Intresse Peiling voor pasklare speaker behuizingen.
-
- Heavy user
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Het begin is er, we zijn vandaag bezig geweest om een malletje te maken, zodat straks alles hetzelfde wordt.
Aansluitmaterialen zijn binnen, bekleding, hout, lijm en nog wat spul.
Ik hoop dat we ergens volgende week het eerste kistje klaar hebben om te testen.
Ook krijg ik van de week een setje 13 cm coaxjes binnen (als het goed is) om te kijken wat die doen. Ik ben lekker aan het zoeken naar het beste voor het minste, en dat is best een zoektocht.
Greatnix Spookeend
Aansluitmaterialen zijn binnen, bekleding, hout, lijm en nog wat spul.
Ik hoop dat we ergens volgende week het eerste kistje klaar hebben om te testen.
Ook krijg ik van de week een setje 13 cm coaxjes binnen (als het goed is) om te kijken wat die doen. Ik ben lekker aan het zoeken naar het beste voor het minste, en dat is best een zoektocht.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V1.0 = Crashed
- bartje2212
- Regelmatige poster
heej Spookeend,
gebruik jij een programma of formules om passende behuizingen/volumes te berekenen? of is het meer wat ervaring en testkastjes maken? (dat deed ik vroeger; soms was het ruk, maar soms ook best goed. De speakers die ik gebruikte waren meestal restpartijen of el cheapo's zondere spec's)
ben gewoon nieuwschierig
gebruik jij een programma of formules om passende behuizingen/volumes te berekenen? of is het meer wat ervaring en testkastjes maken? (dat deed ik vroeger; soms was het ruk, maar soms ook best goed. De speakers die ik gebruikte waren meestal restpartijen of el cheapo's zondere spec's)
ben gewoon nieuwschierig
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Ik gebruik geen programma's voor speaker kistjes, wel soms voor subkisten. Omdat van veel speakers de juiste gegevens missen om in zo'n programma een kistje te simuleren, is het gewoon niet altijd mogelijk om een programma te gebruiken.
Deels is gewoon gebruikers ervaring en in de loop der tijd opgedane kennis, wat in veel gevallen, ondanks verschil in merken gewoon voor veel merken speakers toepasbaar is.
Ik ga gewoon altijd uit van een paar ideeen. Dat het mooi klinkt is natuurlijk 1 ding, maar dat het goed toepasbaar is in de in te bouwen auto is een evenzo belangrijk element. Dan komen dingen als beschikbaar vermogen, ruimte en bekabeling wel om de hoek kijken. Dat zijn dan wel dingen om mee te nemen in je berekeningen. Beter een wat minder hard zuiverder geluid wat lekker in je auto past, dan een heel hard spelend setje wat niet om aan te horen is, wat bv prima in de orginele plekken is te bouwen toch?
Voor het berekenen van subkisten komt een en ander wat minder nauwkeurig, zeker omdat je sublaag moeilijk, tot niet kunt plaatsen met het menselijk gehoor. Dus, subs komen dan vaak achterin, en niet uitgericht naar de luisteraar (bestuurder) En omdat er dan vaak wat meer ruimte beschikbaar is, kunnen ook de kistjes wat groten worden (al heb ik ervaringen met subs die erg hard en zuiver speelden in 10 liter gesloten of zoals ik nu in de BX heb, in 15 liter gepoort. En das echt een klein kistje.
Als je wilt, heb ik wel een proggie voor je, maar er is veel informatie over de speaker nodig om tot een goede berekening en simulatie te komen.
Greatnix Spookeend
Deels is gewoon gebruikers ervaring en in de loop der tijd opgedane kennis, wat in veel gevallen, ondanks verschil in merken gewoon voor veel merken speakers toepasbaar is.
Ik ga gewoon altijd uit van een paar ideeen. Dat het mooi klinkt is natuurlijk 1 ding, maar dat het goed toepasbaar is in de in te bouwen auto is een evenzo belangrijk element. Dan komen dingen als beschikbaar vermogen, ruimte en bekabeling wel om de hoek kijken. Dat zijn dan wel dingen om mee te nemen in je berekeningen. Beter een wat minder hard zuiverder geluid wat lekker in je auto past, dan een heel hard spelend setje wat niet om aan te horen is, wat bv prima in de orginele plekken is te bouwen toch?
Voor het berekenen van subkisten komt een en ander wat minder nauwkeurig, zeker omdat je sublaag moeilijk, tot niet kunt plaatsen met het menselijk gehoor. Dus, subs komen dan vaak achterin, en niet uitgericht naar de luisteraar (bestuurder) En omdat er dan vaak wat meer ruimte beschikbaar is, kunnen ook de kistjes wat groten worden (al heb ik ervaringen met subs die erg hard en zuiver speelden in 10 liter gesloten of zoals ik nu in de BX heb, in 15 liter gepoort. En das echt een klein kistje.
Als je wilt, heb ik wel een proggie voor je, maar er is veel informatie over de speaker nodig om tot een goede berekening en simulatie te komen.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Onder de afleg planken, zeg maar in de voetenruimte
Greatnix Spookeend
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V1.0 = Crashed
- bartje2212
- Regelmatige poster
ik heb wel interesse in dat progje; ik had ooit een progje van Monacor; CaaD, maar dat werkte volgens mij alleen maar met speakers van Monacor zelf en aangezien dat een groothandel is...kon er zelf niks bestellen 
Heb zelf ook altijd disco/pa sets gemaakt. best leuk zo'n folded horn sub, maar dat krijg je niet in je auto

