De beste ontvangst heb je dus met een antenne van 1,7 meter, dus van onderaan je a-stijl tot boven je dak is niet eens zo overdreven hoor Sjoerdje.Golflengte is lichtsnelheid (in m/s) / frequentie (in Hz)
dus bv in dit voorbeeld: 299792458 (lichtsnelheid) / 88000000 = 3,4 meter.
Ideale antenne is dan
halve golflengte 3,4/2 = 1,7 meter
kwart golflengte 3,4/4 = 0,85 meter
achtste golflengte 3,4/8 = 0,43 meter
De beste optie zou zijn die van 1,7 meter maar dat zal niet praktisch zijn.
antenne van 85 cm is dus de bete optie bij deze frequentie.
originele eendantenne
Even geplukt van www.goeievraag.nl (wist niet van het bestaan maar gevonden door google)
Als ik de antenne compleet uitschuif, komt het rode hirschmann puntje inderdaad boven het "linnen"kapje uit.
Ik ben zo bang dat het pronkstukje dan een te kort leven zal hebben.
Half ingeschoven, ontvang ik nagenoeg alle fm-zenders, die ik ook met compleet uitgeschoven antenne ontvang.
Over geluidskwaliteit kan ik niet spreken, gezien het ontbreken van de ontstoringsset.
Wat betreft DeZendmast vav Roermond: die is al meerdere jaren met pensioen!
Eendenrijders die serieus overwegen een GOEDE zij-antenne te kopen, kan ik mijn Hirschmann aanraden. Echter wel prijzig (kleine 100 euro)
Maar dan heb je ook wat!!
Ik ben zo bang dat het pronkstukje dan een te kort leven zal hebben.
Half ingeschoven, ontvang ik nagenoeg alle fm-zenders, die ik ook met compleet uitgeschoven antenne ontvang.
Over geluidskwaliteit kan ik niet spreken, gezien het ontbreken van de ontstoringsset.
Wat betreft DeZendmast vav Roermond: die is al meerdere jaren met pensioen!
Eendenrijders die serieus overwegen een GOEDE zij-antenne te kopen, kan ik mijn Hirschmann aanraden. Echter wel prijzig (kleine 100 euro)
Maar dan heb je ook wat!!
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Kan je deze dan in het interieur plaatsen?David schreef:Je kunt ook gewoon een electronische antenne kopen en ergens uit het zicht plaatsen.
Je hebt dan alleenvoeding nodig en de blauwe schakeldraad van de radio om de antenne aan te schakelen.
Nergens gaten en een prima ontvangst.
Prijs = tussen 10 en 20 euro.
Valt mee dus!
Greetz
David
Ja, geen enkel probleem.
Liever wat hoger in de carrosserie dan is de ontvangst beter.
Maar hij hoeft niet op het raam of zo.
Ik monteer ze ook altijd in boten, gewoon onderdeks onder het hout of polyester.
Ontvangst is altijd prima.
Ik ben er een grote fan van.
Ik hou niet van antennes, niet op boten (sloepen) en al helemaal niet op een 2CV.
Ik had voorheen een originele Citroën antenne in het regengootje.
Die heb ik ook via MP verkocht.
Was binnen 1 dag verkocht
Ik was destijds, 22 jaar geleden, erg trots op deze antenne, toen ik deze 2CV kocht.
Maar ik wil nu geen radio meer zien, geen speakers en al helemaal geen antenne. Vandaar
Maar wel een crispy geluidje...
Dat vereist dus een hoop creativiteit, heb nu een soort kist gemaakt onder het voorste gedeelte van de achterbank.
Morgen ga ik hem definitief monteren.
Ben benieuwd naar het geluid.
Greetz David
Liever wat hoger in de carrosserie dan is de ontvangst beter.
Maar hij hoeft niet op het raam of zo.
Ik monteer ze ook altijd in boten, gewoon onderdeks onder het hout of polyester.
Ontvangst is altijd prima.
Ik ben er een grote fan van.
Ik hou niet van antennes, niet op boten (sloepen) en al helemaal niet op een 2CV.
Ik had voorheen een originele Citroën antenne in het regengootje.
Die heb ik ook via MP verkocht.
Was binnen 1 dag verkocht
Ik was destijds, 22 jaar geleden, erg trots op deze antenne, toen ik deze 2CV kocht.
Maar ik wil nu geen radio meer zien, geen speakers en al helemaal geen antenne. Vandaar
Maar wel een crispy geluidje...
Dat vereist dus een hoop creativiteit, heb nu een soort kist gemaakt onder het voorste gedeelte van de achterbank.
Morgen ga ik hem definitief monteren.
Ben benieuwd naar het geluid.
Greetz David
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Omdat ik het bandje van Guns n' Roses zo langzamerhand wel kan dromen, heb ik gisteren geprobeerd de oude antenne die vroeger buiten op de auto zat nu gewoon aan de balk boven de voorstoelen te hangen. De ontvangst was zeer slecht. Dus maar eens op internet gaan zoeken naar de antenne waar David het over had en toen kwam ik bij Conrad een antenne tegen die gebruikt maakt van de achterruitverwarming. Iemand ervaring hier mee?
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20
originele eendantennetip
Momenteel op Marktplaats een "originele Eendantenne" in de aanbieding.
-
- Beginner
Ik heb vandaag een radio in mijn Dyane gebouwd en gewoon in de achterbak rechtop een antenne (halfords exemplaar) aan de binnenkant geplakt. De antennekabel gaat over het randje boven de deurtjes naar voren, waar de vorige eigenaar ook de vernieuwde kabelboom creatief heeft weggewerkt.
Ontvangst is uit de kunst!
Ontvangst is uit de kunst!