sludge.....sludge weg
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Ik heb het probleem met de dyane dat ik er na 1000 km opnieuw moet bijvullen. Ik rijd in een weekend 50-60 kilometer met winterkapje. Is het "normaal" dat een motor na lang stilstaan veel olieverbruikt? Hij lekt niet want alles is droog en schoon. Ik kan niks ontdekken. Ik heb er 20W50 in. En de olie aan de stok is pikzwart. Dus aanstaande zaterdag wil ik de motorolie verversen. Is het dan verstandig eerst een goede rit te maken en dan de olie eruit laten lopen. En dan als hij koud is de nieuwe olie bijvullen?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Ik heb nu na 1000km ongeveer 1 liter erbij moeten doen.
En dan 15W40? Geen 20W50? Het boek van Olving zegt 10W50 maar ik 20W50 of 15W50 - dat terzijde.
Nou, snap ik het niet meer. Wat moet ik er nu in doen? Ik ga hem zaterdag goed warm rijden en dan laat ik hem leeglopen en vul ik hem weer.
En dan 15W40? Geen 20W50? Het boek van Olving zegt 10W50 maar ik 20W50 of 15W50 - dat terzijde.
Nou, snap ik het niet meer. Wat moet ik er nu in doen? Ik ga hem zaterdag goed warm rijden en dan laat ik hem leeglopen en vul ik hem weer.
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Bas als je Dyane een tijdje stationair heeft gedraaid en je geeft dan een dot gas, komt er dan een blauwe wolk uit je uitlaat. En zien je uitlaatgassen er sowieso iets donkerder uit dan normaal de bedoeling is? Want als dat zo is dan verbruikt hij olie via de klepseals of de zuigerveren. Dit is een veelvoorkomend probleem bij oudere 2cv motoren. Op zich kun je hier nog best een tijd mee doorrijden, (Heb er zelf nog zeker 3 jaar mee gereden) maar op een gegeven moment zul je toch aan een andere motor moeten.
20W50 is een dikkere olie en het kan zijn dat deze dus iets moeilijker langs de seals of veren komt. Ik rij zelf al jaren met 20w50. Welke olie is een veelbesproken discussie en zoals Ramon zegt. Het zal niet heel veel uitmaken wat je erin gooit. Als je maar let op het juiste peil, niet te weinig, maar zeker ook niet te veel.
Ik heb zelf ook goede ervaringen met een olietoevoeging van Wynes die de pakkingen en keerringen weer iets soepeler maakt, waardoor ze beter slijten. Ben normaal niet zo van deze (lap) middeltjes, maar dit spul werkt toch aardig. Als je wilt kan ik wel even nagaan welke het was. Werd ook veel in de HY gebruikt werd me gezegd.
20W50 is een dikkere olie en het kan zijn dat deze dus iets moeilijker langs de seals of veren komt. Ik rij zelf al jaren met 20w50. Welke olie is een veelbesproken discussie en zoals Ramon zegt. Het zal niet heel veel uitmaken wat je erin gooit. Als je maar let op het juiste peil, niet te weinig, maar zeker ook niet te veel.
Ik heb zelf ook goede ervaringen met een olietoevoeging van Wynes die de pakkingen en keerringen weer iets soepeler maakt, waardoor ze beter slijten. Ben normaal niet zo van deze (lap) middeltjes, maar dit spul werkt toch aardig. Als je wilt kan ik wel even nagaan welke het was. Werd ook veel in de HY gebruikt werd me gezegd.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
In het begin komt er mooie witte rook uit en later niks donkers en eigenlijk wel kleurloos te noemen. Daar zie ik niet zoveel. Ze rookt heel weinig. En ze lekt ook nergens. Maar ik zal alvast sparen voor een nieuw setje cilinders en het hele ratteplan.
Ik kijk elke keer als ik met de Dyane ga rijden naar het oliepeil. En echt heel langzaam zakt het weg. Zaterdag ga ik een rondje rijden zodat de motor warm is en dan ververs ik alles.
Ik kijk elke keer als ik met de Dyane ga rijden naar het oliepeil. En echt heel langzaam zakt het weg. Zaterdag ga ik een rondje rijden zodat de motor warm is en dan ververs ik alles.
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
-
- Veelvuldig poster
Olieverbruik is niet zo moeilijk te duiden. Of het lekt naar buiten weg door een lekke pakking, dan moet je ergens een plasje olie vinden. Of het lekt weg naar de cylinder(s) waar het verbrandt. Dat kan je constateren aan de kleur van je bougie electroden en de kleur van je uitlaatgas. Of beide problemen kunnen zich voordoen.