Pagina 3 van 6
Geplaatst: vr 9 feb, 2007 09:08
door leo top
Geplaatst: vr 9 feb, 2007 12:29
door =She=
Bartje vraagt ook al zn foto's van de achterkant van zn eend op, voor in z'n plakboek
:lol
Hoeveel heb je er al? En heb je daar een apart album voor??
Geplaatst: vr 9 feb, 2007 20:28
door bartje2212
ja 110 km/h rijden in de stad doe ik natuurlijk niet.
Ik heb nog geen boetes gehad voor te hard rijden. al 2 jaar niet meer (ook voor andere auto's). maargoed het ging over verbruik en rijstijl. ik vind 1 op 11 niet zo gek voor die korte stad of interstedelijke ritten maar het kan vast wel zuiniger als vooral de carb eens goed afgesteld wordt.
Wat scheuren betreft; in een eend lijkt dat veel meer dan het in werkelijkheid is.
eend rijden doe je omdat het auto rijden zo leuk/uitdagend/spannend en sensationeel maakt toch?
Geplaatst: vr 9 feb, 2007 22:38
door backfire
Yeeaaah, en ze zitten gewoon lekker.
Geplaatst: vr 9 feb, 2007 23:44
door Ramon
kan je eigenlijk nog iets met je onsteking doen voor het verbruik!?
Geplaatst: za 10 feb, 2007 10:45
door bartje2212
iets met de vervroeging doen? die is toch van 8 tot 15 graden voor bdp afhankelijk van toerental. ALs je hem zou kunnen fixeren op 15 graden voor bdp (meer is dacht ik niet goed voor je blokje), kun je misschien bij lagere toeretallen meer eruithalen? Uiteraard eerst zorgen voor goede sterke vonk!
Maar ik denk dat een pro hier ff op moet reageren
Geplaatst: za 10 feb, 2007 11:17
door Ramon
net ff gekeken naar mijn onsteking bleek dat ie 1 tandje te vroeg stond weer juist gezet en ff afwachten wat dat doet met mijn verbruik, het duurt wel langer voordat ie begint te trekken heb ik het idee, maar hij loopt wel mooier en rustiger stationair
Geplaatst: za 10 feb, 2007 11:23
door backfire
Euh, volgens mij is max vervroeging iets tussen de 32 en 38 graden. Die 8 graden (bij visa d8 ik 10) is bij stationair. Dit loopt redelijk snel op tot je maxmale vervroeging.
Zuinigheid behaal je door niet de hele tijd met het gaspedaal te spelen (accelaeratiepomp), juiste lucht-benzine verhouding, juiste tijdstip, goede bougiekabels, goede bougies etc etc.
Indien je niet kijkt naar CO waardes, dan kun je daar veel mee bereiken. Juiste CO waarde volgens milieuwetten betekend nog niet dat de motor dan optimaal staat.
Makkelijkste wat je zo wie zo kunt doen is bougies zonder weerstand monteren (dus zonder de R). Dit zijn ontstoorde bougies, want die ontstoring neemt wel wat kracht van je vonk weg. Let ook op dat je bougiedoppen niet ontstoord zijn. Let op er moet een ontstoring op zitten.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 11:34
door Ramon
kan je dat nader toelichten onstoorde bougies??? en bougies zonder weerstand??
Geplaatst: za 10 feb, 2007 11:52
door backfire
De R op de bougie betekend resistor. Deze weerstand haalt de tik uit de "lucht" welke de hoogspanning (bobine
) veroorzaakt. De bekende brom over de radio. Ook worden bougiedoppen geleverd met zo'n weerstand. Deze weerstanden zijn meestal 5KOhm.
Er zijn ook bougies zonder R en dus zonder deze weerstand. Overigens kunnen andere merken afwijkende codes gebruiken, maar ik ken alleen NGK.
De reden dat ik dit hier neer zet is omdat wij met onze oude Honda cb'tjes dit doen omdat deze vaak slechter starten door ontstoorde bougies. En wil je ook iets in toerenbereik kunnen winnen wordt meestal de weerstand uit de bougiedop gehaald. Daarmee bereik je dat je bij max toeren een sterkere vonk over houdt. Nadeel is dus dat alles in een straal van tig meters begint te knetteren.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 11:58
door Charlie
ongeveer 1:17/18
Maar ik rijdt elke dag 40 km heen en 40 km terug met een gangetje van +- 80 km/h over de provinciale weg Met eeen motorblok wat meer dan 200000 heeft gelopen en een elektronische ontsteking
(als er tenminste niet teveel van die bejaarden rondrijden in hun spiksplinter nieuwe auto)
Geplaatst: za 10 feb, 2007 12:01
door Ramon
ooh oke dus jij zegt dat die kraak bougies een ebter vonk hebben, en dat is het merk ngk, ik heb altijd equem en die bevallen me erg goed
waarom zitter er bij sommige motoren van die ijzeren bussen om de bougies??
Geplaatst: za 10 feb, 2007 12:37
door backfire
Nee Ramon, dat merk is niet NGK, maar van NGK weet ik dat ze de R in hun typeaanduiding gebruiken. Van equem zullen ze het ook wel hebben.
Die ijzeren bussen zijn dus om de storing tegen te houden, kooi van faraday. Werkt dus ook.
Geplaatst: za 24 feb, 2007 22:42
door TB
Heb zojuist getankt met de blauwe eend. 1:17,4. Niet verkeerd voor ritjes binnendoor en korte stukjes autoweg en autosnelweg.
Tankmeter doet t niet dus ik tank om de 250 km gewoon. Ging dit keer 3 liter minder in als anders. Eend heeft nieuwe puntjes, bougies en kabels gehad.
Geplaatst: di 17 apr, 2007 11:58
door Michiel van G.
*schopje*
afgelopen zaterdag een ritje naar de Dyane Vereniging gemaakt, 180 kilometer totaal,
verbruik 9,5 liter! ofwel een verbruik van 1:19!
en dat was met een gemiddelde snelheid van 90 km/h totale rit. Netjes toch!