Maximale warmte olie
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
of de temp meter geeft verkeerd aan? dat lijkt me het lastige van olietemp meten. WAAR moet je de temp meten om aan de juiste waarde te komen? net na de oliekoeler geeft natuurlijk een veel lagere waarde dan op een plek waar de olie net uit de koppen komt bijvoorbeeld. maar wat is nu de beste plek?
niet dat ik van plan ben een temp meter te plaatsen want ik denk dat als je geen big bore of wat dan ook heb de blokjes het prima doen (en wat wil je er aan doen als je merkt dat de olie temp te hoog of te laag is?)
dan zie ik meer in een thermostaat plaatsen voor de oliekoeler met een bypass.
niet dat ik van plan ben een temp meter te plaatsen want ik denk dat als je geen big bore of wat dan ook heb de blokjes het prima doen (en wat wil je er aan doen als je merkt dat de olie temp te hoog of te laag is?)
dan zie ik meer in een thermostaat plaatsen voor de oliekoeler met een bypass.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
De temperatuurmeter zit in het kleppendeksel. Voordeel hiervan is dat je de originele aftapplug met magneet kan blijven gebruiken.
De meter is niet defect, na het monteren van een ander blokje was de aflezing weer normaal.
Een thermostaat is wel een heel mooie oplossing, echter ook tamelijk kostbaar voor een probleem dat eigenlijk nauwelijks speelt. Het is dat velen nu een temperatuurmeter inbouwen, maar het geeft vaak meer vragen dan een gerust gevoel.
De meter is niet defect, na het monteren van een ander blokje was de aflezing weer normaal.
Een thermostaat is wel een heel mooie oplossing, echter ook tamelijk kostbaar voor een probleem dat eigenlijk nauwelijks speelt. Het is dat velen nu een temperatuurmeter inbouwen, maar het geeft vaak meer vragen dan een gerust gevoel.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
okay, maf.Peter v G schreef:De temperatuurmeter zit in het kleppendeksel. Voordeel hiervan is dat je de originele aftapplug met magneet kan blijven gebruiken.
De meter is niet defect, na het monteren van een ander blokje was de aflezing weer normaal.
het lijkt me meer value for money dan een temp sensor. en als er al een temp probleem is dan is het dat het blok overkoeld is en dat los je juist op met een thermostaat. is het blok nog koud gaat de olie niet via de koeler maar via de bypass. pas als ie op temperatuur is treed de oliekoeler in werking. maar met een thermostaat gaat ie niet ineens meer koelen dan dat ie nu doet tenzij je er een grotere oliekoeler op zet.Peter v G schreef:Een thermostaat is wel een heel mooie oplossing, echter ook tamelijk kostbaar voor een probleem dat eigenlijk nauwelijks speelt.
dat bedoel ik. daarom zet ik bij een raar geluid de radio ook extra hardPeter v G schreef: Het is dat velen nu een temperatuurmeter inbouwen, maar het geeft vaak meer vragen dan een gerust gevoel.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
De temperatuur moet gemeten worden in het carter, niet bij de kop via het deksel. De koelribben van de kop zorgen voor een temperatuur die 10-20 graden lager is dan in het carter door de koeling van buitenaf. De beste plaats om te meten is via een sensor aan de oliepeilstok.
Als de olie warmer dan130 graden wordt dan loopt de levensduur (en dus het smerend vermogen van de olie) snel achteruit. Zie de tips op dit forum.
Alle technische trucs, zoals een thermostaat hebben het nadeel dat ze onnodig zijn en zelfs gevaarlijk wanneer er iets defect zou gaan.
En als je een oliesensor monteert met een extra temperatuurmeter aan je dashboard, wie garandeert dat de aanwijzing klopt? Wie callibreert ooit zoiets?
Voor mij geven al dit soort knutselwerken (hoe leuk ook om te doen) schijnzekerheid. Zorg gewoon dat je oliekoeler altijd schoon is en vertrouw op de constructeurs van Citroen.
