Pagina 3 van 5
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 10:48
door BasvanEerden
Ik heb het probleem met de dyane dat ik er na 1000 km opnieuw moet bijvullen. Ik rijd in een weekend 50-60 kilometer met winterkapje. Is het "normaal" dat een motor na lang stilstaan veel olieverbruikt? Hij lekt niet want alles is droog en schoon. Ik kan niks ontdekken. Ik heb er 20W50 in. En de olie aan de stok is pikzwart. Dus aanstaande zaterdag wil ik de motorolie verversen. Is het dan verstandig eerst een goede rit te maken en dan de olie eruit laten lopen. En dan als hij koud is de nieuwe olie bijvullen?
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 11:27
door Ramon
ja lekker warm en dan filter en olie vervangen voor gewoon 15w40!
groet
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 12:50
door TB
Het is zoiezo aan te raden om de olie te verversen wanneer het wat warmer is. Dan is het dunner en loopt het makkelijker je blok uit.
Als olie slecht van kwaliteit is kan er ook verbruik optreden. Hoeveel verbruikt ie op die 1000 km?
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 17:22
door BasvanEerden
Ik heb nu na 1000km ongeveer 1 liter erbij moeten doen.
En dan 15W40? Geen 20W50? Het boek van Olving zegt 10W50 maar ik 20W50 of 15W50 - dat terzijde.
Nou, snap ik het niet meer. Wat moet ik er nu in doen? Ik ga hem zaterdag goed warm rijden en dan laat ik hem leeglopen en vul ik hem weer.
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 17:28
door Gerard2cv
Wat nou Olving?Citroën schrijft 15W40 of in de stad 10 W 30 voor
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 18:37
door Ramon
het maakt allemaal geen drol uit gooi er gewoon olie in!!!!
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 18:42
door TB
Maar dan wel 15w40.
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 19:19
door BasvanEerden
Gelukkig heb ik daar nog 1 kan van. Ik las in een ander topic namelijk 20W50. Maar ik heb nog 1 5liter kan 15W40.
Maar zou dan het probleem opgelost zijn?
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 19:28
door Ramon
bas nee!
als ie verbruikt is je blok versleten dat kan je niet verhelpen met dikke of dunne olie etc. maar gewoon netjes bijvullen en dan rij je zo nog 200.000 km
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 21:37
door BasvanEerden
Dan weet ik al een volgend spaarproject. Ik weet niks van deze motor. Ik kijk het wel een tijdje aan. Ze loopt goed en geen vermogensverlies. En ze loopt steeds beter.
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 21:40
door TB
Als ie goed loopt en vermogen genoeg heeft, lekker mee rijden. Af en toe olie bijvullen en gaan
Revisie kan altijd nog.
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 22:22
door Punky
Bas als je Dyane een tijdje stationair heeft gedraaid en je geeft dan een dot gas, komt er dan een blauwe wolk uit je uitlaat. En zien je uitlaatgassen er sowieso iets donkerder uit dan normaal de bedoeling is? Want als dat zo is dan verbruikt hij olie via de klepseals of de zuigerveren. Dit is een veelvoorkomend probleem bij oudere 2cv motoren. Op zich kun je hier nog best een tijd mee doorrijden, (Heb er zelf nog zeker 3 jaar mee gereden) maar op een gegeven moment zul je toch aan een andere motor moeten.
20W50 is een dikkere olie en het kan zijn dat deze dus iets moeilijker langs de seals of veren komt. Ik rij zelf al jaren met 20w50. Welke olie is een veelbesproken discussie en zoals Ramon zegt. Het zal niet heel veel uitmaken wat je erin gooit. Als je maar let op het juiste peil, niet te weinig, maar zeker ook niet te veel.
Ik heb zelf ook goede ervaringen met een olietoevoeging van Wynes die de pakkingen en keerringen weer iets soepeler maakt, waardoor ze beter slijten. Ben normaal niet zo van deze (lap) middeltjes, maar dit spul werkt toch aardig. Als je wilt kan ik wel even nagaan welke het was. Werd ook veel in de HY gebruikt werd me gezegd.
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 22:37
door BasvanEerden
In het begin komt er mooie witte rook uit en later niks donkers en eigenlijk wel kleurloos te noemen. Daar zie ik niet zoveel. Ze rookt heel weinig. En ze lekt ook nergens. Maar ik zal alvast sparen voor een nieuw setje cilinders en het hele ratteplan.
Ik kijk elke keer als ik met de Dyane ga rijden naar het oliepeil. En echt heel langzaam zakt het weg. Zaterdag ga ik een rondje rijden zodat de motor warm is en dan ververs ik alles.
Geplaatst: ma 9 feb, 2009 22:43
door Punky
Het moet toch ergens blijven he???
Geplaatst: di 10 feb, 2009 06:36
door Kulio
Olieverbruik is niet zo moeilijk te duiden. Of het lekt naar buiten weg door een lekke pakking, dan moet je ergens een plasje olie vinden. Of het lekt weg naar de cylinder(s) waar het verbrandt. Dat kan je constateren aan de kleur van je bougie electroden en de kleur van je uitlaatgas. Of beide problemen kunnen zich voordoen.