Pagina 3 van 10
Geplaatst: za 19 mei, 2007 13:17
door the Nosepicker
Zwarte tectyl (bodysafe) of bitumen wordt door brassers wel eens gebruikt om slechte stukken te camoufleren. Aan de binnenzijde van je chassis valt weinig te verbergen (zie je toch niet) en is het dus een pro dat er meuk in gespoten is.
Als deze tectyl er al een poos op zit is het raadzaam de behandeling te herhalen. Tectyl droogt en krijgt na langere tijd kleine barstjes. Een herhalingsbehandeling zorgt ervoor dat alles mooi afgedekt blijft en je chassis vanbinnenuit beschermd blijft.
ML is overal te koop (automaterialenboer), vaak zelfs in de bouwmarkt. In spuitbus of in bussen die je onder je tectyleerspuit kunt hangen.
Geplaatst: za 19 mei, 2007 22:33
door Twécévé
Tectyl aan de buitenzijde van het chassis is vrij waardeloos. Dat komt er nu gewoon in korsten vanaf zetten. Op vlakke delen blijft het aardig zitten, maar niet op randen e.d.
Tectyl aan de binnenkant is dus bruin. ML is een bepaald soort tectyl neem ik aan? kWil namelijk wel goed spul erin spuiten en dat mag best wat kosten. Binnenkort maar eens even bij de Brezan vragen.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 12:41
door Twécévé
Twécévé schreef:Heeft iemand een 'plattegrond' van een eendechassis? 't Is namelijk van belang dat ik weet waar welke compartimenten zitten en hoe groot ze zijn. Weet ik een beetje waar ik hoeveel in moet doen.
Ik ben zo brutaal deze vraag weer onder de aandacht te brengen.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 13:08
door the Nosepicker
Staat op de site van Jeroen cats. Met de plaatsen om extra gaten te boren aangegeven, zodat je in alle holle ruimtes komt.
Gaten aan de onderzijde tijdelijk afplakken, flink spuiten, chassis kantelen zodat het echt overal tussen loopt en na een dag of 2 actie herhalen. Daarna niet vergeten je tapejes weer van de onderkant af te halen en eventueel die gaten open prikken anders kan water niet weg uit je chassis.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 13:27
door Twécévé
Chassis kantelen gaat wat lastig met een eend erboven op
Mn chassis is al behandeld met Tectyl ML en ik ga binnenkort voor een herhaling zorgen (zojuist Tectyl ML bij de Brezan gehaald).
Maar bedankt, kheb het plaatje gevonden! Nou moet ik even gaan zoeken waar in mn chassis allemaal doppen zitten. Als ik de mat optil zie ik er gelijk 3 zitten. Maar eens even scheumen waar er nog meer zitten die ik kan bereiken met de koets erop. Volgens mij kan ik het beste achteraan beginnen. Als ik dan goed veel doe loopt het vanzelf naar voren.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 13:45
door Twécévé
Op het plaatje gezien lopen van boven naar beneden ook nog twee 'balken' ^. Als dat zo is betekent dat ^ dandat je niet in het midden van je chassis kunt komen?
zie: ^ in de tekst voor de balken die ik bedoel
kHeb 2 bussen van elk 600 ml gekocht, maar als ik dat plaatje zo zie ga ik er nog wel een paar bussen bijgooien.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 13:54
door Punky
Als het goed is zit er op die plek onder je stoel ook een dop.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 14:13
door Twécévé
Punky schreef:Als het goed is zit er op die plek onder je stoel ook een dop.
Gelukkig, rood puntje te weinig dus op dat plaatje. Helemaal vooraan en helemaal achteraan kom je er waarschijnlijk sowieso niet meer bij als de koets op het chassis staat.
Wel leuk werk hoor, je chassis behandelen. Geeft een goed gevoel
Geef roest geen kans.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 14:23
door the Nosepicker
Deze balken zijn rond en raken de boven en onderplaat niet (Dit zijn de ronde buizen, waar je veerpotten aan bevestigd worden). Antiroesttoei loopt er dus gewoon onderdoor.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 15:10
door Twécévé
Dank!!!!!!
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 16:31
door OnsEendje2
Twécévé schreef: Als ik dan goed veel doe loopt het vanzelf naar voren.
je kan beter via een slang zo veel mogelijk in alle hoeken en gaten spuiten. Dan hoeft het minder uit zichzelf te lopen.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 16:43
door Twécévé
Er zit bij de tectyl bussen een slang bij. Boven een vlammetje deze een beetje recht proberen te trekken (ze zitten namelijk opgerold in de verpakking). Dat helpt ten dele. Wil nu slangetje langs ijzerdraad laten lopen zodat ik de slang kan buigen voor moeilijke hoekjes e.d.
Nu op basis van het bovenstaande plaatje kan ik dus zien welke kant ik wel en welke kant ik niet op kan met de slang. Anders denk je vrolijk je chassis vol te spuiten terwijl je heel die tijd tegen een balk zit aan te spuiten.
Geplaatst: ma 21 mei, 2007 22:05
door Twécévé
Zo, vanavond 8 doppen uit mn chassis geplukt en 2 bussen Tectyl ML (toch maar weer 1,2 liter) in het chassis gespoten. 't Blijft gokken dat het overal terecht gekomen is. Zometeen maar even stukje rijden om het door het chassis te smijten
Onder de achterbank zit een ophoogje zeg maar. Daar zitten gaten in waar de bank ingeprikt wordt. Wat zit daar onder? Benzinetank uiteraard maar verder? Spuit je dan rechtstreeks op het chassis?
Verder zag ik in de deurstijlen plastic dopjes zitten die je eruit kunt plukken. Blijkbaar bedoelt om daar anti-roest in te spuiten.
kWeet al wel waar ik vanacht over droom
Geplaatst: di 22 mei, 2007 09:31
door backfire
Waar de achterbank op rust is een koker beetje zelfde idee als de driehoeks koker bij de voetenbak, dus zeker volspuiten want links en rechts bij de duurstijl rotten deze kokers ook weg. Dan heb je ook nog de beugel welke over de tank zit. Ik weet niet of je daar zo bij kunt, misschien door de 2 lange bouten (die met die grote ringen) los te draaien en via de boutgaatjes die beugel volspuiten. Deze beugel heeft ook last van de roestduivel onderin bij de hoekjes.
Kijk maar eens op mijn site hoofdstuk revisie, daar zie je opengewerkt balk.
Geplaatst: di 22 mei, 2007 11:10
door Twécévé
Dank! Dat ga ik dus volspuiten met RX5 en RX 7, vrijwel zeker zal er namelijk al roestaanslag zitten. RX is in dat geval wat safer dan Tectyl. Binnenkort mag de eend bij iemand op de brug, Dan heb ik ook gelijk wat meer zicht over het hoe en wat. Ik zag dat je de staart van de eend ook vol kunt spuiten. Niet overbodig, want dat is ook altijd zo'n roestplek, he Maaike
Ruikt best lekker, rijden met een volgespoten chassis.