ook.
Xenon is echt feller dan gewone lampen.
Over de beroerde afstelling van veel autoverlichting ben ik het wel eens.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
- bartje2212
- Regelmatige poster
ja, dan rijden ze achter je en kun je met geen mogelijkheid meer in je spiegels kijken...maar dit geld voor alle slecht afgestelde verlichtingen alleen is xenon net wat feller en in dit geval en wordt dan als vervelender ervaren.
Maargoed: geel is prettig!
Maargoed: geel is prettig!
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Vandaag onder andere de koplampen besteld. Het zijn de chromen met H4 reflector geworden.
H4 lampjes is niet zon probleem; worden waarschijnlijk philips premium of vision plus (tenzij die blauwig zijn).
Nu nog de gele kapjes die over deze H4 lampen kunnen. Iemand die weet waar ik deze voor weinig krijgen kan? Uiteraard via P.M. Alvast dank!
H4 lampjes is niet zon probleem; worden waarschijnlijk philips premium of vision plus (tenzij die blauwig zijn).
Nu nog de gele kapjes die over deze H4 lampen kunnen. Iemand die weet waar ik deze voor weinig krijgen kan? Uiteraard via P.M. Alvast dank!
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's
Foto's