Zink lassen: metaalkoorts

Stel hier je vragen over lassen.
Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » zo 8 jul, 2007 23:30

ik begrijp de volgorde kit-menie niet geheel, deze lijkt me enigzins onlogisch?

kit is m.i. een lapmiddel. ALs je volnaads last heb je het niet nodig. en er zijn voldoende andere mogelijkheden om niet naar de kit te hoeven grijpen.

ik kit zoals eerder gezegd niets af, de naad van de bodEmplaat laat ik vollopen met roestwerende primer, zet m dan in de lak.
de onderkant wordt geheel in de waxoyl underbodyseal gezet, lekker dik. Dit blijft enigzins visceus bij warmte en zal daarom een zichzelf herstellende laag vormen. Alle holle ruimtes goed in de waxoyl drenken, en ook dit blijft enigzins visceus. Ziedaar: Geen kit benodigd en nog wel controle over de staat van je koets.

zo vanzelfsprekend is kit helemaal niet.
Je moet eens kijken naar een AMI8 dak, dan ben je snel genezen van dat spul. Die kitnaad zit altijd los waardoor er lekker vocht tussen kruipt.
Ami 8 break

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » do 5 mar, 2009 13:38

Even on topic! Thermisch verzinkte bodemplaten verlassen is geen goed idee.

Je kunt niet garanderen dat je een goed smeltbad hebt. Je zal waarschijnlijk wat tegen het zink aan plakken. Het materiaal smelt ook niet aan elkaar maar spetterd wat in het rond!

Als er al sprake is van een smeltbad krijg je een heel onduidelijke legering waarvan niemand weet wat de sterkte ervan wordt.

Verder is het heeeeel ongezond!

Wat kitten betreft. Voor de apk mag dit niet. Ik denk echter dat als je beide delen straalt en een vullende lijm gebruikt dat dit beter zou kunnen zijn dan lassen. Het is denk ik alleen praktisch onhaalbaar om dit goed te doen.

gr,
leen

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 5 mar, 2009 15:42

Jacobus_XIII schreef:Waarom kit je de bodemplaten er niet in?

Ik heb wel eens gehoord dat mensen dit deden i.v.m. tijdgebrek. Je bout je bodemplaat op je chassis en ook door je koets. En tevens zit je bodemplaat nog vast bij de bevestiging van je gordel.

Misschien iets om te overwegen!
Erin kitten? Dat meen je toch niet serieus neem ik aan?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » do 5 mar, 2009 15:53

Je kan de bodemplaten d'er ook perfect in plaasten met een puntlasapparaat. Gegarandeerd stevig en dan kan je naar believen de opening tussen dorpel en rand behandelen met een mengeling van menie en owatrol en -voor de liefhebbers of course- afkitten. Afkitten doe je niet met een gewone silicone-kit (slechte hechting op metaal, al dan niet behandeld met zinklaag of andere beschermlaag + niet ouderdomsbestendig), maar met een kit op basis van MS-polymeer (betere hechting en hechtsterkte na uitharding, nat in nat overspuitbaar en zeer belangrijk...neemt geen vocht op !)
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 5 mar, 2009 16:19

Met Sikaflex dus.

Overigens las ik in dit topic iets over volnaads lassen. Lijkt me toch niet handig ivm kromtrekken. 50% is voldoende.

Mag puntlassen wel van de apk? Volgens mij is het origineel wel gepuntlast, maar er staat me iets bij dat het voor de apk niet zou mogen. Of het opvalt is een tweede natuurlijk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » ma 9 mar, 2009 14:18

Voor de apk word toegestaan 50 % streeplassen (zou ik liever niet doen ivm kromtrekken en er doorheenbranden) of,
om de 20 mm een proplas met een minimale diameter van 4 mm.

De apk omschrijft puntlassen niet.
Maar als het er netjes uitziet, is het niet van orgineel te onderscheiden door de keurmeester en kan het niet tot afkeur leiden
Gevaar van puntlassen is dat indien er maar een heel klein beetje vuil aanwezig is, de las niet vloeit waardoor je bv de bodemplaat er zo uit trapt. Als dit zichtbaar word tijdens een apk dan is de reparatie niet deugdelijk....

Ergo denk ik dat proplassen zeker voor minder ervaren lassers een goede reperatie methode is. Let wel op dat je het lasapperaat wat hoger zet, zodat je een goed smeltbad krijgt!

grt, leen

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » wo 18 mar, 2009 14:33

ik kan zelf niet lassen mar ik zou zeggen : eerst vast punten, en dan helemaal vast lassen
( uitkijken dat de toko niet de heet wordt) en ff afkitten voor een mooie strake naad...
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » zo 5 apr, 2009 06:25

Wel gents, als je goed kunt lassen is netjes volnaads lassen niet onmogelijk. Ge zult alleen wel de juiste apparatuur moeten hebben en met schoon materiaal moeten werken.
Kromtrekken is dan geen issue en hets zorgt voor een steviger geheel. Een geheel waar minder roest bij komt kijken.
Bij lassen aan verzinkte plaatdelen zullen de te lassen randen natuurlijk eerst van zink ontdaan moeten worden.

Voordat je denkt over afkitten, dus eerst de naad behandelen met een goede primer!
Ami 8 break

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » vr 7 aug, 2009 13:42

naast dat ik nu WEL kan lassen, vind ik dat vor bijde kit verhalen we liets te zeggen valt, mits je een goed voor dit doeleinde geschikte kit gebruikt!
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Plaats reactie