Pagina 3 van 3

Geplaatst: zo 22 dec, 2013 20:40
door maartenmaris12
Na de achteras gedaan te hebben ga ik me nu ook wagen aan de vooras. Daarbij wil ik het stuurhuis ook reviseren. Ik heb me een beetje ingelezen met behulp van de website van Cees Smits en natuurlijk het werkplaatshandboek. Afijn, nou ik er aan begin snap ik direct één ding al niet. De bouten die voor de spoorstangen/stuurstangen zitten krijg ik er probleemloos af. Maar dan, is het de bedoeling dat ik de stuurstangen van deze dingen (zie afbeelding) afhaal?
Afbeelding
Of moet ik deze dingen (ja, zo noem ik ze maar even) er met stuurstang en al uithalen?
Ik heb gelezen dat dit moet gebeuren met een trekker, maar daar zal ik de komende week niet over kunnen beschikken en ik wil het wel graag los halen ergens deze week. Voorzichtig tikken werkt ook?

Bij voorbaat dank.

Geplaatst: ma 23 dec, 2013 12:51
door frenkie
volgens mij had ik dit al ergens gepost, maar ik zal mijn ervaring nog een keer vertellen (kleine moeite) Ik heb de stuurstangen warmgestookt met een kooktoestelltetje, je weet wel zo'n ding met zo'n blauw gastankje. Een gericht brandertje is denk ik beter. De metalen gaan daardoor uitzetten en zo kun je ze makkelijker los tikken. De stangen zitten echt muurvast, dus je moet ff flink hard tikken, liefst met een moker, maar als je goed richt kan het ook met een goede hamer. Bij mij schoot het na 4 ferme tikken los.

Het volgende probleem is, hoe krijg je het stuurhuis er uit. Draai daarvoor de aandruk veer van de stuurronsel er uit, maar laat de tandheugel wel enigzins op zijn plaats, dan kun je het stuurhuis er zo uilichten.

De kogelbouten gaan er ook lastig uit. hiervoor kun je ook stoken en "tikken" De linker gaat er vrij makkelijk uit, maar de laaste zit weer erg vast. Probeer eerst de kupjes te verwijderen. Deze passen precies in het stuurhuis en zitten ook erg klem. Dus er uit tikken, maar wel oppassen dat ze niet klem (als je ze schuin tikt) komen te zitten. Als je die kupjes er uit hebt, pak je de laatse kogelbout er zo uit. Goed smeren met kruipolie of juist ontvettten. Alles wat in de weg zit zorgt er voor dat die kupjes er niet uit willen. Ik ben er ook heel laang mee bezig geweest en alle ervaringen hier op het forum en op de rest van internet afgestruint, dus succes!

En als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Geplaatst: ma 23 dec, 2013 12:54
door frenkie
Om de kupjes te verwijderen, wel eerst de borgpen uit de opsluitmoer halen en vervolgens de moer verwijderen.

Geplaatst: ma 23 dec, 2013 12:58
door frenkie
O, ja lees ook ff een stukje terug in dit topic!

Geplaatst: ma 23 dec, 2013 23:29
door maartenmaris12
Oke top! Ik ga ermee aan de gang. Ik had inderdaad een stukje terug gelezen in dit topic (eigenlijk het hele topic), maar dit was me toch nog een beetje onduidelijk.

Geplaatst: di 24 dec, 2013 18:24
door maartenmaris12
Bezig geweest met de brander en moker, maar die spoorstangen zitten heel verschrikkelijk vast. Bij het volgend bezoekje aan de Burton Car Company toch maar de desbetreffende trekker meenemen.

Geplaatst: wo 25 dec, 2013 00:27
door frenkie
Nou bij mij gingen ze echt met vier flinke slagen los. Met een goeie klauwhamer, dus niet eens met een moker. Maar je moet wel hard slaan, die dingen zitten idd erg vast.

Geplaatst: do 26 dec, 2013 19:20
door Robcap
Doe dat nou met een trekkertje ipv met geweld.......

Geplaatst: ma 30 dec, 2013 14:47
door DucKKnutsel
Ik heb voor moeilijke gevallen (ze kunnen soms heel vast zitten) een breekijzer aangepast. Je kent ze wel met zo'n spijker trekker er aan. Het vlakke stuk van dat breekijzer heb ik een v groef in geslepen zodat de bout van de stuurstang er door past. Een grote koud beitel zou ook kunnen goed stuk buis er aan lassen.

rubber weg snijden, nu kan je dat ding er schuin van boven tussen zetten en meppen. Goed ondersteunen van onder is belangrijk. makkelijk is dat je een tweede man er bij hebt die de spoorstang op spanning kan houden, naar een paar x word je er handig in met je scheenbeen of kuit kan het ook :)
Sja! soms sneuvelt dat vierkante geleider blokje wat er achter zit, maar dan gaat i er wel af.

Investeren in de juiste trekker is natuurlijk altijd beter maar als het maar voor 1x is, ook moet je dan blok en bak er uit omdat je anders geen ruimte hebt.

Good luck!

Geplaatst: ma 30 dec, 2013 14:55
door DucKKnutsel
Als je met een brander aan de gang dit geld voor alle bouten moeren lagers........ Gebruik alleen een brander waar mee je de boel roodgloeiend kan stoken acetyleen/zuustof
Staal heeft de eigenschap harder te krimpen dan dat het uitzet bij warm maken. Dus met een hobby brander zal die alleen maar vaster gaan zitten.

Geplaatst: ma 30 dec, 2013 18:26
door AZL57
met een facom trekker hoeft je blok/bak er niet uit. Gewoon helemaal insturen dan past je trekker er tussen. Misschien moet je wel de handremhefboom weg halen.
Werkt prima je schrikt je wel vaak lazerus als de spoorstang met een knal los springt... :D
Afbeelding

Geplaatst: vr 10 jan, 2014 19:17
door maartenmaris12
Vandaag naar de BCC geweest en daar gelijk maar het speciale trekkertje voor de stuurstangen meegenomen. Dingetje erop, één fikse draai eraan en hij ligt eraf. Is absoluut de moeite voor slechts 20 euro!