Pagina 3 van 6
Geplaatst: do 19 aug, 2010 08:32
door Joos
Chassis' kunnen natuurlijk ook lang meegaan

Alles hangt hier van de roestpreventie af. Tegenwoordig worden de chassis van cassis bevoorbeeld elektrostatisch gelakt. Hierop durven ze 10 jaar garantie op doorroesten geven! Met deugend onderhoud is daar gemakkelijk 30 jaar van te maken.
Het wisselen van de brilrubbers is op zich niet zo moeilijk,
je cilinderkoppen moeten er natuurlijk wel af en daarom ook je spruitstuk. Die boutjes en moeren doen soms wel vervelend helaas. Je hebt ook een momentsleutel nodig om de koppen achteraf weer vast te zetten. Sleutel moet tot 24Nm dacht ik.
Geplaatst: do 19 aug, 2010 10:42
door 2cvmaarten
brilrubbers kan je makkelijk zelf vervangen aan je eend, vooral nu je motor eruit is kan je er makkelijk bijkomen. uurtje werk per kant.
Let el op dat je de brilrubbers er goed om inzet anders gaat ie weer lekken.
Geplaatst: do 19 aug, 2010 21:53
door AZL57
en bij de montage oppassen de aluminium stoterbuizen goed in de motor in te voeren anders druk je ze zo kapot.
Geplaatst: do 19 aug, 2010 22:52
door PJ'74
Weer bedankt voor jullie reacties!!
ok.. dan ga ik die brilrubbers ook zelf proberen te vervangen, als ik er aan toe ben. Moet ze toch ook nog bestellen net als de remcilinders en vast nog wel meer. Ik zal het web eens afspeuren voor de prijzen..
Die moment sleutel zal ik moeten lenen....
Heb vandaag al vast de deuren, dak, klep, stoelen en bank en de achterwielkasten eraf gehaald. Heb alleen probleempje met de tankbuis.
Het rubber is keihard en ik krijg die buis er niet doorheen. Moet ik het rubber maar kapot snijden, of kan ik hem loshalen van de tank, bij die slangklemmen(die zijn 1 bonk roest

)
Ik ga morgen vrolijk verder
ltrsz...
Geplaatst: vr 20 aug, 2010 06:56
door Gerard2cv
Gezien de lekkage van de remolie zou ik de remschoenen ook maar vervangen,die olie krijg je er nooit meer uit.
Geplaatst: vr 20 aug, 2010 09:02
door AZL57
Je kunt hem aan de tank loshalen. Slangklemmen voorzichtig door zagen of knippen. Beschadig de verbindings slang niet want die zijn nogal eens lastig te krijgen.
Geplaatst: vr 20 aug, 2010 09:30
door Erikjan
achtpeter schreef:En pas vooral op: als je de tellerkabel met de plastic huls toch al hebt losgemaakt, mag je de kar geen decimeter meer rollen.
Waarom is dat?
Geplaatst: vr 20 aug, 2010 09:36
door AZL57
dit is alleen als je dan ook het tandwieltje van de teller er niet uitpakt. Als je dan de wagen verplaatst wordt dit losliggende tandwieltje door de achterdeksel van de bak gedrukt.
Geplaatst: vr 20 aug, 2010 10:25
door Erikjan
Weer wat geleerd
Heb dan wel altijd geluk gehad heb wel vaker zonder teller kabel gereden maar dan zat die plastic huls er nog wel in.
On topic,
indd voorzichtig met die koppelslang ze zijn best wel duur voor een stukje rubber. Die slangklemmen gewoon kapotmaken en 2 nieuwe monteren straks. Dan trek je die vulbuis gewoon uit de tank en zo door het rubber in dat spatbord. De andere kant op gaat niet passen.
Succes.
Geplaatst: vr 20 aug, 2010 12:40
door Bertje Beige
En koop niet alleen brilrubbers, maar gelijk een komplete pakkingset, je hebt nl. ook spruitstukpakkingen en koperen afdichtingsringen nodig, en die zitten daar al in.
Er zijn ook pakkingset's waar de klepseals ook al bij inzitten, die hoef je niet, je kunt de goedkope variant nemen, succes!
Geplaatst: vr 20 aug, 2010 23:10
door PJ'74
Weer gelukt! Heb de klemmen losgekregen, verbindingstuk is nog ok, en buis en wielkast verwijderd.
De wielkasten zaten gewoon vast geplamuurd aan de buitenkant
Heb ze voorzichtig losgebikt want ze zijn nog redelijk goed.
Ik ga de remschoenen idd ook vervangen en een compleet pakkingssetje erop. Dan moet alles ook goed he'!
Nog wat fotootjes:

Plaatje lijkt gewoon over de rotte plek heengelast
meer volgt....
Ltrsz...
Geplaatst: za 21 aug, 2010 00:18
door Punky
Je bent nu al zover, dat ik zeker zou adviseren het meteen goed aan te pakken met een nieuw chassis.
Geplaatst: za 21 aug, 2010 11:36
door achtpeter
Je bent nu al zo ver, en je hebt blijkbaar zo'n prettige sleutelruimte, dat ik inderdaad een nieuw chassis zou overwegen plus de aanschaf van een niet te prijzig mig-lasapparaat. Die koets lijkt een prima oefenterrein voor een praktijkcursus lassen van makkelijk voor beginners tot pittig voor gevorderden...
Geplaatst: zo 22 aug, 2010 00:22
door PJ'74
OK.. dat wordt dus sparen voor een nieuw chassis....
Ik zat ook al over aanschaf van een lasapparaat te denken ( heb ik nog nooit gedaan hoor) maar misschien kan ik er eerst eentje lenen van een vriend. Het moet wel een betaalbare hobby blijven en er is nu al zoveel wat vervangen en gelast moet worden
Ik heb nog wel ff tijd en dan stukje bij beetje.
Ben vandaag met de motor bezig geweest en had in mijn enthousiasme vergeten de motorolie eruit te laten lopen. Daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik de kleppendeksels eraf haalde.

of is dit niet zo erg?
Ik heb alleen geen oliefilter sleutel. Hoe krijg ik hem eraf zonder dat ding?
Het filter zit in de weg en krijg hierdoor de onderste cilinder beplating er niet af.... Alles zit onder een dikke laag stroperige oliedrap,zand en zelfs kiezels!
Kortom: nog werk genoeg...
Ltrszzz..
Geplaatst: zo 22 aug, 2010 01:09
door deusjevo
PJ'74 schreef: Ik heb alleen geen oliefilter sleutel. Hoe krijg ik hem eraf zonder dat ding?
Schroevendraaier dwars doorheen jassen, heb je een "handvat"...