Heb zelf ook altijd disco/pa sets gemaakt. best leuk zo'n folded horn sub, maar dat krijg je niet in je auto
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Je wilt niet weten wat mensen in hun wagen bouwen, lol
subjes in het groot
Dit gaat niet lukken, maar met een goed kist ontwerp, is veel mogelijk hoor. Zeker in het klein.
Ga je gang, lees jezelf goed in, en veel plezier.
Linkje naar WIN ISD
Greatnix Spookeend
subjes in het groot
Dit gaat niet lukken, maar met een goed kist ontwerp, is veel mogelijk hoor. Zeker in het klein.
Linkje naar WIN ISD
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Spookeend schreef:Je wilt niet weten wat mensen in hun wagen bouwen, lol
subjes in het groot
Linkje naar WIN ISD
Greatnix Spookeend

Ik ben benieuwd of dat die echt veel druk krijgt

Zelf merk ik dat bijvoorbeeld een subwoofer in een W bin alleen niets uithaald, 2 bij elkaar wel

Maarja, zoiets is niet echt weggelegt voor in de eend.
Ik ben benieuwd naar het resultaat van de kastjes. ik was zelf ook aan het denken geweest, ik zat eraan te denken om een beetje ruimte van je legvakken op te offeren (achterruimte) en dan daar schuin boxen te maken, dit tegen het schutbord maken. Ik zat zelf te denken dat je dan 10 cm van de diepte van je legvakken kwijt bent.
greetz
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Lees het topic eens door, al deze vragen zijn al zeker 2x beantwoord!!!Ramon2cv schreef:maar het idee is 2 kleine behuizingen voor in met leuke speakers er in! zowel direct als met versterke aan te sluiten op onze radio's.
waar worden die dingen dan geplaatst?
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- bartje2212
- Regelmatige poster
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Tja, ik bereken wel es wat hoor, maar het is ook veel proberen en kloten met de poorten.
Gesloten is vaak eenvoudig, daar hou ik zelfs voor de meeste subs vaste maten voor aan. Ik kijk alleen meestal wel nog even naar het vermogen wat erop komt, en daar pas ik dan een en ander op aan.
Maar, gepoort, is gewoon lastig. Ik had een sub, 600 rms, prima kistje. Dan 1200 rms erop, dan veranderen er zoveel parameters, dat die hele kist opnieuw moest.
Dus, meestal gewoon testen en proberen.
Greatnix Spookeend
Gesloten is vaak eenvoudig, daar hou ik zelfs voor de meeste subs vaste maten voor aan. Ik kijk alleen meestal wel nog even naar het vermogen wat erop komt, en daar pas ik dan een en ander op aan.
Maar, gepoort, is gewoon lastig. Ik had een sub, 600 rms, prima kistje. Dan 1200 rms erop, dan veranderen er zoveel parameters, dat die hele kist opnieuw moest.
Dus, meestal gewoon testen en proberen.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V1.0 = Crashed