Pagina 3 van 3

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 13:52
door CitRoel
Nou Bob ik hoop dat ik het nu wat helderder uitleg...

Velen doen hun dak voor de helft open door de beugel los te maken en dan de beugel met de hand naar achteren te leggen. Je dak knikt dan op dezelfde plek als waar de beugel scharniert.
Als je echter de beugel losmaakt en dan niet met de hand de beugel naar achter legt maar ongeveer op het punt waar het dak in de vorige situatie knikt je handen zet en die dan omhoog en naar achteren doen. Waardoor dus je beugel en het dak open gaan.
Ik kan het niet fotograferen want m'n eend ligt uit elkaar, maar ik hoop dat dit duidelijker is.

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 14:16
door Prinses van Bilturg
@Citroel: Misschien snap ik het ik. Ik denk het wel!

Groetjes!

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 14:19
door CitRoel
Hahaha misschien wel? Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen sorry in dat geval. Misschien dan Backfire nog wat toe te voegen heeft? Hij snapte het direcht en herkende zijn eigen manier erin.

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 15:05
door supercees
met je dak half open, op wat voor maniet dan ook, heb je in ieder geval de meeste luchtweerstand :wink: .

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 15:21
door Prinses van Bilturg
@Citroel: Tja, ik wilde je ook niet meer hoop geven. Ik begrijp dat je de beugel los moet doen, en de rest klooi ik wel in elkaar!

Groetjes!

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 15:23
door CitRoel
Ohw ben je al zover dat je de beugel los hebt?? Haha doe dan maar net of je "de wave" doet alleen met je armen. Op de plek waar die dan anders knikt krijg je nu een bult. Echtwaar meer is het niet alleen zo kl#te onder woorden te brengen.

:oops: Euh... is het bij een Dyane trouwens net als bij een eend?? Daar had ik geen rekening mee gehouden.

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 19:33
door Pieter-Jan
wouter87 schreef:ik ben er niet zo zeker pieter jan. opzich klinkt je redenatie duidelijk maar ik merk zelf toch wel degelijk dat met het dak op sneller gaat. ik heb daar uiteindelijk maar een oplossing voor en ik weet het kan net zo goed lariekoek zijn. toen ik terug van de betuwe kwam had ik besloten om met mijn dak dichtterug te rijden. dit leek me verstandig in verband met de wind.eenmaal op de autoweg met een drafje van 110 begon het dak te morren. toen ik achter me keek stond het helemaal bol. de kieren in de auto vangen zoveel wind dat het dak het niet kwijt kan en dus bol gaat staan waardoor je veel meer weerstand krijgt. met dak open kan die wind vrolijk overal naartoe en heb je dus naar mijn redenatie minder weerstand. het kan ook lulkoek zijn maar zo probeer ik het te zien. (owja dus volgende keer rijd ik lekker met dakje open!!!)
Zou dat dan niet eerder te maken hebben met het lawaai en de windsuizingen waardoor het lijkt dat het sneller gaat? Dat is hetzelfde als met een bus. Wanneer een bus 50 rijdt, lijkt het alsof ze sneller gaat dan een auto die 50 rijdt. En het is niet zo dat wanneer je een dak openzet de wind er langs daar integraal terug buitengaat. Veel wind zal wel terug naar buitenvliegen maar je zegt het zelf. De wind gaat overal naartoe waardoor er veel meer weerstand is. Dat geldt niet alleen voor een geit maar voor iedere cabriolet. Ik heb ook de indruk dat het vlotter gaat met een dak open maar ik denk eerder dat het komt door het lawaai en de wind. Als een audi A6 150 rijdt, voel je dat niet en lijkt het alsof die 120 gaat. Als een geit 120 rijdt, is het alsof die 180 gaat.

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 22:13
door Malle Babbe
Pieter-Jan schreef: Zou dat dan niet eerder te maken hebben met het lawaai en de windsuizingen waardoor het lijkt dat het sneller gaat? Dat is hetzelfde als met een bus. Wanneer een bus 50 rijdt, lijkt het alsof ze sneller gaat dan een auto die 50 rijdt. En het is niet zo dat wanneer je een dak openzet de wind er langs daar integraal terug buitengaat. Veel wind zal wel terug naar buitenvliegen maar je zegt het zelf. De wind gaat overal naartoe waardoor er veel meer weerstand is. Dat geldt niet alleen voor een geit maar voor iedere cabriolet. Ik heb ook de indruk dat het vlotter gaat met een dak open maar ik denk eerder dat het komt door het lawaai en de wind. Als een audi A6 150 rijdt, voel je dat niet en lijkt het alsof die 120 gaat. Als een geit 120 rijdt, is het alsof die 180 gaat.
Dat komt door de kleinere ramen.
Dan lijkt het allemaal nog sneller op je af te komen.

