Pagina 3 van 6
Geplaatst: ma 16 feb, 2009 14:42
door CitRoel
Nee het is geen by-pass. De originele buisjes zijn doorgezaagd en verbonden met de oliethermostaat. Onder de 80 graden gaat ie door de thermostaat terug naar de originele ingang van het blok daarboven gaat ie via de oliekoeler en de thermostaat terug het blok in.
Geplaatst: zo 8 mar, 2009 18:09
door //sander//
Even verder gaan op dit topic in de plaats dan een nieuw te maken.
Ik zou, omdat ik plannen heb om een grote reis te doen, een systeem willen hebben om de temperatuur van m'n motor in de gaten te houden.
Nu kwam ik op een systeem dien met een sensor in oliepeilstok werkt. en daardoor eenvoudig te monteren is vermoed ik.
het gaat om volgend systeem:
http://www.carpoint.nl/support/index.ph ... tInfoId=40
samen met
http://www.carpoint.nl/support/index.ph ... tInfoId=33
Dit is alles die je nodig hebt denk ik.
Heeft hier iemand dit systeem op zijn 2cv? en wat zijn de ervaring hiermee.
Geeft dit goede temperatuur weer, wat kunnen hierbij problemen zijn.
Past deze oliepeilstok in een 2cv
En kent iemand de prijs hiervan, die vindt ik niet terug op de site
Sander
Geplaatst: zo 8 mar, 2009 18:56
door backfire
waarom is iedereen toch zo bang voor de temp van zijn eend? Tenzij je hem opvoert of iets anders vreemd mee doet, zie ik het nut er niet van in. Als er al een auto overkoelt is, dan is het wel een eend.
Geplaatst: zo 8 mar, 2009 19:27
door //sander//
Dit is enkel om zeker te zijn,
als je in de bergen intrekt midden in de zomer. Weet ik niet of de motor te warm zou worden of niet.
Bij normaal gebruik maak ik me geen zorgen, maar als je het motortje zwaar belast een paar uur aan een stuk in bergen weet ik niet wat ik kan verwachten.
Geplaatst: zo 8 mar, 2009 23:07
door backfire
Niets te verwachten, zolang je maar in een niet to hoge versnelling rijdt, gebeurt er helemaal niets. Als je niet plank gas gaat is er niets aan de hand. Als je half gas de berg op gaat (desnoods in zijn 1) krijg je meer dan voldoende koeling door de ventilator. Enige waar je de fout in kunt gaan is dat je de oliekoeler niet goed schoon hebt gemaakt, maar dat is logisch, want dan koelt hij ook niet. Je zult waarschijnlijk de enige (samen met een kever) zijn die tijdens 40 graden gewoon lekker de berg optuft, terwijl watergekoelde voertuigen aan de kant staan om af te koelen.
Geplaatst: ma 9 mar, 2009 10:54
door Martijn, Arnhem
backfire schreef:Niets te verwachten, zolang je maar in een niet to hoge versnelling rijdt, gebeurt er helemaal niets. Als je niet plank gas gaat is er niets aan de hand. Als je half gas de berg op gaat (desnoods in zijn 1) krijg je meer dan voldoende koeling door de ventilator. Enige waar je de fout in kunt gaan is dat je de oliekoeler niet goed schoon hebt gemaakt, maar dat is logisch, want dan koelt hij ook niet.
Juist, om niet half gas te hoeven rijden, niet bang hoeft te zijn voor je oliekoeler is het erg handig om te weten wat er gebeurt daar onderin. Zeker wanneer je op LPG rijdt.
Geplaatst: ma 9 mar, 2009 12:16
door backfire
Ja maar dat is geen standaard eend, LPG wordt heter.
Maar geloof me je merkt met een luchtgekoelde motor erg snel dat hij te warm is, nog ver voordat jij te laat bent. Ik rij met luchtgekoelde motorfietsen en in de file merk je snel dat hij te warm wordt doordat hij dan wat trager reageerd op het gas.
Geplaatst: ma 9 mar, 2009 20:02
door //sander//
Als de prijs meevalt van dit systeem en de ervaringen zijn positief dan zou ik dit inbouwen, kan makkelijk terug verwijderd worden. voor als je eend normaal gebruikt hier in nederland of belgie.
