Pagina 3 van 14

Geplaatst: ma 6 dec, 2010 20:57
door Geert
Ik heb een eendaagse las cursus gevolgd in Veenendaal.
Veel geleerd, maar met zelf oefenen, zoals jij dat ook beschrijft moet je het toch echt leren.
Het is en het blijft toch leuk, ook al gaat het soms niet goed.

Geplaatst: di 7 dec, 2010 21:53
door Henk Davelaar
Ik heb diverse diploma's gehaald maar lassen van een 2cv is toch heel anders dan wat je met een cursus leer.
Maar petje af ziet er super uit.

Geplaatst: di 7 dec, 2010 22:46
door renate
Wat Henk zegt, 2cv blik lassen is een vak apart.

Willen en kunnen lassen is wel een uitdaging.
mijn zoon (bijna 13 jaar oud) wil sinds ik hem de beginselen heb bijgebracht zelfs de planken van de schutting aan elkaar lassen. :P

Als je eenmaal "the hang of it" hebt is 't erg leuk om te doen.
En als je het "begrijpt" is het vrij simpel.

Greetzz Renate.

Geplaatst: zo 12 dec, 2010 15:02
door RobM
laswerk onderkant af:
Afbeelding

Even op het oude chassis om t kijken of het allemaal wel past:
Afbeelding

Volgende stap: voorruitframe en één van de staartstukken vanaf het raampje.

Gr Rob

Geplaatst: ma 13 dec, 2010 21:40
door Sjoerdje
Nou, Rob!

Ik ga jou goed in de gaten houden.
Mijn carosserie staat gestraald en in de primer te wachten totdat ik tijd en moed heb, om aan het laswerk te beginnen.
Voorruitframe, plaatwerk onder bananenruitje en reservewielbak komen o.a. nog aan de beurt.

Wie weet kan ik e.e.a. van je leren!~
Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Sjoerdje

Geplaatst: ma 13 dec, 2010 21:55
door TB
Ziet er goed uit. Erg veel proplassen zo te zien, dus zal goed vast zitten.

Geplaatst: di 14 dec, 2010 10:17
door RobM
tips heb ik wel:

wat mij veel tijd heeft gekost om uit te vinden:
-met een pons-verzettang maak je gaten van 5 mm. Die vind ik net te klein om een goede las te kunnen maken. ik heb ze allemaal opgeboord naar 6 mm.
-bij proplassen moet je de platen echt heel erg goed op elkaar aansluiten. het begon pas ergens op te lijken toen ik zo'n puntlas-griptang kocht.
-Bij proplassen op heel dun blik het lassen even kort onderbreken om iets af te laten koelen. Een seconde is al voldoende. Zo voorkom je dat er gaten in de plaat vallen.

Door een misverstand heb ik nu twee van die puntlasgriptangen. Als je nog belangstelling hebt voor één...

Het voorruitframe en staatstuk komen maandag binnen. Spannend, want dat zijn dure onderdelen en vol in het zicht. Wordt vervolgt....

Gr Rob

Geplaatst: wo 15 dec, 2010 19:26
door Sjoerdje
Waar heb je het plaatwerk gekocht?
Het voorruitframe heb ik al geruime tijd op zolder staan; ooit een origineel deel bij Mehariche gekocht!

Enne... begrijp ik het gfoed, dat je het te vervangen deel overlapt met het bestaande, er gaatjes in boort en die vervolgens dichtlast met CO2?

Geplaatst: do 16 dec, 2010 08:43
door RobM
in grote lijnen is dat wel de bedoeling.

ga er volgende week mee aan de slag. Ik zal een fotoverslag posten

Gr Rob

Geplaatst: do 16 dec, 2010 20:07
door marabunta
Bij mijn koets zijn dezelfde stukken aan vervanging toe, kan nu mooi afkijken hoe het moet :P

Je hebt trouwens flink de gang er in!

