Restauratie van mijn rode eend.
Het nieuwe chassis
Eindelijk weer wat tijd gevonden om aan de eend te werken. Vorige week zijn we naar Citroparts in Tienen bij Leuven geweest en hebben het nieuwe chassis opgehaald. Meteen wat boodschappen gedaan daar. Geweldig als je daar in dat magazijn bent, al je wensen liggen daar klaar op de schappen, van rubberdopje voor de voorbumper tot chromen boutjes voor de achterbumper. Zeg het maar en Bram weet het te vinden. Zo kun je wel een eend opknappen. In de werkplaats enkele stukken van Citroparts bekeken. Prachtig wat ze daar kunnen. Vakwerk. Strak glimmende koetsen tot compleet "nieuwe " eenden. Als je hen daar bezig ziet wordt je zelf ook weer gemotiveerd. In ieder geval een RVS remleidingsetje, nieuwe voorbumper, ventilatieklep, uitlaat en vier schokbrekers aangeschaft. Als we dan toch bezig zijn
Vandaag het chassis met RX 5 laten vollopen. Eerst de gaten afgeplakt en daarna de RX5 er in. Goed spul denk ik, je ziet het tussen de felsnaden uitkruipen dus die zijn voorlopig beschermd. Na een paar dagen drogen daat de RX 7 er in en moet de binnenkant verzegeld zijn. Afwachten maar. De voorruit is er uit, weliswaar gesneuveld, maar er kwam toch een gelaagd exemplaar in. De rand net onder de voorruitrubber is behoorlijk aangetast. Ik denk wel dat er met een strip in te lassen het leed geleden zal zijn. Een nieuw frame plaatsen is nu nog niet nodig denk ik. Zal nog wel een lastig fijn werkje zijn. Is erg smal en er is weinig "vlees" om aan vast te zetten. Nu de ruitenwisser motor en het luchtrooster verwijderen. Om aan de moertjes van de ventilatieklep te komen. Toch maar even op het forum zoeken hoe dat het handigst kan. We zullen zien. (inmiddels op het forum gelezen hoe je dat moet doen. Geweldig dat forum. Heb er echt al veel aan gehad) Verder zal ik al het laswerk moeten voorbereiden, uitsnijden en plaatjes knippen. Dan in een weekend een lasapparaat huren en lassen. Gelukkig heb ik een vriend die fotolasser is geweest (gasleidingen enz) dus ik heb alle hoop op hem gezet. Wat het chassis betreft kunnen we weer langzaam aan opbouwen gaan denken. Even wachten tot de veerpotten terug zijn. Moeten dicht gelast worden na de reparatie. Zal wel eind van de week worden denk ik. Ik houd jullie op de hoogte.
Vandaag het chassis met RX 5 laten vollopen. Eerst de gaten afgeplakt en daarna de RX5 er in. Goed spul denk ik, je ziet het tussen de felsnaden uitkruipen dus die zijn voorlopig beschermd. Na een paar dagen drogen daat de RX 7 er in en moet de binnenkant verzegeld zijn. Afwachten maar. De voorruit is er uit, weliswaar gesneuveld, maar er kwam toch een gelaagd exemplaar in. De rand net onder de voorruitrubber is behoorlijk aangetast. Ik denk wel dat er met een strip in te lassen het leed geleden zal zijn. Een nieuw frame plaatsen is nu nog niet nodig denk ik. Zal nog wel een lastig fijn werkje zijn. Is erg smal en er is weinig "vlees" om aan vast te zetten. Nu de ruitenwisser motor en het luchtrooster verwijderen. Om aan de moertjes van de ventilatieklep te komen. Toch maar even op het forum zoeken hoe dat het handigst kan. We zullen zien. (inmiddels op het forum gelezen hoe je dat moet doen. Geweldig dat forum. Heb er echt al veel aan gehad) Verder zal ik al het laswerk moeten voorbereiden, uitsnijden en plaatjes knippen. Dan in een weekend een lasapparaat huren en lassen. Gelukkig heb ik een vriend die fotolasser is geweest (gasleidingen enz) dus ik heb alle hoop op hem gezet. Wat het chassis betreft kunnen we weer langzaam aan opbouwen gaan denken. Even wachten tot de veerpotten terug zijn. Moeten dicht gelast worden na de reparatie. Zal wel eind van de week worden denk ik. Ik houd jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door Baccio op di 3 mar, 2009 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Anatra rossa
motorschade ??
Nou, het lijkt alsof er niet veel gebeurt, dat is dan ook zo. Alleen tussendoor kan ik even aan de eend werken dus het schiet niet zo op. Wel heb ik wat kleine dingen gedaan. De koppeling is vervangen, de versnellingsbak redelijk schoon gemaakt en opgeschuurd. Ziet er weer netjes uit. Ook de koeltunnel en de warmtewisselaars zijn geschuurd en hoogglans zwart gespoten. Ziet er weer als nieuw uit. Alleen nu is er een probleem. Bij het losmaken van de ventilator, met de slinger, voelde ik erg weinig compressie. Is dit normaal, draaien alle eenden nogal makkelijk rond of is er een probleem ?? Ik begrijp dat eigenlijk niet want de eend is rijdend weggezet en in de jaren dat hij stil stond heb ik regematig de motor rondgedraaid. Dus hoe zou er schade ontstaan moeten zijn. Kan me daar iemand iets over vertellen ? Ik hoop snel weer wat tijd te vinden om verder te werken want zoals gezegd moet hij in Juni weer rondfladderen.
Anatra rossa
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
de motor van mijn eend heeft ruim 2 jaar helemaal stil gestaan onder een stuk platsic in de buitenlucht. Na montage draaide hij/zij als een zonnetje. Hetzelfde heb je ook als je bij de losse versnellingsbak de aandrijfassen draait. Je voelt dan ook nauwelijks weerstand. Denk niet dat je je ongerust hoeft te maken. Tis dat ik zelf zo druk ben anders was ik allang eens bij je langs gekomen. 

