2CV6 restauratie (KLAAR) + elektronische injectie (KLAAR)

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 17 jul, 2009 09:48

Hey Arne,

ziet er echt super uit! ook ik heb hier al vaak over gedacht, maar ja nog genoeg andere projecten... ben benieuwd naar de resultaten, maar zo te zien gaat dat niet lang meer duren!

als er meerdere mensen zijn die dit willen gaan doen (visa/eend) kunnen we misschien met een groep de juiste spullen kopen, scheelt vast in aanschafprijs/verzendkosten! (usa...)

misschien is het voor enkelen ook belangrijk wat het kostenplaatje is van zo'n project, Arne, zou je een indicatie kunnen geven voor grotendees nieuwe onderdelen (zoals jij gebruikt)

voor mij is het ook een groot deel hobby, en vermogenswinst, dus het mag wat kosten! en ik ben goed in mechanische dingen (draaien, frezen, lassen) alleen compu's AAAAAAHHHHHHHHHRRRRRGGGGGGG, misschien kunnen we met een paar mensen krachten bundelen!

wie doet er mee?
ik,....

greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » vr 17 jul, 2009 10:16

Wow tof bezig hoor!

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » vr 17 jul, 2009 10:47

Gerard2cv schreef:Hallo Arne.
Ik zit je artikel met veel bewondering te volgen,maar wil wel opmerken dat waar je mee bezig ben,dus al gedaan is door Albert de Gier,die oa.ook de 123ontsteking gemaakt heeft en hier al ruim een jaar mee rond rijdt.
Misschien dat je samen iets kan. :lol:
Ps.Het is positief bedoeld hoor.
Ik wil hier zeker niet alle credit voor nemen hoor. Er zijn reeds verschillende mensen die mij voor zijn.

Zo heeft men dit jaar bij Groep-T(een Belgische hogeschool) in samenwerking met CQS een gelijkaardig project gehad als eindwerk.
http://2cv.wsnet.be/mediawiki/index.php/Main_Page

Ook vond ik volgende projecten op het net:
http://megasquirt-de.serviceline.ch/suc ... ex0001.htm
http://www.aussiefrogs.com/forum/showth ... p?p=649004
Deze laatste gebruikt hetzelfde gaskleppenhuis van een matiz.

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » do 23 jul, 2009 16:12

Zoals op aanvraag zal ik even een kleine raming geven van het kostenplaatje.

- Megasquirt injectie computer : 390 €
Dit heb ik in een kit gekocht in deze prijs zit dus ook inbegrepen:
Het relayboard, de stimulator, de lucht en olie temperatuur sensor, een kabel van MS naar relayboard en alle draden voor een kabelboom te maken.

- Breedband lambdasonde (met controller) : 140 €

- Benzinepomp : 70 € met wat zoekwerk kan je hiervoor een goedkoper alternatief vinden op een autosloop.

- Benzinedruk regelaar : 100 € hiervoor is waarschijnlijk ook wel wat te vinden op een autosloop

- Gaskleppenhuis : 50 € dit komt van een sloop en is inclusief de throttle p0sition sensor en idle air control klep.

- Injectoren : 25 € per injector. Dit zijn gebruikte injectoren die ultrasoon gereinigd zijn en voorzien zijn van een nieuwe pintle cap en o-ringen.

- Leidingen en koppelstukken : 150 a 200 €

Let wel op, deze prijzen zijn zonder verzending en invoerrechten. Indien iets van buiten de EU komt moet je nog wel nog de invoerrechten en BTW nog betalen.
Als alles klaar is denk ik ergens rond de 1500€ uit te komen.

Let wel op, je gaat hiermee weinig of geen vermogen bijwinnen t.o.v. een goed afgestelde (correcte sproeierbezetting) carburator.
Wel ga je onder meer omstandigheden het beste uit een motor kunnen halen.

Om vermogen te halen ga je andere aanpassingen moeten doen.
Ik denk dan vooral aan (correct me if I'm wrong, want hier heb ik niet extreem veel ervaring mee):
- Motorvolume
- Compressieverhouding
- Inlaatpoorten en kleppen
- Uitlaat
- Turbo of Supercharging
- ...

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 23 jul, 2009 17:16

nokkenas

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 23 jul, 2009 18:40

Heb net LPG eend gemaakt met LPG injectie, heb hiervoor een een KDFI- ecu
gebruikt , welk een kloon is van Megasquirt, deze is al kant en klaar en kost 249,--, dan moet je er wel zelf een doosje omheen timmeren. Zoek maar eens op op internet.
Deze kan alles wat Megasquirt kan behalve een stappenmotor aansturen, maarja heb je die echt wel nodig??

