Pagina 3 van 4

Geplaatst: za 19 dec, 2009 01:13
door flash
die schakeling gaat wel lukken met of zonder termen :).

volgens mij zijn er geen auto relais met alleen Normaly open contact dus dan zit je met een wissel relais altijd goed (een NO en NC contact).

Geplaatst: za 19 dec, 2009 02:16
door frenkie
Kan dit? Beetje gepruts maarjaAfbeelding

Geplaatst: za 19 dec, 2009 02:34
door frenkie
Zo zag het er origineel uit Afbeelding

Geplaatst: za 19 dec, 2009 04:45
door flash
de signaal lampjes werken niet zo die zit aan 2 kanten aan de - verbonden.

het kniperlicht relais vraag ik me af of dat echt zo inelkaar zit als het getekend is en hoeveel volt het signaal lampje is in orgineel?

het klopt niet helemaal hoe je het gemaakt, kan wel een een aanpassing maken in paint en mailen als ik je e-mail heb.

Geplaatst: za 19 dec, 2009 08:53
door Wammes Waggel
Zoals ik het schema lees in de vraagbaak staat het knipperrelais continue te knipperen en wordt het pulssignaal alleen gestuurd door de RAW schakelaar. Klopt dat?

Ik kan namelijk de sturing van het knipperrelais er niet in vinden. Als er vanuit de RAW een + naar het knipperrelais gestuurd wordt kan je die aftakken en die gebruiken. Die stuurt 1 relais aan wat zorgt voor spanning op het middencontact van een wisselrelais en dan de pulserende spanning vanaf de RAW gebruiken voor het bekrachtigen van dat wissel relais.

@ flash. Jij hebt kennelijk de beschikking over een cad programma. Zou je mijn tekst kunnen/willen omzetten in een schema?

Geplaatst: zo 20 dec, 2009 13:47
door flash
het is niet echt een cad programma voor dit soort schema`s, is vooral om printplaten te kunnen ontwerpen en softwarematig te testen. heb hier dus ook niet het goede symbool van een knipper relais zoals in een eend standaard zit.

omdat mijn relais net iets anders werkt klopt frenkie zijn gemaakte tekening niet helemaal.

zoal ik het lees lijkt het erop dat je hetzelfde idee als mijn relais tekening heb alleen dan met een extra relais per richting om het hulpcontact te voeden. denk niet dat ik dit nog een keer hoef te tekenen :) (6 relais wordt wel een beetje gek voor zon schakeling lijkt mij) ik zou er eerder voor kiezen om met behulp van diodes 1 knipper relais en 2 wissel relais te gebruiken

Geplaatst: di 22 dec, 2009 23:38
door frenkie
Ik denk dat ik hier iig wel een stuk verder mee ben. Nu maar wachten op beter weer, dan ga ik weer knutselen.

Geplaatst: wo 23 dec, 2009 10:54
door backfire
Ik zie dat er hier wat specialisten zitten, ik heb een probleempje met mijn CarPC, ik heb een schets gemaakt en in mijn topic gezet, als iemand mij daar mee kan helpen dan graag. Tnx

om en om knipperverlichting (vervolg)

Geplaatst: ma 8 apr, 2013 04:28
door frenkie
Het is al weer geruime tijd geleden dat ik mijn vraag gestart ben. En als beginnend ''auto specialist'' :wink: begin ik niet zo maar ergens aan te knoeien. Ik ben veel fora afgestruind en kwam alleen maar met erg technische antwoorden op een voor mij ogenschijnlijk simpele vraag over alternerende knipper verlichting. Ik waardeer het meedenken van jullie enrom, maar er kwam voor mij geen bevredigend antwoord uit. Ik geef toe dat ik veel dingen niet meteen of helemaal niet snap, maar ik laat het er niet bij zitten omdat ik de electronica niet snap. Electrich is gewoon logica en stapjes volgen.
Uiteindelijk kwam ik bij een vriend, die veel kijk heeft op logica electrisch èn mensen kennis. En hij heeft mij in simpele stapjes uitgelegd, hoe ik de gevraagde aansluiting kon maken. Dit zonder dure ,ingewikkelde of ongebruikelijke moeilijke termen voor een leek. ik kan hierbij de diodes zekeringen en wisselrelais prima achter het dashboard weg werken en er komen alleen maar draadjes uit mijn dashboard naar de lampen.
Misschien is dit toch nog niet helemaal juist, maar mij lijkt dit te werken. (zie tekening)
Afbeelding
[/img]

Onderwerp: om en om knipperverlichting (vervolg)

Geplaatst: ma 8 apr, 2013 04:31
door frenkie
Uiteraard komen de schakelaars WEL gewoon op de daar voor door mij bedoelde plekken òp het dashboard en niet er achter! :lol:

Geplaatst: za 13 apr, 2013 07:01
door frenkie
correctie: Het deel na de zekeringen moet er zo uit zien en dat werkt volgens mij! Zeg me als het niet zo is a.u.b Dit is de situatie voor re. achter, de re. voor kan er willekeurig bij aangesloten worden en de linker kant ook meteen na de schakelaar, alleen weet ik niet of alles dan ook gelijk knipperd als ik de waarschuwingslichten aan zet.

Afbeelding[/url]

Het rode lampje gaat dus uit als er stroom op de linker schakelaar staat. Er komt dan spanning op de knipperrelais die de wisselrelais bediend. Zodoende gaat het andere lampje branden die nu constante spanning heeft van de plus. Een diode zorgt er voor dat het lampje niet constant blijft branden. Haal je van de plus de spanning weer weg zijn alle lampjes weer uit. (toch?)