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 22:26
door Prinses van Bilturg
@Citroel: Ja, ik was al zover dat de beugel los moet! Volgens mij snap ik het helemaal, en ik ga het morgen wel even proberen!

Ennuhm, volgens mij werkt het bij een dyane net iets anders als bij een eendje. Een dyane is natuurlijk ook véél groter en véél gestroomlijnder dan een eendje. :P Maar goed, ik verzin wel wat op dat dakje!

Groetjes!

Geplaatst: do 20 jul, 2006 01:26
door Bob
CitRoel schreef:Nou Bob ik hoop dat ik het nu wat helderder uitleg...

Velen doen hun dak voor de helft open door de beugel los te maken en dan de beugel met de hand naar achteren te leggen. Je dak knikt dan op dezelfde plek als waar de beugel scharniert.
Als je echter de beugel losmaakt en dan niet met de hand de beugel naar achter legt maar ongeveer op het punt waar het dak in de vorige situatie knikt je handen zet en die dan omhoog en naar achteren doen.
Okee, gesnapt... geknikt, komt er dus op neer dat je dakje niet half, maar zowat een vierde geopend is? Ik heb het eigenlijk steeds anders gedaan (met de bult dus), ook met de Dyane die ik vroeger bezat. Toch krijg ik bij de eend geklapper, iets wat bij de Dyane niet bestond.

Het enige verschil tussen beide daken is dat bij de Dyane het dak ook in halfopen stand enigszins opgespannen blijft ( door de drukknopbevestigingen boven de b-stijlen). Terwijl bij de eend, het er dan een beetje als een slappe vaatdoek bij ligt.
Of waren de dakjes die Citroën in de jaren '70 zelf monteerde, van betere (stijvere) kwaliteit dan deze die nu worden verkocht?

Voor alle duidelijkheid: bij mij is het dus het achterste deel van het dak (tussen b- en c-stijl) dat gaat klapperen, en niet de "bult" gevormd door het voorste deel!

De uitleg van Spookeend (verschil in daklijn) lijkt anders best acceptabel... hoewel ik toch vermoed dat het geklapper sterk zou verminderen, mocht ik een manier vinden om het achterste deel opgespannen te houden.

Geplaatst: do 20 jul, 2006 06:13
door Frank Deusjevoo
Er zit heel veel verschil in de kwaliteit van dakjes. Er zijn aardig wat soorten en maten daken op de markt geweest, en de leeftijd van een dak is ook wel belangrijk.

Moeilijk om een conclusie te trekken dus...

Frank

Geplaatst: vr 21 jul, 2006 00:42
door thomaaas
Punky schreef:@thomaas, bedoelde je half opgerold. Ik dacht dat je beweerde dat een eend met dak geheel open harder ging dan een met gesloten dak. Daar had ik mijn vraagtekens bij. :roll:
Wat ik eigenlijk bedoelde is, als je je dak open hebt kun je harder gaan [lees: 160 tot 180] dan met het dak dicht [max:150] want anders waait ze weg. Maar het dak zorgt ook voor heel veel weerstand, waardoor je idd minder hard kunt. Je gaat harder door je dak helemaal open te doen en je ventilatieklep helemaal open te zetten. De achterbank weegt zo weinig dat het geen zin heeft die eruit te halen. Bovendien zit die niet in de luchtstroom. 't helpt zeg maar eerder om met een bijna lege tank te rijden dan met je bank eruit. :roll:

In een busje lijk je juist langzamer te gaan omdat je hoger boven de weg zit en alleen strepen ziet die ver weg zijn. Als je in een lage auto zit lijk je altijd veel sneller te gaan omdat die strepen keihard op je af komen zoeven, tenminste dat heb ik altijd...

De manier van dak openklappen warmee die het minste klapper, is zo:
je maakt de beugeltjes los, klapt die grote stang naar achter en de "flap" die dan voor die stang hangt vouw je onder je dakje langs, maar ze blijft wel klapperen omdat je precies op het hoogste punt van het dakje een "luchthapper" hebt.

Zo, wat een verhaal zeg :roll: