Pagina 3 van 8
Geplaatst: zo 19 sep, 2010 19:30
door Roel l'Hiver
Waarom niet direct nieuw chassis? Nou, koets wordt gelast en moet opnieuw in de verf, dat kost al het nodige en ik heb al een boodschappenlijstje voor de Eendenonderdelenwinkel tbv 600 Euries

Een nieuw chassis kost ook weer een honderd of 7 - 8- 9, dat kan Bruin niet trekken. We moeten namelijk ook eten, nieuwe schoenen, schoolgeld betalen, dat soort dingen

. Dus dan maar eerst sparen en dan over 2 - 3 jaar de boel opnieuw uit elkaar. .. Zoals Siemen al zegt, dat is best snel te doen al had ik inderdaad veel liever nu direct gedaan....

Geplaatst: za 25 sep, 2010 00:01
door siemen
ik heb vanavond het chassis bekeken.
het is inderdaad zo'n imi chassis.
ik heb de gaten dicht gelast. chassis houd het nog wel 2 jaar, goed vol pompen met ml.
Geplaatst: za 25 sep, 2010 09:30
door Roel l'Hiver
Hartelijke dank voor de snelle service Siemen! Was super!
Tis trouwens ook helemaal volgens de ware Eendgedachte, alles repareren totdat het niet meer te repareren is?
Vandaag maar weer eens verder met de vooras, zien dat ik de wiellagers er uit krijg en alles ontvet / ontroest. Met een beetje geluk vandaag het hele spulletje in de RX5. Dan kan morgen het chassis weer naar binnen

Geplaatst: za 25 sep, 2010 22:24
door Roel l'Hiver
Hmmmm, het thuisfront had andere plannen dus maar een half dagje geklust. Vooras is schoon en ligt nu aan te roesten voor de RX5.
Ik heb ook wat boodschapjes gedaan bij de B... en Eendenboer in het stadje hier ietsje verderop aan de IJssel. En het was nodig:
Ik geloof niet dat een vorige eigenaar hier ooit naar gekeken heeft...

Of slijten ze gewoon zo snel?

Er zat trouwens grafietvet in en volgens de Eendenmeneer moet er gewoon standaard vet in. Wat moet er in volgens jullie?
Ook nog een nette koplampsteun gescoord, de mijne was gammel en een beetje rot. Nu heb ik weer een mooie stevige
Mijn koplamphuizen zijn van kunststof, zijn alle koplamphuizen van kunsstof? Het blauw is wit vlekkerig uitgeslagen, hoe krijg ik dat weer goed?
Het is mooi en leuk werk! Ik heb er schik in!
Geplaatst: zo 26 sep, 2010 10:11
door Bertje Beige
Er zijn ook stalen koplamphuizen geweest, maar daar zijn ze in de jaren 70 al mee gestopt
Volgens mij krijg je dat kunstof koplamphuis niet meer netje's, kunstofprimer er op en dan op nieuw aflakken is volgens mij het enigste om ze weer mooi te krijgen.
Geplaatst: zo 26 sep, 2010 10:15
door Bertje Beige
Dat nieuwe arpje lijkt nogal wat langer dan de oude

, ik gebruik trouwens normaal vet, en het lijkt mij niet een abnormaal afgesleten kogel, heeft waarschijnlijk ruim 25 jaar gezeten

Geplaatst: zo 26 sep, 2010 12:46
door Roel l'Hiver
Dat is optisch bedrog, als ik de oude boven leg, lijkt die langer. Ik dacht eerst ook dat er lengteverschil is, maar dat is niet zo

Geplaatst: ma 27 sep, 2010 14:53
door marcopr
Lakken zoals bertje beige zegt is een goede definitieve oplossing.
Oppoetsen met koperpoets gaat ook prima. eens in de zoveel tijd herhalen.
Geplaatst: za 16 okt, 2010 21:14
door Roel l'Hiver
Dank! Ik ga ze binnenkort eens oppoetsen, kijken hoe ze worden.
Ondertussen gaat hier het werk gestaag door. Vooras is schoon en zwart. Ik heb een fuseepen gedemonteerd omdat er te veel speling op zat. Nieuwe moet er nog in. Ik wil ook de voorwielnaaflagers schoonmaken/vervangen maar ik krijg die grote moer niet los... tips zijn welkom!
Ik heb een veerpot klaar, van de week met de andere beginnen. De onderkant van het chassis is schoon en kaal, die kan morgen in de RX5. Helaas geen foto's... dat zal ik binnenkort weer eens regelen.
Geplaatst: za 23 okt, 2010 19:37
door Roel l'Hiver
and the work continues....
Vanmorgen de koets weer opgehaald, daar zal ik morgen een foto van maken en hier plaatsen. Daarna bij een spuiter geweest. Hij ziet het helemaal zitten en ik ook. Maar er is voor mij eerst nog heel wat werk te doen...
Geplaatst: zo 31 okt, 2010 13:58
door Roel l'Hiver
Chassis is klaar

Buitenkant is schoon en zwart en de binnenkant gevuld met ML. Dat gaat vast een paar jaartjes goed
Gisteren nieuwe fusee gemonteerd, was een leermoment:
Monteer nooit (dus NOOIT) een nieuwe fuseepen met een hamer. Het eerste stuk ging ie er prima in maar de laatste halve centimeter had iets meer nodig dan een tikje. Met als gevolg dat de fusee niet meer wilde draaien....

Dat wordt nu opnieuw gedaan door de Eendenmeneer hier iets verderop die wel het goede gereedschap heeft.
Ook gelijk maar de draagarmlagers vervangen. Of dat nodig was: Kijk maar:
En zo gaan we gestaag door

Geplaatst: zo 31 okt, 2010 14:32
door AZL57
koplampen kun je eens proberen met commandant te cleaneren. Soms is dit voldoende om de verweerde bovenlaag te verwijderen. Daarna goed in de was zetten.
Geplaatst: zo 31 okt, 2010 16:04
door Henk Davelaar
Ik zou ze van een likje verf voorzien aangezien je toch verf nodig hebt voor je koets is het een kleine moeite en zijn ze weer als nieuw.
Geplaatst: zo 31 okt, 2010 17:02
door Roel l'Hiver
Commandant geprobeerd (linker):
Hmmm....
Koperpoets heb ik niet in huis, binnenkort maar eens proberen. Anders inderdaad nieuw laagje lak er over heen

Geplaatst: zo 31 okt, 2010 20:45
door marcopr
Commandant is een prima (lees: beter) alternatief voor koperpoets. Bij mij thuis werkt dat net andersom .