Pagina 3 van 8

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 14:05
door Niels
het ging inderdaad net zonder ze eraf te halen, want ik krijg ze echt niet los..

ik heb nu één kop klaar.... de kleppen zagen er nog redelijk uit, het geheel schoongemaakt en kleppen opnieuw op de klepzittingen ingeslepen, komt helemaal goed.

gelijk erop zetten dan maar, ligt ie ook niet meer in de weg... krijg alleen met geen mogelijkheid de stoterstngbuizen en brilrubbers goed op het blok.... :S even zoeken of daar een truukje voor is...

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 16:09
door AZL57
Stoterstangen in het blok steken, let op dat ze goed om zitten. Brilrubber op de stoterstang buizen monteren. Dan het hele spul op de onderste trekstang steken. Nu de stoterstangen in de buizen voeren, dan de kop iets op kantelen zodat de stoterstang buizen in de gaten vallen. Dit is belangrijk want anders kun je ze kapot drukken bij het aandraaien. Zover mogelijk met de hand invoeren en let er hierbij op dat de kogelvormige koppen van de stoterstangen goed in de tuimelaars vallen, misschien deze even los stellen. Dan de moeren en ringen op de kop aanbrengen en in de goede volgorde aantrekken.

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 17:00
door Niels
ja, kijk dat lukte dus niet....... :P

maar inmiddels weer op onderzoek geweest en nu zit een kop er al op, de andere moet ik straks nog even de kleppen in zetten dan kan die er ook weer op.

punt is dat ik maar eens in het boek keek of de brilrubbers niet andersom moesten, het zag er naar uit dat dat veel makkelijker zou gaan....


en ja hoor, 602 motor: schuine kanten naar buiten en NAAR DE CILINDER toe gericht.. ik had ze van de cilinder af... dus naar beneden... en waarom dan? nou zo zaten de originele ook :S, nu ik ze omgedraaid heb passen ze er heel mooi in.

nee, er is niet mee gerommeld, ik ken de geschiedenis van het blok, die voor 2/3e van zijn leven bestaat uit liggen in een schuur, en 1x per half jaar even handmatig rondgedraaid worden.....

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 19:22
door AZL57
Vreemd, misschien een maandagmorgen blok ;-)
Dat ronddraaien van een blok heeft mij bijna een vinger gekost. Ik heb een oud blok met stalen ventilator in het rek liggen in de garage. Zo nu en dan gaf ik het een draai. Nu bleek de ventilator niet in het midden van de koeltunnel te zitten. Na driekwart draai stak een ventilatorblad in mijn vinger. Ik kreeg hem er alleen uit door zeer pijnlijk weer terug te draaien naar de start positie......
Was meteen mijn sleutelmiddagje voorbij en kon ik linea recta naar de huis arts :oops:

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 19:53
door Punky
Let er wel op dat de stoterstangenbuizen in je blok vallen en niet tegen je blok aandrukken, want dan draai je ze kapot.

Ze zouden er zo in moeten vallen. De gaten in je blok zijn groter als je stoterstangbuizen.

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 22:00
door Niels
dat is zonder problemen gelukt.... gelijk het spruitstuk er maar weer op... en dan zien dat je dan de koelbeplating er niet meer op krijgt, die moet ik morgen even opnieuw lakken en dan kan het spruitstuk er dus weer af :P tsja, ik doe het ook niet dagelijks he...

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 22:15
door Punky
De bouten van je cilinders/cilinderkoppen en de bouten van je spruitstuk. Om beurten steeds vaster draaien zodat de passing tussen alle delen goed blijft.

Geplaatst: do 9 jul, 2009 08:28
door Niels
ook gedaan, (nog niet op de eindspanning, maar ja, moet toch weer los)

zal het de volgende keer weer doen ;)

Geplaatst: do 9 jul, 2009 19:41
door Niels
eh........... hoe moet de bak terug aan de motor??? :roll: :evil:











met andere woorden: @#*^@#&^@#^*@#(@#@# AUTO, ik wordt nooit automonteur,

al 4x opnieuw de koppelingsplaat gecentreerd, maar geloof toch echt dat die in het midden zit, de bak wil er met geen mogelijkheid op, heb het zelf al geprobeerd door de motor rechtop op z'n voorkant te zetten, slecht idee, komt je bak-olie eruit lopen ergens.... gelukkig niet op de koppelingsplaat en zo....

Geplaatst: do 9 jul, 2009 20:08
door Yannick
Geen koppelinsexpert maar volgens mij heb je een verkeerde koppeling die niet op de as van de versnellingsbak past. Ik neem aan dat het daar wringt?



Yannick

Geplaatst: do 9 jul, 2009 20:12
door Niels
heb nog niet geprobeerd of ie erop past :oops: ..... morgenvroeg maar eens doen.... ik wist niet dat er meerdere typen waren (buiten die voor dik en dun vliegwiel)

Geplaatst: do 9 jul, 2009 20:17
door TB
Nou het is weleens flink geduld hebben om m er goed op te krijgen. De ene keer gaat het in 1 x goed, de andere keer sta je een uur te klooien.

Gewoon ff je koppelingsplaat op je prise as passen. Als dat past, dan moet ie ook passen. Zit je koppelingsplaat wel goed om gemonteerd?

Geplaatst: do 9 jul, 2009 20:22
door Niels
he, die kan toch niet verkeerd om? dan past het geloof ik nevernooit omdat ie dan tegen de vliegwielbouten zit... maar hij zit wel goed, maar of het de goeie is, dat zien we morgen, of zometeen nog ff....




[Edit] hij ging er wat moeilijk op, maar hij past wel, morgen dus nog maar eens proberen, ik weet nu in elk geval dat het theoretisch moet kunnen.....

Geplaatst: do 9 jul, 2009 22:51
door Punky
Die vertanding moet goed vallen. Als die verkeerd zit dan kun je best even zitten klooien. Soms valt hij er echter direct omheen. Als hij niet past, draai dan eens aan het vliegwiel. Dan heb je kans dat de vertanding wel pakt en kantel het blok ietsjes.

Geplaatst: do 9 jul, 2009 23:03
door Niels
Punky schreef: Als hij niet past, draai dan eens aan het vliegwiel. Dan heb je kans dat de vertanding wel pakt
al geprobeerd.......... morgen nog eens, was het echt helemaal zat net...