Pagina 3 van 6
Geplaatst: di 30 aug, 2011 12:33
door henk
Bull Frog Bleu schreef:Leuk dat je weer even een update doet. Was lange tijd stil rondom het project.
Foto's plaatsen kan als je ze eerst dropt op een site zoals flickr of mijnalbum.nl. Link van de foto vervolgens kopieeren en dan invoegen in topic door op button IMG te drukken. En dan krijg je zoiets:
IMG ...(www.foto1_AU1953)..IMG/
Was de AU koets overigens ooit uit leeuwarden geplukt? Daar heeft lange tijd één in de schuur te koop gestaan namelijk.
Nee, deze komt uit Zandvoort.
Geplaatst: di 30 aug, 2011 12:40
door björn
ah bij wouter vandaan?
voor technise vragen kun je ook op citroenazu.nl terecht.
Geplaatst: di 30 aug, 2011 12:42
door Bull Frog Bleu
Ah deze waarschijnlijk de koets van meeuwis. Is bezig met de bouw van een reprlica barbot. Hij had inderdaad een kenteken van een AU uit 53.
Staat nu trouwens een azu chassis te koop op marktplaats. Is dat wat?
Een oud chassis aanpassen naar nieuwe techniek is mogelijk maar vergt wel wat aanpassingen. Andere assen, groen remsysteem en een nieuw handremmechanisme als je bak met schijven wil monteren.
Heb je de bodem er al wel in? want bij een oud type chassis horen ook oudere type bodemplaten.
Geplaatst: di 30 aug, 2011 13:53
door André Post
Bull Frog Bleu schreef:en een nieuw handremmechanisme als je bak met schijven wil monteren.
Kan ook met alleen aanpassingen aan kabels.
Geplaatst: di 30 aug, 2011 14:19
door Bull Frog Bleu
Kan ook met alleen aanpassingen aan kabels.
Dat wist ik niet. Oude systeem heeft naar mijn weten de kabels door het chassis heen lopen en dan met hefboom naar de aantrekstang onder het dashboard. Als de nieuw type kabels ook door chassis heen kunnen heb je dat probleem alweer omzeild
Geplaatst: di 30 aug, 2011 16:11
door AZL57
Sommige nieuwe chassis zijn inderdaad geschikt voor schijf en trommelremmen. Die hebben dus ook de gaten en de pootjes voor de oude handremhefboom.
Geplaatst: di 30 aug, 2011 17:51
door Rossero
Ik doe nu ongeveer hetzelfde met een eendje uit '63! Ik heb een oud chassis, maar dat vergt vrij veel aanpassingen voor een moderne motor en modern remsysteem. Als je nog geen oud chassis hebt dan zou ik zeker voor een moderne gaan!
In mijn topic komt een dezer dagen de aanpassingen voor het schutbord online, hier kan je ook de aanpassingen voor het chassis vinden:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=10621&start=0
Geplaatst: di 30 aug, 2011 21:26
door henk
Bull Frog Bleu schreef:Ah deze waarschijnlijk de koets van meeuwis. Is bezig met de bouw van een reprlica barbot. Hij had inderdaad een kenteken van een AU uit 53.
Staat nu trouwens een azu chassis te koop op marktplaats. Is dat wat?
Een oud chassis aanpassen naar nieuwe techniek is mogelijk maar vergt wel wat aanpassingen. Andere assen, groen remsysteem en een nieuw handremmechanisme als je bak met schijven wil monteren.
Heb je de bodem er al wel in? want bij een oud type chassis horen ook oudere type bodemplaten.
Is inderdaad van Wouter Meeuw (was zijn naam kwijt). Wat ik eerst wilde was een modern chassis met 602-motor en schijfremmen. Hoe langer ik er nu mee bezig ben hoe meer het origineel houden mij aantrekt.
Met de eigenaar van het op marktplaats aangeboden chassis ben ik in gesprek. Het probleem is alleen dat, wanneer ik voor originaliteit ga, alle drie hoofddelen uit drie verschillende donoren komen: koets, chassis en motor. Levert dit geen problemen op bij RDW?