Ga zelf nog wel een topic hierover maken.
Topsnelheid +15 km en meer koppel maar dit komt natuurlijk door het wegvallen van de vergasser.

Zie filmpje op: http://www.youtube.com/watch?v=_oEY5LSovEI

Overigens heb ik een 36-1 gaten patroon in mijn vliegwiel geboord om met een VR sensor het toerental op te pikken, werkt perfect.
Laatst gewijzigd door LPGo op vr 21 aug, 2009 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » wo 12 aug, 2009 17:49

Het is eindelijk zover. De kas is gespoten en terug bij mij thuis.
De deuren en gardebous komen een van de dagen.

Alles ziet er voorlopig heel proper uit. Nu kan de heropbouw beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

TDEP
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 12:07
Locatie: Merkem (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door TDEP » wo 12 aug, 2009 22:36

Dat ziet er allemaal heel propertjes uit, ik volg je project met alle nieuwsgierigheid, zelf ben ik student elektromechanica en heb ik ook zitten denken om zo een 2cv motor te tunen volgend jaar voor mijn bachelorproef, veel succes nog!
2cv special in restauratie
http://users.telenet.be/depover

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » zo 13 sep, 2009 18:53

Er is al even niets meer gepost maar ik heb nog eens wat tijd vrij kunnen maken.

Sinds alles terug is van de carrossier heb ik al twee weekends aan de geit kunnen werken.

Het eerste weekend heb ik hetvolgende gedaan
- Uitlaat afgewerkt
- Remmen afgewerkt
- Stuurinrichting afgewerkt.
- Voorste kabelboom terug gepaatst zodat de motor kan draaien.

Dit weekend heb ik hetvolgende kunnen doen.
- Achterste kabelboom terug geplaatst
- Achterste zijruiten en voorruit geplaatst
- Nieuw dakje geplaatst (binnensluiter)
- Dashboard en ventilatie afgewerkt

De achterste kabelboom had wat extra werk nodig.
Eerst en vooral is hier een extra kabel bijgevoegd voor de benzine pomp voor het injectie systeem.
Verder was er behoorlijk wat knaagdier schade aan de kabelboom ter hoogte de connectoren van in het motorcompartiment. In de 10 jaar stilstand heeft er zo te zien een familie muizen in de batterijbak geleefd.

Foto's van hoe alles er nu bij staat:

- Gardebous en deuren die nog moeten worden gemonteerd.
Afbeelding
Afbeelding

- Nieuw dakje
Afbeelding

- Ruiten opnieuw geplaatst
Afbeelding
Afbeelding

- Dashboard
Afbeelding

Wat moet er nog gebeuren.
- Deuren afwerken en monteren
- Gardebous monteren
- Afstellen van hoogte, remmen, koppeling ,...
- Technische controle en rijden

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » zo 13 sep, 2009 19:19

Ziet er super mooi uit !
Citroen 2cv6 special 1986

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 13 sep, 2009 21:19

Ziet er strak uit, wanneer ga je de isolatie plaatsen?

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » zo 13 sep, 2009 21:36

De isolatie komt zeker terug maar ik ga eerst de auto verder afwerken en daarna het injectie systeem inbouwen. Aangezien hiervoor nog een extra kabel door de firewall moet (indien mogelijk gebeurt dit zonder extra gat) en er een extra relay/zekering bord op komt. Dit ga ik waarschijnlijk bevestigen op een vergelijkbare manier als het ruitensproeier reservoir.
Dit alles gaat iets vlotter zonder isolatie.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 13 sep, 2009 22:22

Waarom haal je orginele zekeringkast niet weg en zet op die plek zekeringkast en relaybord. De gaten zitten er al en de locatie is ook centraal.

extra kabel moet geen probleem zijn, gat bij de cockpit is groot genoeg.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 13 sep, 2009 23:34

Heel goed bezig!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » zo 27 sep, 2009 20:33

We zijn er bijna :D .
Ik heb het voorbije weekend nog goed kunnen voortwerken aan de geit.

Ik heb de voorkant (motorkap gardebous) afgemonteerd.
Ook zijn alle deuren gemonteerd. Hier moeten de ruiten nog wel in gemonteerd worden.

De batterij is nu definitief aangesloten alles is zowat getest en werkende op enkele lampjes na.
Ik kon het dan ook niet meer laten om er even mee door de tuin te rijden. :lol:

Het einde komt nu echt dichterbij.
Volgend weekend worden wordt alles afgewerkt en de week erna gaan we naar de technische controle.
Hierna ga ik er nog enkele weken mee rond rijden en wat kilometers mee doen voordat ik aan de conversie naar injectie begin.


Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie