Pagina 3 van 10

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 20:34
door supercees
een acadiane past op een chevrolet malibu, en die heeft ongeveer dezelfde wielbasis als een chevrolet camaro, pontiac trans am, chevrolet corvette enzovoorts.

zo'n acadiane heb ik gezien bij 2cvpartners.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 20:50
door AZL57
We hebben in frankrijk op een sloop eens een eendenbak gevonden met pneumatische koppeling. We hebben dit ding geprobeerd op een oude dyane. Een electromagnetische afsluiter onder de carburateur op het spuitstuk aangesloten en via een stevige slang gekoppeld aan die pneimatische zuiger. Via een knopje op de schakelpook kon je koppelen de koppeling werkte prima zo. De eend creeerde genoeg vacuum opm de ontkoppelen. Ik denk dat je eens wat franse firma's moet benaderen die auto ombouwen voor invaliden.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 21:45
door supercees
nu een wegenbelastingvrije apk gekeurde malibu te koop op marktplaats voor 750 eurootjes: http://link.marktplaats.nl/134868930.

Geplaatst: do 13 dec, 2007 12:08
door Jeroen-citroen
Extra vraag die in mij opkomt :

Wat zegt de rdw ervan als je een eend automaat hebt gebouwd ?? Is de typegoedkeuring dan nog geldig of moet je helemaal opnieuw keuren ? ( en misschien zelfs volgens de huidige regels, dan zou alles ophouden :roll: )

Geplaatst: do 13 dec, 2007 12:13
door Tom Duckpower
eend is nooit met automaat geleverd, dus dat wordt minimaal een retourtje lelystad voor een weggedragtest... beetje de keerzijde van het verhaal

Geplaatst: do 13 dec, 2007 12:15
door j b
van de rdw mag je 1/3 van de auto veranderen zonder nieuwe type goedkeurign. dus : de aandrijflijn / koets / chassi
met de beperking van 40% motorvermogen toename.

dus als je alleen de bak verandert zou het volgens mij gewoon mogen al zul je hem misschien wel lokaal opnieuw moelen laten keuren.

maar een vraagje bij de lokale rdw wegleggen met wat je wit gaan doen kan geen kwaat en je weet gelijk waar j e aan toe bent.

Geplaatst: do 13 dec, 2007 12:16
door Jeroen-citroen
@Tom
En hebben we dan met moderne eisen te maken ?? Remweg etc...

@JJ
Is al gebeld maar die kan ik vanmiddag pas weer terugbellen. Ze wisten zo gauw het antwoord niet

Geplaatst: do 13 dec, 2007 12:34
door Tom Duckpower
Jeroen-citroen schreef:@Tom
En hebben we dan met moderne eisen te maken ?? Remweg etc...
Van de RDW-site haal ik dit:
Nadat de identiteit van het samengestelde voertuig is bepaald, vindt een technische keuring plaats. Deze identiteit is bepalend voor de technische eisen die de RDW stelt aan het voertuig. Aan de hand van de identiteit kan de RDW namelijk vaststellen wat de datum van eerste toelating is. De technische eisen waaraan het samengestelde voertuig moet voldoen, zijn afhankelijk van deze datum.
BRON

Geplaatst: do 13 dec, 2007 12:51
door Jeroen-citroen
ok dat is duidelijk en mag dus geen groot probleem zijn :D

Geplaatst: do 13 dec, 2007 12:57
door Tom Duckpower
Ik meen dat GasMonkey een keer iets bedacht heeft, maar daar zal ik m eens naar vragen. Zijn idee had ie meen ik met Eric en Gerdy besproken..

Geplaatst: do 13 dec, 2007 13:18
door backfire
Semi automaat geen oplossing dan, daar is de eend wel mee geleverd.

Verder hydraulisch aangestuurde bakken zitten in een DS, dus de techniek is aanwezig, blijft het dus gewoon een handbak met hydraulische bekrachtiging.

Verder werkt een lupo 3l met exact dezelfde techniek, zelfs de koppeling is hydraulisch bedient, rijdt als automaat maar is gewoon een handgeschakelde bak.

Geplaatst: do 13 dec, 2007 13:35
door Jeroen-citroen
@ Backfire

voor mij zou op dit moment een half automaat wel voldoen. Gezien het feit dat er ook mensen zijn waarvoor dat niet het geval is (en ik zelf ook niet in de toekomst kan kijken ) zou een volautomaat mooier zijn.
Ik rij momenteel en astra automaat en dat is voor mij veel beter te doen. Alleen het heeft geen karakter he da's jammer :wink:

Trouwens, Ook leuk een panda selecta. Heb ik mee proefgereden en het rijdt erg leuk (ware het niet dat die bak rot was ) Het is alleen zo'n gemis dat ze geen vering hebben. Dat systeem in een eend lijkt me perfect omdat ik het idee heb dat dat geen vermogen wegneemt wat een gewone automaat wel doet.

Geplaatst: do 13 dec, 2007 16:38
door Tom Duckpower
backfire schreef:Mooiste actie lijkt mij ombouw naar CVT bak :D
Is de bak van een daf niet te gebruiken eigenlijk?
Een eend met een pienter pookje... :P

Geplaatst: do 13 dec, 2007 17:04
door André Post
Tja, een DAF heeft eigenlijk geen bak.
Maar nu je het zo zegt, veel van die grotere brommobielen hebben volgens mij ook een variomatic.
Misschien valt daar meer mee te doen.
Ook veel motorscooters zijn uitgerust met een variomatic.
Dus je zou zo zeggen.
Ruimte is er eigenlijk wel.
Het grootste probleem ligt misschien wel in het differentieel en de remmen die daaraan vast moeten.
In principe valt het bakhuis ook te vervangen door een buizen constructie waar aan de diverse componenten bevestigt worden.

Geplaatst: do 13 dec, 2007 18:00
door backfire
Inderdaad DAF is geen optie, je ziet dan met gigantische snaren en enorm zware trommels voor de overbengingen, tenzij er genoeg ruimt is om achterwiel aandrijfing van de eend te maken :)

Nadeel van scooters en brommobielen is natuurlijk de lage top en vooral het veel lagere gewicht.

Tenzij je voor een burgman 600 gaat, maar ik geloof niet dat de kosten opwegen tegen de baten. Vooral omdat bij scooters de constructie gegoten is incl achterwielophanging.

Ik zat eerder te denken aan de CVT van een subaru justy of zo. Koppelomvormer en de Vario gebruiken en passend maken in de huidige 2cv constructie.

Kijk het is allemaal te doen, maar iemand moet gaan sponsoren met onderdelen, gereedschap, werkplek. Ik weet zeker dat er genoeg kennis is om bepaalde onderdelen dan ook pas te krijgen.