Pagina 3 van 3

Geplaatst: zo 11 jan, 2004 20:43
door Robert
Compressie is idd een verhouding, deze hangt in dit geval af van twee volumes. Vandaar het gebruik van het woord verschil.

Volume = lengte x PIr^2. Boring is 2 x r.

Volgens de tabel van cats heeft de motor met de lagere compressieverhouding dezelfde inhoud, namelijk ook 602 cc

Geplaatst: zo 11 jan, 2004 20:58
door Lelijke Eend
Omdat ik ziekies ben en dingen daarom momenteel wat minder goed begrijp vat ik het even samen.
Cylinderinhoud van 1 cylinder = 0.25 x PI x boring x boring x slag
Klopt dat?
Dus als ik een zuiger heb die een slag maakt van 100mm en de diameter ervan is 300mm dan is de inhoud 0.25 x PI x 300 x 300 x 100 is de cylinderinhoud 7065000 kubieke mm (PI = 3,14 niet meer en niet minder i.v.m. oude rekenmachine)
Klopt dat ook?
En als die zuiger in het bovenste dode punt staat en de verbrandingskamer heeft een exacte cylindervorm (dus geen geklooi met hemisferische vormen, kleppen, randjes, bollingen of wat dan ook) en is 250mm hoog dan is de compressie hoger dan wanneer de hoogte van de verbrandingskamer 700mm is, maar de cylinderinhoud is en blijft 7065000 kubieke mm.
En klopt dat ook?

Indien idereen alle vragen met 'ja' beantwoordt ga ik er van uit dat ik het snap :lol:

Geplaatst: zo 11 jan, 2004 21:03
door catscit
volgens mij zit je helemaal juist, ik heb het niet nagerekend maar als je het met een reken machine doet moet het kloppen!

Geplaatst: zo 11 jan, 2004 21:14
door Joos
ik snap het ook, krijg ik dan ook een sticker?
als het kan liever op mn eend... daar hangt het langer dan op mn voorhoofd :)

ik heb het zelfs samengevat! :D

Afbeelding

Geplaatst: zo 11 jan, 2004 22:06
door Robert
Een mooi avondje theorie. Wat een auto toch niet allemaal te weeg kan brengen

Compressieverhouding

Geplaatst: ma 12 jan, 2004 10:19
door Gerard2cv
Als je nu simpel de plaats van de zuigerpen verplaatst dan blijft de slag en de boring
toch hetzelfde maar de eind druk niet.Nu weten we dus waar het verschil zit.Moet
dit nu 3 bldz.Forum kosten.

Geplaatst: ma 12 jan, 2004 16:09
door Joos
dit is volgens mij het omgekeerde van een munt op je cilinder solderen,

Geplaatst: ma 26 jan, 2004 23:26
door Punky
Vandaag heeft het opgebouwde donorblokje waar ik al eerder over vertelt heb gelopen. De eerste slagen ff op 1 cilinder, maar daarna gewoon op 2. Daarna starten hij als vanouds. Het gaat dus goed met de opbouw van Punky.

Peter, bedankt nog voor het blokske he. Scheelde me een hoop werk. :wink:

Moet zeggen op alleen de eerste demper, maakt zo'n eend wel een takkuhhh herrie. :lol:

Zijn al die andere eigenlijk wel nodig. Hoeft er ook geen sportdemper meer op. :roll: