Pagina 21 van 32
Geplaatst: di 24 dec, 2013 15:53
door hobbes
Ah ik heb vandaag net weer een verse apk op de dyane. Komende week ga ik de groene eend schorssen. Tuurlijk heeft de dyane ( uit 72) een galvaniseert chassis + koets...
De groene eend is uit 82 en mag nu een tijdje in de schuur logeren. Ik kan toch maar in 1 auto tegelijk rijden...
Eigelijk wilde ik het pas eind maart doen ( dan loopt de keuring van de groene eend af) maar dan moest ik alsnog voor een heel jaar betalen aan de roverheid...
Geplaatst: di 24 dec, 2013 16:19
door LPGo
hobbes schreef:Ah ik heb vandaag net weer een verse apk op de dyane. Komende week ga ik de groene eend schorssen. Tuurlijk heeft de dyane ( uit 72) een galvaniseert chassis + koets...
De groene eend is uit 82 en mag nu een tijdje in de schuur logeren. Ik kan toch maar in 1 auto tegelijk rijden...
Eigelijk wilde ik het pas eind maart doen ( dan loopt de keuring van de groene eend af) maar dan moest ik alsnog voor een heel jaar betalen aan de roverheid...
Nee hoor dit jaar krijg je de eerste 3 maanden gratis van de overheid.......
Geplaatst: di 24 dec, 2013 17:50
door Thijs
Niet helemaal.....
Je betaalt voor het hele jaar maar alleen in 2014 hoef je je auto niet op te bergen in januari en februari.
Geplaatst: wo 25 dec, 2013 11:41
door RobM
heeee, weet je dat zeker???
eend geschorst half februari
maar nu zo goed als klaar voor de RDW; chasisnummer inslaan en APK
ik zit al geweldig te puzzelen:
schorsing opheffen per half februari? moet ik dan wegenbelasting betalen voor een heel jaar?
of schorsing verlengen? Dat is 27 euro, de wegenbelasting kwart tarief is 42.
Wat is wijsheid??
als je in 2014 met kwart tarief betalen wél in februari de weg op mag, is dat dus opgelost!
Weet je zeker dat dit mag?
Gr Rob
Geplaatst: wo 25 dec, 2013 12:12
door TB
Ja dat klopt. In 2014 mag je in januari en februari gewoon de weg op.
Op de site van de belastingdienst staat letterlijk: voor 2014 geldt dat u uw motorrijtuig alleen in december niet op de weg mag gebruiken.
Dit heeft dan betrekking op het kwarttarief.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... belasting/
Geplaatst: wo 25 dec, 2013 13:46
door RobM
briljant, zo'n forum.
hartelijk dank!
Gr Rob
Geplaatst: do 26 dec, 2013 19:49
door hobbes
Nee dat is iets te rooskleurig...
Ik wilde met de groene eend ( uit 82) tot 1 maart doorrijden en daarna pas met de dyane ( uit 72)gaan rijden. MAAR dan had ik dus voor het hele jaar moeten betalen ( niks kwart tarief) want als ik hem 1 maart had geschorst betaal je dus voor het hele jaar, behalve als je hem verkoopt en dat wil ik nou net niet...
Het is nog gekker want uit de schorsing halen kost niks...
Geplaatst: do 26 dec, 2013 21:22
door Ducksen
Als mijn eend klaar is wil ik gewoon rijden wanneer ik wil. Mooi weer maar niet in de regen en in de sneeuw. Je kunt toch gewoon voor 12 maanden betalen. Al dat gedoe met die maand wel en die maand niet.
Geplaatst: vr 27 dec, 2013 18:11
door RobM
wat jij wilt geldt niet per definitie voor een ander?
Ieder zijn eend, toch?
Gr Rob
Geplaatst: vr 27 dec, 2013 18:27
door Ducksen
Zo bedoelde ik nou ook weer niet

Maar je kan toch gewoon kiezen of eeen periode wel of niet of gewoon het hele jaar?
Ik baal er wel van eerst een brief krijgen dat je eindelijk niet meer hoeft te betalen en nu weer hop pin pin pin.
Maarja eerst maar eens afwachten wat de kosten zijn.
Geplaatst: vr 27 dec, 2013 20:55
door Thijs
Maarja eerst maar eens afwachten wat de kosten zijn
Dat is dus niet altijd slim want als je auto 1 januari 2014 niet geschorst is moet je zeker betalen. Aangezien dat voor mij minimaal 125 euro voor een kwartaal is, is het slim nu vast te schorsen......
Geplaatst: vr 27 dec, 2013 21:53
door Ducksen
Dat schorsen zit wel goed september voor het 7e jaar verlengd. Kan toch nog steeds de straat niet op. Ik hoop dat ie in Maart klaar is om de straat op te gaan. Wat zijn de kosten voor een heel jaar of bepaalde periodes?
Geplaatst: do 2 jan, 2014 09:20
door Captain Krimson
Een klassieke auto op LPG is het meest millieuvriendelijke vervoer (afgezien van lopen of fietsen) dat er bestaat. Klassieke auto's op LPG moeten gesubsidieerd worden.
LPG is een bijproduct waarvan de geproduceerde hoeveelheid niet wordt bepaald door de vraag naar LPG maar door de vraag naar andere olieproducten (zoals bijvoorbeeld benzine). Dat betekent dat die LPG die niet aan de pomp verkocht wordt bij de raffinaderijen wordt afgefakkeld. De hoeveelheid afvalstoffen die in het millieu terecht komt is dus niet afhankelijk van het aantal liters dat verstookt wordt in auto's maar van het aantal liters benzine dat in andere auto's verstookt wordt. Op het moment dat iemand overstapt van LPG naar benzine (hetgeen op het moment door de huidige belastingregels veelvuldig gebeurt) wordt dus de vraag naar benzine groter. Dat betekent dat de productie van benzine omhoog gaat en daarmee ook de productie van LPG. Die extra geproduceerde LPG + de LPG die nu niet meer verstookt wordt in de betreffende auto's wordt afgefakkeld.
Dat betekent dat er meer benzine verstookt wordt en meer LPG afgefakkeld wordt. Met andere woorden, omschakelen op benzine (moderne auto of klassieker, maakt niet uit) betekent een relatief grote toename van verbrande LPG boven op de toename van verbrande benzine.
Zolang de vraag naar LPG lager is dan de productie is het in mijn ogen dus niet productief om nu juist er voor te zorgen dat mensen af gaan zien van LPG (door de enorme accijnsverhoging en het wederinvoeren van wegenbelasting voor klassieke auto's waarbij LPG-gebruik ontmoedigd wordt).
Daarnaast belast je met het afschrijven van een klassieke auto en het kopen (laten produceren) van een moderne auto het millieu nog extra.
Klassieke auto's op LPG zijn millieuvriendelijker dan electrische auto's, hybrides, perslucht-auto's etc. Vandaar dat ik er voor pleit om de accijnsverhoging op LPG ongedaan te maken, ALLE auto's op LPG vrij te stellen van MRB en iedereen die de afgelopen tijd zijn of haar LPG-installatie heeft laten uitbouwen subsidie te geven zodat ze hun auto weer in millieuvriendelijke vorm terug te laten bouwen.
Klassieke auto's op LPG zijn millieuvriendelijker dan electrische auto's, hybrides, perslucht-auto's etc.
Geplaatst: do 2 jan, 2014 11:19
door deusjevo
Hoe kom je aan die LPG wijsheid als ik vragen mag?
Geplaatst: do 2 jan, 2014 12:40
door Thijs
Nog steeds niemand een daadwerkelijke rekening gekregen?
Op de site van de belastingdienst kun je (nu pas) je houderschapsbelasting berekenen.
Voor mijn Dyane blijkt dit 508,- euro te zijn per jaar (in Friesland).
Dit is een prijsstijging van 1,6% t.o.v. vorig jaar en de LPG is nog even 10% duurder geworden, te weten 7 cent extra accijns per liter.
Mijn salaris blijft overigens hetzelfde als vorig jaar en het jaar er voor....
Het kwarttarief voor een Eend wordt 38 euro (in Friesland), volledig tarief dus 152 euro.
Het laagste tarief, hier vallen de meeste kit-cars onder, bedraagt 29 euro (kwart(aal)).