Restauratie van mijn rode eend.

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 21 feb, 2009 11:46

ff logisch nadenken Y, motorkap scharnier zit vaak nog wat roest tussen en daar krijg je geen goede hechting, gevolg is gewoon dat het onderhuids gaat rotten, zelfs sneller, omdat je een zuur gebruikt om tin te laten hechten aan je materiaal.

Dus alleen met perfecte basis heb je er voordeel bij.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » za 21 feb, 2009 13:31

Da's waar. Dan zou je eigenlijk het scharnier moeten demonteren om het compleet netjes te maken, ook een fijn werkje. Persoonlijk zou ik hier ook kit gebruiken, werkt op veel 2pk's al jaren perfect.

Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Baccio
Beginner
Beginner

Het nieuwe chassis

Bericht door Baccio » di 3 mar, 2009 10:13

Eindelijk weer wat tijd gevonden om aan de eend te werken. Vorige week zijn we naar Citroparts in Tienen bij Leuven geweest en hebben het nieuwe chassis opgehaald. Meteen wat boodschappen gedaan daar. Geweldig als je daar in dat magazijn bent, al je wensen liggen daar klaar op de schappen, van rubberdopje voor de voorbumper tot chromen boutjes voor de achterbumper. Zeg het maar en Bram weet het te vinden. Zo kun je wel een eend opknappen. In de werkplaats enkele stukken van Citroparts bekeken. Prachtig wat ze daar kunnen. Vakwerk. Strak glimmende koetsen tot compleet "nieuwe " eenden. Als je hen daar bezig ziet wordt je zelf ook weer gemotiveerd. In ieder geval een RVS remleidingsetje, nieuwe voorbumper, ventilatieklep, uitlaat en vier schokbrekers aangeschaft. Als we dan toch bezig zijn
Vandaag het chassis met RX 5 laten vollopen. Eerst de gaten afgeplakt en daarna de RX5 er in. Goed spul denk ik, je ziet het tussen de felsnaden uitkruipen dus die zijn voorlopig beschermd. Na een paar dagen drogen daat de RX 7 er in en moet de binnenkant verzegeld zijn. Afwachten maar. De voorruit is er uit, weliswaar gesneuveld, maar er kwam toch een gelaagd exemplaar in. De rand net onder de voorruitrubber is behoorlijk aangetast. Ik denk wel dat er met een strip in te lassen het leed geleden zal zijn. Een nieuw frame plaatsen is nu nog niet nodig denk ik. Zal nog wel een lastig fijn werkje zijn. Is erg smal en er is weinig "vlees" om aan vast te zetten. Nu de ruitenwisser motor en het luchtrooster verwijderen. Om aan de moertjes van de ventilatieklep te komen. Toch maar even op het forum zoeken hoe dat het handigst kan. We zullen zien. (inmiddels op het forum gelezen hoe je dat moet doen. Geweldig dat forum. Heb er echt al veel aan gehad) Verder zal ik al het laswerk moeten voorbereiden, uitsnijden en plaatjes knippen. Dan in een weekend een lasapparaat huren en lassen. Gelukkig heb ik een vriend die fotolasser is geweest (gasleidingen enz) dus ik heb alle hoop op hem gezet. Wat het chassis betreft kunnen we weer langzaam aan opbouwen gaan denken. Even wachten tot de veerpotten terug zijn. Moeten dicht gelast worden na de reparatie. Zal wel eind van de week worden denk ik. Ik houd jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door Baccio op di 3 mar, 2009 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Anatra rossa

Baccio
Beginner
Beginner

Bericht door Baccio » di 3 mar, 2009 12:06

Het nieuwe chassis van Citroparts
Afbeelding

Gaatjes dichtgeplakt en vol laten lopen met RX5
Afbeelding

Moet toch te lassen zijn ?
Afbeelding

Makkelijk om te verplaatsen als je alleen moet werken.
Afbeelding
Anatra rossa

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » di 3 mar, 2009 16:19

Dat vooruitframe kun je meschien repareren met een stukje blik, maar ik had hem toch helemaal vervangen.
er zit waarschijnlijk nog meer roest en heb je minder werk van strak maken
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Baccio
Beginner
Beginner

motorschade ??