Als de olie warmer dan130 graden wordt dan loopt de levensduur (en dus het smerend vermogen van de olie) snel achteruit. Zie de tips op dit forum.
Alle technische trucs, zoals een thermostaat hebben het nadeel dat ze onnodig zijn en zelfs gevaarlijk wanneer er iets defect zou gaan.
En als je een oliesensor monteert met een extra temperatuurmeter aan je dashboard, wie garandeert dat de aanwijzing klopt? Wie callibreert ooit zoiets?
Voor mij geven al dit soort knutselwerken (hoe leuk ook om te doen) schijnzekerheid. Zorg gewoon dat je oliekoeler altijd schoon is en vertrouw op de constructeurs van Citroen.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik denk dat de hoogste temperatuur van de olie bereikt wordt bij het passeren van de uitlaatklep geleider,
anders wel bij het koelen van de zuigerbodem.
Op elke meet positie zal de temperatuur lager zijn dan de olie echt geweest is.
Ook het carter bezit koelribben trouwens.
anders wel bij het koelen van de zuigerbodem.
Op elke meet positie zal de temperatuur lager zijn dan de olie echt geweest is.
Ook het carter bezit koelribben trouwens.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
nou bij mijn bigbore is t ding dus wel n paar keer veels te warm geworden en al had ik n tempsensor gehad was k wel eerder gestopt! Dus is ckers wel handig maarja nu wel te laat, ben nu bezig met n visablokje te bouwe
Mijn vaders eend (zit n bmw motorfietsblok in) wer de olie eerst tot 120-130 graden, en dan liep t blokje echt merkbaar minder. Hebben er nu n extra oliekoeler bijgezet (zitten er nu 3 op) en nu loopt ie veel beter, de olie wordt eigenlijk niet warmer dan 100 graden.
t verschilt dus wel echt per blokje!
Mijn vaders eend (zit n bmw motorfietsblok in) wer de olie eerst tot 120-130 graden, en dan liep t blokje echt merkbaar minder. Hebben er nu n extra oliekoeler bijgezet (zitten er nu 3 op) en nu loopt ie veel beter, de olie wordt eigenlijk niet warmer dan 100 graden.
t verschilt dus wel echt per blokje!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
Wijzelf merken in competitie dat als het blokje EENMAAL boven 115 graden geweest, is het blokje voor opzij te zetten voor nieuwe krukas,...
Dit was wel met een 2CV krukas.
VISA krukas kan veel beter tegen een stootje, maar toch raad ik iedereen aan niet te zot te doen met temperatuur... Wij gebruiken in competitie nu een termostaat op het oliecircuit, en olie heeft altijd 80 graden. Motor heeft zeker al 90 uren gedraaid (waaronder de 24h SPA vorig jaar, en gewonnen! ), en blokje is zo klaar voor opnieuw 24 uur mee te rijden.
Greetz,
Flip
Dit was wel met een 2CV krukas.
VISA krukas kan veel beter tegen een stootje, maar toch raad ik iedereen aan niet te zot te doen met temperatuur... Wij gebruiken in competitie nu een termostaat op het oliecircuit, en olie heeft altijd 80 graden. Motor heeft zeker al 90 uren gedraaid (waaronder de 24h SPA vorig jaar, en gewonnen! ), en blokje is zo klaar voor opnieuw 24 uur mee te rijden.
Greetz,
Flip
Dmv senor in de carter.thomaaas schreef:Waar meet je dat?
De sensor heeft dezelfde draad als de carterstop. Aan de zijkant van de blok heb je een soort uitsparing die je gemakkelijk kan aanpassen om die daar in te werken. Je zou denken dat de blok ervoor gemaakt is
Vroeger plaatsten we die sensoren in de plaast van de carterstop, maar dan heb je de magneet niet meer van de carterstop... Dus nadelig...