2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
Ik had een eendenmotor vier jaar in de tuin onder het houtafdak. Na het even afnemen van de koppen bleken de cylinders vol roet/roest van het uitlaatspruitstuk te liggen.
Even stofzuigen
Daarna een beetje olie op zuigers en cylinderwanden. Kop erop starten en lopen zonder een probleem. Hij is jaren later verder gekocht om een burton of zoiets van te bouwen door iemand uit geleen. Of de auto nog leeft, ik weet het niet. Een witte th-lf-24.....
Even stofzuigen

Daarna een beetje olie op zuigers en cylinderwanden. Kop erop starten en lopen zonder een probleem. Hij is jaren later verder gekocht om een burton of zoiets van te bouwen door iemand uit geleen. Of de auto nog leeft, ik weet het niet. Een witte th-lf-24.....

diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
Het vervolg.
Nou, na een lange tijd van betrekkelijke stilte hier weer een verslag van het vervolg van de restauratie. Ondertussen heb ik heel wat tijdrovende klusjes gedaan. De veerpotten zijn klaar, nieuwe remmen gemonteerd, RVS remleidingen, nieuwe koppeling gemonteerd, Ontvetten schuren lakken. Ik heb wel in de gaten gekregen dat je eigelijk een schema moet maken voor je aan zo een project begint. Dat zal voor de volgende eend zijn. Op een gegeven moment zie je dat je met vijf dingen tegelijk bezig bent en dat dan ook niets echt af raakt. Je kunt beter één onderdeel bij de oren pakken en dat afmaken en dan pas het volgende oppakken. Echt volgens een schema. Doe je dat niet dan heb je het idee dat je uren bent bezig geweest en er niets gedaan is. Nou uiteindelijk begint het er dan toch weer op te lijken. Ik ga nu het onderstel helamaal afmaken voor ik aan de koets ga beginnen. Al doende leert men.
Ondertussen ben ik in het gelukkige bezit geraakt van een gelijkvormigheidsattest. Ik woon ik Belgie en de eend is nog op mijn oude adres in Nederland ingeschreven. Ik zal hem dus moeten invoeren en in Belgie ter keuring moeten aanbieden. Hier hebben ze dan dat gelijkvormigheidsattest nodig. Een homologatieverklaring heet dat in Nederland. Nu hoor ik sommige kenners al zeggen dat dit niet meer nodig is, dat zal best maar als je op de keuring staat en men vraagt je dat bewijs dan kun je het beter hebben. In Belgie eist men het gewoon. Dat is ook bij Citroen Nederland bekend dus geven ze het bewijs gelukkig toch nog af. Eén briefje met handtekening, kosten : 89,25 Euro !!! Maar goed ik heb het nodig dus maar weer pinnen.
Ondertussen ben ik in het gelukkige bezit geraakt van een gelijkvormigheidsattest. Ik woon ik Belgie en de eend is nog op mijn oude adres in Nederland ingeschreven. Ik zal hem dus moeten invoeren en in Belgie ter keuring moeten aanbieden. Hier hebben ze dan dat gelijkvormigheidsattest nodig. Een homologatieverklaring heet dat in Nederland. Nu hoor ik sommige kenners al zeggen dat dit niet meer nodig is, dat zal best maar als je op de keuring staat en men vraagt je dat bewijs dan kun je het beter hebben. In Belgie eist men het gewoon. Dat is ook bij Citroen Nederland bekend dus geven ze het bewijs gelukkig toch nog af. Eén briefje met handtekening, kosten : 89,25 Euro !!! Maar goed ik heb het nodig dus maar weer pinnen.
Anatra rossa