Pagina 3 van 6
Geplaatst: zo 11 mei, 2008 16:50
door Jesse
I'm back! Afgelopen weken echt TE druk gehad met werk maar nu begon het toch weer te jeuken. Gisteren bezig geweest met bumpers verwijderen, glas uit de koets gehaald en instr.paneel verwijderd plus een poging om de kabelspaghetti achter het instrumentenpaneel te ontwarren. Foto's volgen
Geplaatst: zo 11 mei, 2008 23:19
door thomaaas
Ej eh over dat verzinken: ik hebm n koets verzonken en je ziet r echt niets van hoor. En echt wel n stuk betere roestbescherming want het roest ook niet op plekken waar k bijvoorbeeld een kras oid heb, [voor scheikundigen onder ons, dit komt door een galvanisch koppel, dwz dat elektronen van zuurstof door het staal naar de zink worden geleid omdat zink een sterkere oxidator is dan staal

]
Laat m ook met n gerust hart buiten slapen nu, wel zo fijn

Geplaatst: vr 7 nov, 2008 00:47
door Jesse
Euh, zie dat we weer een half jaartje verder zijn ennnee... beetje druk met andere dingen gehad. Het wordt weer lekker koud in het sleutelhok, dus ben weer begonnen. Heb nu trouwens een sleutelhulp met veel ervaring, dus dat maakt het voor mij ook weer wat aantrekkelijker om dingen te doen.
In elk geval: vanavond de koets er afgehaald, was met alle kit nog wel een klus, en verder alles wat daarbij hoort (kabelboom, pedalen etc) los. Chassis zag er boven verwachting goed uit, van het weekend ff alle laatste kitresten wegbranden (als iemand een beter idee heeft om dat weg te krijgen...) en chassis helemaal schoonmaken. zaterdag foto's!
Geplaatst: za 8 nov, 2008 19:15
door Jesse
Koets er af dus, zo staat ie er nu bij.
Blok en bak zitten behoorlijk onder de zut, binnenkort eens proberen te reinigen met stoom
Alleen hier is er wat roest onder de felsrand gekropen denk ik
Voor de rest alleen oppervlakkige roest
Gezien de staat van het chassis (onderkant is getectyleerd en ziet er nog prima uit) denk ik dat ik de roest met een staalborstel op de slijper verwijder en dan het zaakje in de menie/owatrol zet.
Ik heb het forum doorzocht en er worden ZO veel antiroest oplossingen gegeven (RX, tectyl, owatrol, lijnzaadolie...) dat ik even niet wat ik nou het beste kan doen. Ik dacht zelf:
- binnenkant met tectylspuit volnevelen met pure owatrol
- buitenkant/bovenkant met owatrol/meniemengels (RLS)
Sta graag open voor advies!
Geplaatst: zo 9 nov, 2008 09:16
door Punky
Ik zou er persoonlijk voor je hem in de menie zet en na goed schuren nog een kwak fertan overheen gooien, dan wordt de roest ook echt gestopt. Alleen Owatrol is naar mijn mening niet heiligmakend. Kan je plekken op mijn eend laten zien die een Owatrol en een Fertan behandeling hebben gehad en Fertan doet naar mijn mening meer. Je moet echter wel zorgen dat alle roest voor het oog weg is met Fertan, want het trekt niet in de roest, maar pakt net die kleine roesthaarden aan.
Verder als tip voor de versnellingsbak. Demonteren. Meenemen naar een autowasserette (die hebben een filter in de waterafvoer voor vuil en vet) en dan inspuiten met Dasty en afspuiten met de hogedruk. Wordt ie weer bling bling. Wel zorgen dat alle gaten dicht zijn en later de olie verversen.
Geplaatst: zo 9 nov, 2008 11:12
door Jesse
Fertan zal ik zeker gaan proberen, dank je voor de tip.
Wat bak+blok betreft: met een beetje mazzel kan ik die ergens met een stoomcleaner in een cabine afspuiten, misschien dat ik dan met het hele ding op een trailertje daar naartoe rijd en 'm helemaal doe.
Geplaatst: za 15 nov, 2008 15:36
door Jesse
Vandaag aan de gang gegaan om roest te verwijderen van het chassis, kom ik dit tegen (zeg maar onder de voetenbak).
Ook bij sommige felsnaden is de roest best ver gegaan.
Is dat te lassen op de een of andere manier? Of moet ik het eerder als teken van meer problemen zien en misschien maar naar een ander chassis uitkijken? Onder de roest is het best een kraterlandschap in de voorste helft, hoe stevig is dat nog?
Geplaatst: za 15 nov, 2008 18:23
door siemen
hebben de meeste chassis.
gewoon die strook er uit snijden en een nieuwe strook blik (1mm) in lassen!
Geplaatst: di 18 nov, 2008 18:26
door Jesse
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 10:26
door Jesse
Ik geef toe, vond het gewoon te koud om te sleutelen de afgelopen tijd
Gisteren met sleutelmaat S. weer begonnen en érg goed opgeschoten. Veerpotten eraf (zonder noemenswaardige problemen!), assen ook, blok+bak eruit en nu dus eindelijk het chassis helemaal vrij!
Vanavond/morgen aan de gang om het chassis helemaal roestvrij en schoon te krijgen, paar stukjes in de bodem laten lassen en het zaakje met Fertan behandelen. Keep you posted!
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 18:45
door Eminence Grise
hey Jesse...
waar is je sleutelhok. Kan ik eens langs komenh...
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 18:46
door Jesse
@Eminence: tussen Heerlen en Voerendaal. niet ver voor jou toch? Laat maar even wat horen als je langs wilt komen, Tom heeft mijn nr wel anders PM ik het je.
Vandaag maar even de rommel van gisteren opgeruimd (bierflessen enz.

) en gereedschap schoongemaakt. De gare koets stond al een tijd in de weg, dus die aan stukken gezaagd zodat ie richting milieupark kan. Veerpotten uit elkaar gehaald, die ga ik eerst maar eens helemaal schoonmaken. Alles zit onder de tectyl...
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 19:49
door Bartje
Jesse schreef:De gare koets stond al een tijd in de weg, dus die aan stukken gezaagd zodat ie richting milieupark kan. Veerpotten uit elkaar gehaald, die ga ik eerst maar eens helemaal schoonmaken. Alles zit onder de tectyl...
Is dat nu wel zo slim? Ik las op een van de vorige paginas, helaas zijn de fotos niet meer te zien, dat er alleen maar nieuwe bodemplaten en een voetenbal in moet.
Succes met de klus!, Bart
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 19:56
door Jesse
Nou daarnaast was de kofferbodem gatenkaas, dorpels waren door, rond de ramen was het ook croquant ga maar door...
Geplaatst: za 14 feb, 2009 11:05
door siemen
hmm dat valt wel mee, dat hebben zowat alle eenden!