Pagina 3 van 5
Geplaatst: di 25 mar, 2008 10:31
door Ronald
David Pouw schreef:
Mijn idee is om gewoon een setje te maken waarmee je je per ongeluk gesloopte oliekoeler opnieuw kunt aansluiten door middel van soortglijke slangen zoals in het door jou aangegeven setje.
Ja, ik kan je ook volgen. Niet eens een verkeerd plan om dit preventief te doen.
Zou het lukken met van die snelkoppelingen die ze bij koperen waterleidingbuis gebruiken? Die worden geklemd d.m.v. een koperen ringetje/busje.
Ook heb ik eens gehoord dat die imitatieoliekoelers van ander materiaal zijn gemaakt (messing?), ik weet niet of dat klopt. Maar als dat zo is, zullen die pijpjes ook wel stevig genoeg zijn voor zo'n klemkoppeling en kun je gewoon met een koperen tussenstukje werken. Is het geheel ook wat beter te bevestigen, net echt maar

Geplaatst: di 25 mar, 2008 10:56
door David
leo,
Hoezo slangen op maat laten maken.
je kunt ze toch aan de meter kopen en het aansluitmateriaal kun je ook gewoon los kopen.
of zie ik het fout?
Geplaatst: di 25 mar, 2008 10:59
door David
Hoi Ronald,
ik had jouw reactie nog niet gelezen.
maar wat jij aangeeft is ook mijn idee.
en idd het aansluiten op de oliekoeler zelf zou lastig kunnen zijn omdat het allemaal zo fragiel is.
maar ik ga wel zoiets proberen te maken, als is het maar voor de lol.
als ik foto's heb zet ik ze er wel op.
Geplaatst: di 25 mar, 2008 11:25
door backfire
Kijk anders eens op deze site (als het goed is pagina 45 of 46) voor maken van olieleidingen.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/131464/45
Geplaatst: di 25 mar, 2008 12:19
door leo top
David Pouw schreef:leo,
Hoezo slangen op maat laten maken.
je kunt ze toch aan de meter kopen en het aansluitmateriaal kun je ook gewoon los kopen.
of zie ik het fout?
De aansluitingen moeten geperst worden, er komt een behoorlijke druk op te staan, met een slangklemmetje red je het volgens mij niet. vandaar.
Geplaatst: di 25 mar, 2008 12:28
door backfire
Druk valt wel mee, 7 bar max, maar je gebruikt ook knelkoppelingen, geen slangklem.
Geplaatst: di 25 mar, 2008 12:38
door AZL57
Ik heb twee soorten aluminum oliekoelers gezien. Blank metalen versies en beige gespoten versies. De blank metalen exemplaren lijden nogal van het zout van de winter. Toen ik de mijne bij de restauratie wou schoon spuiten verfrommelde het ding alsof ie van aluminium folie gemaakt was. Ik heb nu een mooie tweedehands beige exemplaar erin zitten.
Geplaatst: di 25 mar, 2008 19:48
door David
Essentieel om te weten is dus hoe hoog de druk kan oplopen.
In ieder geval is het technisch dus wel mogelijk. En daarmee is het m.i. een goed alternatief want demontage blijft goed mogelijk en schaanmaken dus ook.
Ik ga het in ieder geval wel eens uitzoeken en uitproberen.
Iedereen zover bedankt voor al het meedenken. Zodra ik een prototype heb zet ik de foto's hier wel op.
Geplaatst: wo 26 mar, 2008 08:36
door leo top
Bij nader inzien denk ik dat de simpelste (is ook vaak de goedkoopste) oplossing voor een 2cv een nieuwe oliekoeler is, hoef je niets op maat te maken. Voor een Patron of Lomax ligt dat wat anders.....
Geplaatst: wo 26 mar, 2008 09:01
door Gerard2cv
De maximale druk is 6,5 bar tenzij het overdruk ventiel kapot is
Geplaatst: wo 26 mar, 2008 19:48
door David
leo top schreef:Bij nader inzien denk ik dat de simpelste (is ook vaak de goedkoopste) oplossing voor een 2cv een nieuwe oliekoeler is, hoef je niets op maat te maken. Voor een Patron of Lomax ligt dat wat anders.....
Daar ging het nou juist om!
Dat je niet een neiuwe hoeft aan te schaffen omdat je 2 bouten niet loskrijgt.
Maar iets ontwikkelen wat gewoon altijd verwijderd kan worden.
Geplaatst: do 27 mar, 2008 07:35
door Gerard2cv
Er bestond een speciale sleutel voor,maar zowel Facom als Fenwick heeft
hem niet meer in hun asortiment.Je zou hem kunnen maken.Je zaagt een
dop 16 dwars door,dan heb je de vierkante inbus voor een wringijzer en
het zeskant waar je in de lengte de dikte van de oliekoelerpijp uitzaagt
Dan las je daar een staafje gereedschapstaal tussen, wel aan de zijkant van
het zeskant.Garage v.Bemmelen in Delft heeft hem van mij overgenomen met al het speciale gereedschap dat we bezaten
Geplaatst: do 27 mar, 2008 08:14
door Ronald
Gerard Maas schreef:Er bestond een speciale sleutel voor,maar zowel Facom als Fenwick heeft hem niet meer in hun asortiment.
Het probleem zit hem vaker in het feit dat de buisjes v/d oliekoeler nogal in die bouten vastgerot zitten, en dus gaan meedraaien, en dus kapotscheuren.
Vandaar de zoektocht naar een betaalbare manier om die buisjes te kunnen koppelen. Want dan zou je bij verwijdering van een oliekoeler al gelijk kunnen beginnen om die buisjes (op een door jouw gewenste plek) door te gaan zagen. En maakt het niet meer uit of ze meedraaien of niet.
Je zou zelfs al zo'n gemodificeerde oliekoeler gelijk kunnen monteren, bespaard je in de toekomst gehannes met onwillig ijzerzaagje dat ruzie gaat krijgen de koeltunnel.
Geplaatst: do 27 mar, 2008 08:38
door Erikjan
Ben benieuwd of iemand wat gaat proberen. Zelf hoop ik het niet meer nodig te hebben. Heb de nieuwe oliekoeler dik in de kopervet gezet voor het monteren. Dus ik ga er eigelijk van uit dat demontage geen probleem mag zijn.
Geplaatst: do 27 mar, 2008 08:40
door Gerard2cv
Zou het aluminium met een beetje warm maken dan niet veel makkelijker loskomen.