Pagina 3 van 5

Geplaatst: do 19 jul, 2007 16:10
door Ramon
ja heb een hoge compressie ik weet het!
moet maar eens wat octaan erbij gooien

Geplaatst: za 8 sep, 2007 16:21
door Transat
Toch maar ff dit topic opnieuw gebruiken:

Om pingelen te voorkomen heb ik m'n 123 ontsteking bijna 3 tanden op het vliegwiel moeten verlaten. Als gevolg daarvan wil ie af en toe niet superdirekt op het gas reageren, logisch. Ik tank trouwens altijd 98. Het olieverbruik is niet extreem laag (bijna 1/2 ltr op 1000km), maar ook niet extreem hoog denk ik.

Het is toch raar dat m'n ontsteking te laat moet staan tegen dat pingelen? Is er iets anders aan de hand met m'n motortje? Hij heeft nu zo'n 112000 km gelopen. Hopelijk kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

Geplaatst: za 8 sep, 2007 16:30
door André Post
Een aantal dingen hebben nog invloed;
Koeling, soms raken de koelribben van de kop en cilinder vervuild waardoor de koeling slechter wordt.
Bougies, een hetere bougie voert minder warmte af, is het wel het juiste type?
Koolaanslag op de zuiger en kop, hierdoor verhoogt feitelijk de compressie en kooldeeltjes kunnen gloeien
waardoor ook te vroege onsteking kan plaatsvinden.

Geplaatst: za 8 sep, 2007 16:50
door Ramon
ik heb met mijn huidige blokje dus ook last van! en alles is gewoon mooi schoon want alles is uitelkaar geweest. koeling krijgt ie ook genoeg.

Geplaatst: za 8 sep, 2007 21:25
door backfire
Ja maar Ramon jij hebt een hoge compressie.
Heb je meer info over de 123, qua onstekingscurve? Wanneer en hoeveel vooronsteking leverd de 123? En heb je een 123 met meerdere standen?

Geplaatst: za 8 sep, 2007 22:05
door Transat
:shock: Al sla je me dood... Ik heb de 123 niet zelf erin gezet. Volgens mij is het gewoon de standaard 123, zoals ie ook in de catalogus van Méhari Club Cassis staat. Het is iig niet zo'n ding met zo'n verdraaibaar schroefje voorop, voor meerdere standen.
André Post schreef:Een aantal dingen hebben nog invloed;
Koeling, soms raken de koelribben van de kop en cilinder vervuild waardoor de koeling slechter wordt.
Bougies, een hetere bougie voert minder warmte af, is het wel het juiste type?
Koolaanslag op de zuiger en kop, hierdoor verhoogt feitelijk de compressie en kooldeeltjes kunnen gloeien
waardoor ook te vroege onsteking kan plaatsvinden.
Bedankt, ik zal de koelribben en de bougies eens checken. Koolaanslag wordt toch vooral veroorzaakt door korte ritten? Bijna altijd rij ik lange ritten; zeker met de afgelopen vakantie in Frankrijk. Of is er nog een andere mogelijke oorzaak voor koolaanslag?

Geplaatst: za 8 sep, 2007 22:31
door Ramon
arno ik wil wel helpen een keertje!


maar backfire dat blok was stukgelopen weet je nog!!

dit is gewoon standaard dingetje

ik snap er echt geen snars van

Geplaatst: zo 9 sep, 2007 09:38
door André Post
Dit waren een paar dingen die invloed kunnen hebben.
Over de koolaanslag weet je pas iets echt als je er in hebt gekekn natuurlijk.
Ik wil ook niet helemaal uitsluiten dat benzine niet altijd die 98 is die men claimt.
Normaal pingelt mijn Mehari niet maar
vorig jaar een paar keer in Frankrijk wel.
Dan alleen in z'n 3 bij helling op, maar toch.
De 123EVO heeft dacht ik een instelbare vervroeging.

Geplaatst: zo 9 sep, 2007 09:47
door Transat
Koolaanslag bekijken... hm, niet zo eenvoudig denk ik. :?
En over die slechte benzine, daar kun je best gelijk in hebben. Ik heb een keer bij zo'n klein dorpsbenzinepomp getankt (in Castellane) en daarna ging ie echt pingelen dat het niet normaal meer was. Dat vond ik best verdacht, dus sindsdien alleen maar bij de grote benzinestations getankt.
@Backfire; die 123Evo die André noemt heb ik dus niet in de Transat zitten.

Geplaatst: zo 9 sep, 2007 10:41
door backfire
Hey Ramon, als dat zo is staat je onsteking veel te vroeg of iets veroorzaakt dat hij te vroeg gaat ontsteken. Bougies misschien verkeerde, of witte pomp benzine, kool afzetting op de zuiger? Het zijn zo maar wat zaken.

Geplaatst: vr 14 dec, 2007 14:38
door Wiebe
Ik had net hetzelfde voor! Bougiekabels vervangen en opgelost! Het kan soms eenvoudig zijn...

Geplaatst: do 20 dec, 2007 20:57
door Ramon
opgelost, onsteking stond 2 tandjes te vroeg nu 0,5 gelijk 2 verse bougie kabels
en nu kan ik duizende kilometers achter elkaar planken jippie

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 07:14
door Gerard2cv
Gefeliciteerd Ramon.Je maak me weer helemaal gelukkig.Gepromoveerd
van Leerling monteur tot Hulpmonteur

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 11:47
door backfire
2 tandjes, dat is nogal wat, komt dat niet overeen met 6 graden? Zeker nog van je methanol tijd :D

Geplaatst: vr 21 dec, 2007 15:55
door Ramon
denk het!!