Bericht door Baccio » wo 18 mar, 2009 10:22

Nou, het lijkt alsof er niet veel gebeurt, dat is dan ook zo. Alleen tussendoor kan ik even aan de eend werken dus het schiet niet zo op. Wel heb ik wat kleine dingen gedaan. De koppeling is vervangen, de versnellingsbak redelijk schoon gemaakt en opgeschuurd. Ziet er weer netjes uit. Ook de koeltunnel en de warmtewisselaars zijn geschuurd en hoogglans zwart gespoten. Ziet er weer als nieuw uit. Alleen nu is er een probleem. Bij het losmaken van de ventilator, met de slinger, voelde ik erg weinig compressie. Is dit normaal, draaien alle eenden nogal makkelijk rond of is er een probleem ?? Ik begrijp dat eigenlijk niet want de eend is rijdend weggezet en in de jaren dat hij stil stond heb ik regematig de motor rondgedraaid. Dus hoe zou er schade ontstaan moeten zijn. Kan me daar iemand iets over vertellen ? Ik hoop snel weer wat tijd te vinden om verder te werken want zoals gezegd moet hij in Juni weer rondfladderen.
Anatra rossa

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 18 mar, 2009 10:30

Ik verwacht dat het gewoon vocht is wat in de loop van de tijd in de cilinders is gekomen en daar een laagje roest heeft achter gelaten.
Zorg dat er nieuwe olie en filter in komt en laat hem goed warm draaien

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Eminence Grise » wo 18 mar, 2009 17:28

de motor van mijn eend heeft ruim 2 jaar helemaal stil gestaan onder een stuk platsic in de buitenlucht. Na montage draaide hij/zij als een zonnetje. Hetzelfde heb je ook als je bij de losse versnellingsbak de aandrijfassen draait. Je voelt dan ook nauwelijks weerstand. Denk niet dat je je ongerust hoeft te maken. Tis dat ik zelf zo druk ben anders was ik allang eens bij je langs gekomen. :wink:
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 18 mar, 2009 17:34

Dat is het voordeel van AOW.Je hoeft niet te werken.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 18 mar, 2009 19:59

Ik had een eendenmotor vier jaar in de tuin onder het houtafdak. Na het even afnemen van de koppen bleken de cylinders vol roet/roest van het uitlaatspruitstuk te liggen.
Even stofzuigen ;-)
Daarna een beetje olie op zuigers en cylinderwanden. Kop erop starten en lopen zonder een probleem. Hij is jaren later verder gekocht om een burton of zoiets van te bouwen door iemand uit geleen. Of de auto nog leeft, ik weet het niet. Een witte th-lf-24..... :roll:
diverse Citroens, wat anders.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Eminence Grise » vr 17 apr, 2009 16:19

enne... hoe staan de zaken ervoor....??
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Baccio
Beginner
Beginner

Het vervolg.

Bericht door Baccio » di 21 apr, 2009 17:25

Nou, na een lange tijd van betrekkelijke stilte hier weer een verslag van het vervolg van de restauratie. Ondertussen heb ik heel wat tijdrovende klusjes gedaan. De veerpotten zijn klaar, nieuwe remmen gemonteerd, RVS remleidingen, nieuwe koppeling gemonteerd, Ontvetten schuren lakken. Ik heb wel in de gaten gekregen dat je eigelijk een schema moet maken voor je aan zo een project begint. Dat zal voor de volgende eend zijn. Op een gegeven moment zie je dat je met vijf dingen tegelijk bezig bent en dat dan ook niets echt af raakt. Je kunt beter één onderdeel bij de oren pakken en dat afmaken en dan pas het volgende oppakken. Echt volgens een schema. Doe je dat niet dan heb je het idee dat je uren bent bezig geweest en er niets gedaan is. Nou uiteindelijk begint het er dan toch weer op te lijken. Ik ga nu het onderstel helamaal afmaken voor ik aan de koets ga beginnen. Al doende leert men.
Ondertussen ben ik in het gelukkige bezit geraakt van een gelijkvormigheidsattest. Ik woon ik Belgie en de eend is nog op mijn oude adres in Nederland ingeschreven. Ik zal hem dus moeten invoeren en in Belgie ter keuring moeten aanbieden. Hier hebben ze dan dat gelijkvormigheidsattest nodig. Een homologatieverklaring heet dat in Nederland. Nu hoor ik sommige kenners al zeggen dat dit niet meer nodig is, dat zal best maar als je op de keuring staat en men vraagt je dat bewijs dan kun je het beter hebben. In Belgie eist men het gewoon. Dat is ook bij Citroen Nederland bekend dus geven ze het bewijs gelukkig toch nog af. Eén briefje met handtekening, kosten : 89,25 Euro !!! Maar goed ik heb het nodig dus maar weer pinnen.
Anatra rossa

Baccio
Beginner
Beginner

Chaasis

Bericht door Baccio » di 21 apr, 2009 17:31

Afbeelding

Het nieuwe chassis wordt weer opgebouwd.
Anatra rossa

Baccio
Beginner
Beginner

Bericht door Baccio » di 21 apr, 2009 17:31

Afbeelding

Begint weer wat vorm te krijgen
Anatra rossa

Baccio
Beginner
Beginner

Bericht door Baccio » di 21 apr, 2009 17:32