Re: om en om knipperverlichting (vervolg)

Geplaatst: za 20 apr, 2013 12:06
door badmuts
frenkie schreef:Electrich is gewoon logica en stapjes volgen.
(...)
(zie tekening)
Afbeelding
[/img]
Waarom die zekeringen daar? Ik zou 1 zekering in de aanvoerleiding hangen (gewoon de bestaande zekering van de eend)

Of bedoel je met 'zekering' eigenlijk een clignoteur? Want die zie ik hier nergens. Op zich werkt het dan, maar in deze schakeling lopen je alarmlichten dan niet synchroon.

Hoe doe je het met het indicatorlampje in het dashboard? Die zie ik niet in je tekening. Het ding heeft trouwens normaal gesproken ook nog de functie van 'lampje-kapot-indicator': als er minder dan pakweg 40 watt bij 12 volt verbruikt wordt knippert ie maar 1 keer richting aangeven.

Ik ga je binnenkort helpen denken om het goed te krijgen, maar mijn hersens zijn nu niet wakker genoeg na een zware nacht. Ik wil dit zelf namelijk ook al jaren eens maken ;)

Geplaatst: za 20 apr, 2013 12:25
door badmuts
frenkie schreef: Afbeelding[/url]
Het rode lampje gaat dus uit als er stroom op de linker schakelaar staat. Er komt dan spanning op de knipperrelais die de wisselrelais bediend. Zodoende gaat het andere lampje branden die nu constante spanning heeft van de plus. Een diode zorgt er voor dat het lampje niet constant blijft branden. Haal je van de plus de spanning weer weg zijn alle lampjes weer uit. (toch?)
Die diode kan helemaal weg, er hoeft daar sowieso geen verbinding te zitten.
Ik neem aan dat het relais links in je tekening de clignoteur is?

Geplaatst: za 20 apr, 2013 12:34
door badmuts
Er is trouwens nog een aspect waar je rekening mee moet houden bij 'wegenwachtknipperlicht' in combinatie met alarmlicht: bij normaal alarmlicht zijn er 4 lampjes van 21 watt die ongeveer 50% van de tijd werken, ofwel een stroom van 7 ampere gedeeld door de helft van de tijd. Op een accu die nog 35Ah over heeft kun je dan een uur knipperen.

Met 2 extra lampjes van 21Watt erbij die de andere helft van de tijd actief zijn wordt dat pakweg 40 minuten. Kortom, niet te lang met pech blijven staan dan ;)

Geplaatst: za 20 apr, 2013 23:25
door badmuts
Afbeelding

Dit is er vooralsnog uit mijn poging tot meedenken gekomen. Deze schakeling is niet heel elegant met maar liefst 5 relais en een clignoteur en vereist behoorlijk wat aanpassingen aan de bedrading van je snater, maar het zou moeten werken, heeft synchroon knipperend alarmlicht en basale indicatiefunctie (geen indicatie voor kapot lampje helaas, dat kreeg ik niet geintegreerd in het idee zo gauw), en werkt omdat alles via relais loopt ook nog steeds als je bijvoorbeeld een aanhanger aankoppelt.

Enige uitleg:

S1 is de knipperlichtschakelaar waarvan het middencontact gevoed wordt vanaf een constante plus (anders dan in een standaard eendbedrading dus).

Via D1 of D2 wordt RY5 ingeschakeld zodra de richtingaanwijzerhendel (S1) een kant op wordt aangezet. Het schakelcontact van RY5 voedt de clignoteur, de gewone knipperlichten voor en achter (LS2/LS3, LS5/LS6) en de extra 'wegenwacht'-knipperlichten (LS4, LS7) en zorgt er dus ook voor dat de wegenwachtknipperlichten uit gaan als er geen richting wordt aangegeven. Dit relais is toegevoegd zodat niet alle stroom voor de knipperlichten door de diodes hoeft te lopen zodat je eea met goedkope diodes kunt bouwen.

RY1 en/of RY2 verbinden de clignoteur (S4) vervolgens met de gekozen kant. Op het moment dat S2 wordt aangezet zijn beide kanten tegelijk actief en heb je dus alarmlicht, alles synchroon knipperend (wat met schakelingen met voor elke kant een eigen clignoteur niet lukt) en de wegenwachtlampjes er tegenin.
Indicatielampje LS1 knippert altijd mee met de clignoteur. Deze is niet aangesloten op de aansluiting voor het lampje op de clignoteur, zoals in de oorspronkelijke bedrading van de eend, maar op de 'knipperuitgang' er van, anders zou 'ie wegens de geringe stroom door de clignoteur in deze schakeling maar 1 keer meeknipperen.
De clignoteur voedt niet meer rechtstreeks de lampjes, zoals bij een standaard eend, maar zet de spoelen van relais RY3 en/of RY4 aan en uit, de wisselcontacten van deze relais laten daardoor de knipperlichten afwisselend knipperen.

Er zijn manieren om dit eleganter te doen, maar dan kom je in de echte elektronica terecht. Ik heb nu geen inspiratie om dat te ontwerpen, vandaar de oplossing met 2 diodes en een boel relais. De bedrading moet je flink aanpassen, maar je kunt in elk geval de oorspronkelijke richtingaanwijzerhendel, de oorspronkelijke clignoteur en het oorspronkelijke indicatielampje hiermee hergebruiken en een simpele enkelvoudige schakelaar voor de alarmlichten pakken in plaats van een moeilijke dubbelpolige wisselschakelaar. En dit is zo hopelijk ook te snappen als je geen hogere elektronicakennis hebt.

Ik ben benieuwd of jullie dit lek kunnen schieten. Ik heb dit nog niet gebouwd of getest of zelfs maar gesimuleerd, maar in mijn vermoeide brein klopt het zo.