Maar op reis als je paar duizend km rijdt en door bergen zou ik dit wel graag hebben om enig gevoel van zekerheid te hebben.
dus laar ervaringen maar horen
Geplaatst: ma 9 mar, 2009 21:12
door AZL57
Niet bang zijn , zorgen dat je olie op peil is en de oliekoeler schoon. Schakelen op de rode streepjes op de teller in de bergen. Zo wordt mijn eend al 25 jaar gebruikt zonder een enkel probleem.
Geplaatst: ma 9 mar, 2009 22:00
door Spookeend
//sander// schreef:Als de prijs meevalt van dit systeem en de ervaringen zijn positief dan zou ik dit inbouwen, kan makkelijk terug verwijderd worden. voor als je eend normaal gebruikt hier in nederland of belgie.
Maar op reis als je paar duizend km rijdt en door bergen zou ik dit wel graag hebben om enig gevoel van zekerheid te hebben.
dus laar ervaringen maar horen
Ik heb dan alleen ervaring met de "sensor-flens" olie temp en druk sensoren, maar ik werd er bloednerveus van. De reden dat ik het ook haat om in de zomer watercooled te rijden, de temp meter. (ok, komt ook wel door een paar slechte ervaringen met watercooled)
Het is al vaker gezegd, als je eend ok is, je olie goed, je koeler schoon en je rijdt gewoon, niets aan de hand, zo lang het blokje maar moet werken. Overtoeren zijn veel erger (bergje af) dan een keer een te hoge temp van de olie. Er zijn blokkies die worden gebruikt als waterpompen in zeeeeeer warme gebieden, en dat water gebruiken ze echt niet om die blokkies te koelen, en ook zijn ze niet altijd even goed onderhouden, en ze blijven maar gaan en gaan. Ook rijden er eenden rond op plekken waar ik het te heet vind, en ook die blijven het maar doen en doen......... Zonder al die extra sensoren etc.
Bij mij komen ze er niet meer in, ook al rij ik "opgevoerd" (652 cc visa cylinders) Het was lekker met inrijden, dat je wist wat je deed, maar later, tja, lekker blazen met dat ding, kar dr achter en gaan, planken, heuvels etc. no problem. Hoogzomer.
Gewoon, instappen en gaan, duizenden zijn je voor gegaan
Geplaatst: di 10 mar, 2009 13:08
door Martijn, Arnhem
Tsja, eigenlijk heb je wel héél erg gelijk vrees ik...
Die peilstokmeter is trouwens niet meer te krijgen.
Geplaatst: di 10 mar, 2009 13:33
door dyane_maniac
//sander// schreef:Dit is enkel om zeker te zijn,
als je in de bergen intrekt midden in de zomer. Weet ik niet of de motor te warm zou worden of niet.
Bij normaal gebruik maak ik me geen zorgen, maar als je het motortje zwaar belast een paar uur aan een stuk in bergen weet ik niet wat ik kan verwachten.
voor een eend zijn bergen heel normaal hoor. ik sluit me bij backfire aan. als een temp meter wil installeren moet je dat natuurlijk zelf weten, maar ik denk dat het vrij onzinnig is. en ALS je dan iets koopt... zeker niet van carpoint!!!
Geplaatst: di 10 mar, 2009 13:46
door Gerard2cv
Koop maar lekker die sensorflens met temperatuurmeter.Dan zie je tenminste wanneer het hoesje ervoor moet,want hier in ons vochtige
zeeklimaat zit er zoveel vocht,dat de olietempratuur boven de 100gr
moet komen
Geplaatst: di 10 mar, 2009 16:30
door Henny
Oeps, en ik maar zweet in mijn handen krijgen wanneer mijn temperatuurmeter (met sensorflens) boven de 80 graden komt. Dit is totaal overbodig Gerard??
Geplaatst: di 10 mar, 2009 19:09
door Martijn, Arnhem
Gerard Maas schreef:Koop maar lekker die sensorflens met temperatuurmeter.Dan zie je tenminste wanneer het hoesje ervoor moet,want hier in ons vochtige
zeeklimaat zit er zoveel vocht,dat de olietempratuur boven de 100gr
moet komen
Ik hoor iets te vaak verhalen over lekkages en te lage meettemp. met die sensorflens.
Dan zou ik toch voor de carterplug gaan.
En ja, om te weten of het daar onder 100 graden is, is toch echt weer een temp.meter nodig. Het evrschil tussen 80 en 120 graden kun je misschien wel voelen maar dan moet je toch echt eerst weten dat datgene wat je voelt 80 (of 120) is. Dat betekent eerst meten en dan voelen.