In het buitenlaand kun je lang niet overal 98 tanken.dyane_maniac schreef:ik snap al het gedoe van loodvervangers en octaanboosters niet...
waarom een oplossing verzinnen voor een probleem, wat er niet is?
aanduiding "pc" voor zuiger/cilindersets en zuiger
-
- Heavy user
okay, punt. maar dat is mij op een enkele keer in frankrijk na en verder alleen in noord schotland gebeurt.
zorgen dus om altijd een reserve tankje bij je te hebben en zo af en toe es op 95 gaat je blok ook niet 123 stuk van hoor. evt een plens uit je reservetankje erin en je hebt zo alweer octaan 96. of nog beter, neem e85 mee dat heeft een nog veel hoger octaangehalte.
en dan dus zorgen voor een beheerste rechtervoet
zorgen dus om altijd een reserve tankje bij je te hebben en zo af en toe es op 95 gaat je blok ook niet 123 stuk van hoor. evt een plens uit je reservetankje erin en je hebt zo alweer octaan 96. of nog beter, neem e85 mee dat heeft een nog veel hoger octaangehalte.
en dan dus zorgen voor een beheerste rechtervoet
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
ik tankte al 98 en dat blijf ik ook doen. Op advies deed ik er altijd loodvervanger bij.
Niet voor het octaan maar voor bescherming van de kleppen/zetels.
Maar nu zegt gerard dat dat niet meer nodig is sinds 1966 en ik zou dus genoeg hebben aan 98 zonder vervanger?
Ik zie dat er inderdaad stalen klepzetels in de koppen zijn gemonteerd die volgens de verhalen lood(vervanger) overbodig maken.
Voor mij gaat dat nu tegen mijn gevoel in vanwege het eerdere advies wel vervanger te gebruiken maar dat is dus onterecht.
Zo zie je maar hoe het werkt met advies. je neemt het aan als waar en blijkt dan dat het op niets gebaseerd is, is het toch moeilijk er weer vanaf te stappen.
En ik kan nu wel een hele filosofische verhandeling in zijn algemeenheid hierover tentoonspreiden maar dit is niet echt de plek, maar wel interessant.
Niet voor het octaan maar voor bescherming van de kleppen/zetels.
Maar nu zegt gerard dat dat niet meer nodig is sinds 1966 en ik zou dus genoeg hebben aan 98 zonder vervanger?
Ik zie dat er inderdaad stalen klepzetels in de koppen zijn gemonteerd die volgens de verhalen lood(vervanger) overbodig maken.
Voor mij gaat dat nu tegen mijn gevoel in vanwege het eerdere advies wel vervanger te gebruiken maar dat is dus onterecht.
Zo zie je maar hoe het werkt met advies. je neemt het aan als waar en blijkt dan dat het op niets gebaseerd is, is het toch moeilijk er weer vanaf te stappen.
En ik kan nu wel een hele filosofische verhandeling in zijn algemeenheid hierover tentoonspreiden maar dit is niet echt de plek, maar wel interessant.
-
- Heavy user
haha ik ken dat. maar goed, ik ga niet zeggen wat je wel en niet moet doen, ik geef alleen advies hoor haha. maar ik ben wel nieuwsgierig naar die willekeurige eendengarage. ik heb zelf een sleutelplek in purmerend en zie daar soms nog wel eens eendjes vanaf een bepaald gedeelte van het industrieterrein komen. benieuwd of daar iets zit
edit IME: geen namen via het forum, zie voorwaarden, als je het wil weten doe het dan even via een pb
edit IME: geen namen via het forum, zie voorwaarden, als je het wil weten doe het dan even via een pb
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
het motornummer is AK2 0486013080.
Als ik in de lijst kijk op de site van jeroen cats blijkt dat de ak2 van eind jaren '70 is. klopt dat? Het kentekenbewijs zegt '84.
Het chassisnummer is vf7azka00ka003926. Dit kan ik niet terugvinden in de lijst.
De beschermlaag gaat er trouwens af. Ik ga de koppen laten schoonmaken/slijpen met nieuwe kleppen.
Als ik in de lijst kijk op de site van jeroen cats blijkt dat de ak2 van eind jaren '70 is. klopt dat? Het kentekenbewijs zegt '84.
Het chassisnummer is vf7azka00ka003926. Dit kan ik niet terugvinden in de lijst.
De beschermlaag gaat er trouwens af. Ik ga de koppen laten schoonmaken/slijpen met nieuwe kleppen.
-
- Heavy user
kan heel goed kloppen hoor. het wisselen van een motor kan in denk ik 2 uur als je heel rap bent, maar in 4 uur kun je zelfs nog een koffiepauze inlassen. dus blokjes werden nog al wel eens gewisseld. het is de snelste manier om mobiel te blijven. vooral vroeger kostte een eend en 2dehands onderdelen hiervoor geen drol, dus rookte je motor? voor een habbekrats en 4 uur sleutelen had je een ander blok erin hangen. daarom ook altijd naar motortype plaatje kijken en niet afgaan op bouwjaar eendCharl schreef:het motornummer is AK2 0486013080.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Carl,Nu dus blijkt dat je een AM2 motor heb,heb je de 1e serie 602cc motor met een compressie van 1 op 9,dus op 98 rijden.Heb je er erg in
dat achter het vliegwiel ook nog een moertje zit en voor ook.Dus 4 grote moeren en boven 3 bouten en moeren en onder 3 bouten en moeren en
voor en achter een moertje M7
dat achter het vliegwiel ook nog een moertje zit en voor ook.Dus 4 grote moeren en boven 3 bouten en moeren en onder 3 bouten en moeren en
voor en achter een moertje M7
-
- Heavy user
waarom deCharl schreef:nee, foutje,
het is niet ak2 maar am2 voor het motorblok (hij staat nu in de gang, jaah joh...)
de lijst van jeroen cats er weer op naslaand, blijkt dat de am2 een dyane of ami typenummer is