Geplaatst: di 30 aug, 2011 21:34
door Bull Frog Bleu
Dat het uit verschillende delen bestaat maakt niet uit.
Heb vernomen dat auto's ouder dan 1960 enkel op chassisnummer en papieren worden gecontroleerd bij de RDW en daarmee niet meer APK-plichtig zijn. Als je het geheel netjes opbouwt verwacht ik geen problemen. Of zien anderen van hier die wel?
Geplaatst: zo 6 jan, 2013 18:08
door henk
Zo, we zijn weer een stukje verder met het project. Het gaat langzaam, maar de weg is net zo belangrijk als het doel, niet?
Het chassis is klaar en in de RX5 en RX10, het schutbord is aangepast op de 602 motor en bedrading. Het pedalenunit zit erin, de handrem is aangepast en er zit een nieuwe ruitenwisserunit in. Nog te doen: bedrading, dashbord, achterlichten, deuren, spatborden, etc. en verven. Verwachte einddatum: voorjaar 2013.
Nog even een vraagje: ik wil het laadvermogen vergroten. Kan ik er gewoon een paar extra zware dempers onder zetten (die van een aca bv)?
Geplaatst: zo 6 jan, 2013 20:41
door Rossero
Die van een aca zijn langer, dus dat gaat niet werken. Met andere dempers zakt de auto nog steeds net zo ver door zijn voegen en helt hij nog steeds net zo ver over in de bochten. Als je ook dat wilt verhelpen moet je de veerpotten ook vervangen. Ami8 potten zijn steviger maar die passen niet op een origineel chassis. Bij sommige fabrikanten kun je stijvere veren/veerpotten kopen. Ook zijn er verschillende merken dempers waarvan sommige stugger zijn dan andere.
Kortom: stijvere dempers voor de hobbels en gaten en stijvere vering voor het hellen en doorzakken
Geplaatst: zo 6 jan, 2013 21:00
door henk
Rossero schreef:Die van een aca zijn langer, dus dat gaat niet werken. Met andere dempers zakt de auto nog steeds net zo ver door zijn voegen en helt hij nog steeds net zo ver over in de bochten. Als je ook dat wilt verhelpen moet je de veerpotten ook vervangen. Ami8 potten zijn steviger maar die passen niet op een origineel chassis. Bij sommige fabrikanten kun je stijvere veren/veerpotten kopen. Ook zijn er verschillende merken dempers waarvan sommige stugger zijn dan andere.
Kortom: stijvere dempers voor de hobbels en gaten en stijvere vering voor het hellen en doorzakken
Dank je! Zijn de veerpotten voor besteleenden niet stugger? Het gaat er om dat de AU-koets op een 2cv6-chassis wordt gezet. Dus met de standaard 2cv6-veerpotten en dempers, terwijl ik op deze combinatie graag iets stuggere vering wil.
Geplaatst: ma 7 jan, 2013 14:22
door Rossero
Die zijn volgens mij ook stugger en breder ja, ik weet alleen niet of die op een standaard chassis passen. Ik neem aan van wel!
Geplaatst: ma 7 jan, 2013 20:15
door marcopr
Standaard geeft Citroen aan om besteleenden vrij hoog af te stellen met de achterste trekogen. Circa 10 cm hoger (onder de as gemeten) dan een berline. Dit vanwege het laadvermogen. Dit staat onbeladen wel vreemd. Vanaf de dealer werden nieuwe besteleenden meestal lager afgesteld afgeleverd omdat 'men' dit mooier vind/vond.
Geplaatst: do 10 jan, 2013 22:21
door henk
Vandaag chassisband gelegd en de koets weer teruggezet op het chassis. Wilde dit weekend verder met het aansluiten van de bedrading. Ik kom er nu pas achter dat de middenbalk (voorste balk van de laadruimte) over de gordelaansluitpunten in het chassis loopt. Dit betekent dus geen gordels! Hoe los ik dit nu op? Ik wil eigenlijk geen gat slijpen in de balk (is nog origineel). Ik kan natuurlijk het deel met de aansluitpunten uit het chassis slijpen en dit iets verderop er weer inlassen maar zit de gordel dan wel strak? Heeft iemand een goed idee?