Succes en blijf foto's maken hè

Geplaatst: do 23 dec, 2010 13:21
door RobM
Foto's van het vervangen van het staartsuk en het raamframe. Bedenk: ik ben geen plaatwerker en heb twee maand geleden leren lassen. Misschien kan het handiger, sneller of beter.


nou, daar gaat ie:

het staartstuk.
De koets ligt op zijn kop, dan kan je er beter bij.
Verzinkt staartsuk gekocht zodat ik weet wat ik weg moet slijpen
Afbeelding
dan de kit aan de binnenkant op de hoek binnenscherm/staartstuk verwijderen.
in de wielkast de rand van het staartstuk afschuren zodat de proplassen zichtbaar worden:
Afbeelding
de proplassen kan je op verschillende manieren weghalen:
-proplasboor; heel precies, kost veel tijd en mijn ervaring is dat je toch net niet de hele proplas wegboort waardoor je nog flink moet trekken en de achterblijvende delen behoorlijk buigen.
-schuurschijf op de haakse slijper. Mooi resultaat, schiet niet erg op
-doorslijpschijf op de slijper, gaat lekker snel maar niet uitschieten want dan beschadigd de boel

langs de rand van het staartsuk doorslijpen, dan de proplassen wegslijpen
Afbeelding

oppassen voor dit balkje:
Afbeelding

langs de rand van de kofferdeksel zit een randje blik van ca 0.5 cm. Dit is zichtbaar van binnenuit. Bij de blauwe pijl is dit per ongeluk weggeslepen:
Afbeelding
Bij de groene pijl is het blik doorgesneden met de haakse slijper. Dat werkt goed omdat er daar op twee plaatsen proplassen zitten; bovenop de rand van het achterdeksel en in de hoek van het staartstuk en de rand. De witte pijlen geven de proplassen aan.


dit blijft er achter na verwijderen bij de C stijl
Afbeelding

De koets staat weer rechtop. En toen kon ik niet verder:
Afbeelding

Tot op dit moment ca 2 uur bezig geweest met een 500W haakse slijper en schijfjes van een hele goedkope discounter.

Wordt vervolgt.
Rob

Geplaatst: do 23 dec, 2010 13:41
door RobM
en het voorruitframe:

nieuwe gekocht, zeer handig om te kijken wat wel en niet weg te slijpen:
Afbeelding
Ik kon niet aan een verzinkte komen.

Eerst in het liggende onderste deel van de sponning het blik doorgeslepen:
Afbeelding
Dat deel zit maar op één plaats vast en na doorslijpen kon ik makkelijk de proplassen doorslijpen

In de linker a-stijl zit bedrading. Dus eerst het rechterdeel van het raamframe losgemaakt. Daar zit het met proplassen op de a-stijl vast. Bovenaan, waar het aansluit op de daklijst, zit een lip die onder het raamframe schuift. Deze niet doorslijpen.

Toen het deel bij het motorkapscharnier weggehaald:
Afbeelding
Doorslijpen in het horizontale deel van de ventilatieklep (blauwe pijl) en het vertikale deel net boven de flens met het motorschot (groene pijl).
Dan de pur verwijderd en toen was het makkelijk de proplassen weg te slijpen.

Daarna het framegedeelte bij de linker a-stijl gedaan. Hier zit dus bedrading; oppassen met slijpen.

Na drie uur werk kon het frame op zijn plaats gezet:
Afbeelding

Voordat het vastgelast kan worden eerst nog op maat maken. Fotoverslag volgt.

Vraagje: kan iemand bij zijn eend een foto maken van dit hoekje:
Afbeelding
Ik weet niet meer hoe ver de omgebogen strip vóór of tussen de daklijsten hoort te zitten.

Gr Rob

Geplaatst: vr 24 dec, 2010 02:00
door duck-tuc
da gaat hier goed komen!!
nice works :lol:

grtz

Geplaatst: vr 24 dec, 2010 09:02
door Boudewijn
Even in mijn archief gedoken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: vr 24 dec, 2010 11:20
door RobM
ja, nu weet ik hoe het moet.
Dank.

Gr Rob