Geplaatst: di 7 jul, 2009 12:29
Persluchtauto is onzin.
Energetische doodzonde
Als je even de omzetting van energie bekijkt
Primaire energie (gas bijvoorbeeld)
omzetting naar elektriciteit: 60% rendement (de beste centrale die er is. Steg)
transporteren elektriciteit naar oplaadpunt van persluchtauto 90% vriendelijk van me
omzetting naar gecomprimeerde lucht: 15% rendement. beter kan echt niet.
omzetting naar beweging in het voertuig. ik vind geen data, maar het zal zeker slechter zijn dan een elektrische motor. Maar ik zal even mild zijn en rekenen met rendement van elektrische motor. Differentiëlen etc. daar doen we even niet aan mee.
0.6 * 0.9 * 0.15 * 0.9 Gevolg: 7,3 % omzetting van primaire energie in beweging.
Dan kan je veel beter met een oude geit blijven rijden. Veel veel veel beter.
Conclusie: als je elektriciteit maakt, moet je met elektrische motoren werken nadien. Al de rest is onzin.
De toekomst is elektrisch. Zonder enige twijfel.
Groeten,
Geert
PS mijn excuses dat ik nogal direct ben, maar die kwakkel van de persluchtauto mag eindelijk eens de wereld uit.
Energetische doodzonde
Als je even de omzetting van energie bekijkt
Primaire energie (gas bijvoorbeeld)
omzetting naar elektriciteit: 60% rendement (de beste centrale die er is. Steg)
transporteren elektriciteit naar oplaadpunt van persluchtauto 90% vriendelijk van me
omzetting naar gecomprimeerde lucht: 15% rendement. beter kan echt niet.
omzetting naar beweging in het voertuig. ik vind geen data, maar het zal zeker slechter zijn dan een elektrische motor. Maar ik zal even mild zijn en rekenen met rendement van elektrische motor. Differentiëlen etc. daar doen we even niet aan mee.
0.6 * 0.9 * 0.15 * 0.9 Gevolg: 7,3 % omzetting van primaire energie in beweging.
Dan kan je veel beter met een oude geit blijven rijden. Veel veel veel beter.
Conclusie: als je elektriciteit maakt, moet je met elektrische motoren werken nadien. Al de rest is onzin.
De toekomst is elektrisch. Zonder enige twijfel.
Groeten,
Geert
PS mijn excuses dat ik nogal direct ben, maar die kwakkel van de persluchtauto mag eindelijk eens de wereld uit.