een am2 is naar mijn mening 1 van de fijnste blokken die je kan wensen. hoewel het ami (?) blok wat in een d6 van 1968 hoort nog fijner schijnt te rijden. am2 is iig het meest krachtige blok. dan heb jij ook die aansluiting van je koelbeplating naar je luchtfilter? (de zgn "turbo"?)
en zoals gerard zecht: je weet nu tenminste 100% zeker dat je 98 moet tanken

-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
nou, ik mag me gezegend voelen geloof ik met de ami motor.
de
omdat het een ami/dyane motor is in een 2cv, opzich niks mis mee, integendeel zelfs zo blijkt, maar ik heb een boel onderdelen besteld voor een 2cv6 blok, inmiddels onderweg, pakkingen, zuiger/cil set, cilinderkoponderdelen, etc.
Heb ik dan niet de verkeerde?
Ën kan ik hieruit opmaken dat er in het verleden een keer een motorwissel is geweest?
Met de verbinding tussen fantunnel en oliefilter bedoel je de powertube?
die zit er niet op en er is volgens mij ook geen standaard aansluiting voor.
Er zitten wel twee pijpjes aan de onderkant die verder nergens mee verbonden zijn maar dat is volgens mij standaard.
Verder ziet het er onder de motorkap exact uit zoals het er bij een 2cv6 uit hoort te zien, zoals hieronder.

de

Ën kan ik hieruit opmaken dat er in het verleden een keer een motorwissel is geweest?
Met de verbinding tussen fantunnel en oliefilter bedoel je de powertube?
Er zitten wel twee pijpjes aan de onderkant die verder nergens mee verbonden zijn maar dat is volgens mij standaard.
Verder ziet het er onder de motorkap exact uit zoals het er bij een 2cv6 uit hoort te zien, zoals hieronder.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
De beide helften zijn inmiddels uit elkaar, ik was twee grote zwarte moeren vergeten,..
Ik ga nu beginnen met schoonmaken en zou graag wat advies wensen over hoe ik moet omspringen met de 'microseals' waar de krukaskeerringen op rusten.
Mag dat uberhaupt worden aangeraakt of in contact komen met ontvettingsmiddelen zoals wasbenzine?
Die van de krukas-achterzijde ziet er niet heel happy meer uit zoals te zien is op de foto.
Hoe moet ik dat behandelen?

Ik ga nu beginnen met schoonmaken en zou graag wat advies wensen over hoe ik moet omspringen met de 'microseals' waar de krukaskeerringen op rusten.
Mag dat uberhaupt worden aangeraakt of in contact komen met ontvettingsmiddelen zoals wasbenzine?
Die van de krukas-achterzijde ziet er niet heel happy meer uit zoals te zien is op de foto.
Hoe moet ik dat behandelen?

- Gerard2cv
- Super eendkenner
Carl,Je kan op elk 602 blok de appendages hangen van andere 602 modellen.Dus jou windtunnel is dus van een 2cv6,maar die laatste foto
begrijp ik niet helemaal.De krukaskeerringen ziten normaal zo om de krukas en over microgroeven is mij niets bekend.Je kan het goed met was-
benzine schoonmaken.Let er bij de montage goed op dat de gaatjes in de
lagers niet gelijk zijn,en dat er maar 1 goed over de borg in het carter past
begrijp ik niet helemaal.De krukaskeerringen ziten normaal zo om de krukas en over microgroeven is mij niets bekend.Je kan het goed met was-
benzine schoonmaken.Let er bij de montage goed op dat de gaatjes in de
lagers niet gelijk zijn,en dat er maar 1 goed over de borg in het carter past
-
- Heavy user
nee die blokken zijn in hoofdlijn hetzelfde. in dit geval zijn de zuigers van een hogere compressie en zitten er andere sproeiers in de carb. zelfs als je dit wisselt heb je geen probleemCharl schreef:nou, ik mag me gezegend voelen geloof ik met de ami motor.
deomdat het een ami/dyane motor is in een 2cv, opzich niks mis mee, integendeel zelfs zo blijkt, maar ik heb een boel onderdelen besteld voor een 2cv6 blok, inmiddels onderweg, pakkingen, zuiger/cil set, cilinderkoponderdelen, etc.
jepCharl schreef:
als je wilt kun je een dyane luchtfilter scoren en die powerube aansluiten. dan moet je denk ik wel weer de dyane sproeiers monterenCharl schreef: Met de verbinding tussen fantunnel en oliefilter bedoel je de powertube?
nee, de windtunnel is die van een dyane. luchtfilter is van een 2cv. kijk maar naar de fotoGerard Maas schreef:Carl,Je kan op elk 602 blok de appendages hangen van andere 602 modellen.Dus jou windtunnel is dus van een 2cv6,
Laatst gewijzigd door dyane_maniac op di 26 aug, 2008 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.