Pagina 21 van 29

Geplaatst: di 5 aug, 2008 22:52
door Yannick
De beste man verzekerde mij dat door de geringe slijtage van de cilinders hij niet teveel materiaal moest verwijderen en er nog gerust originele zuigerveren gebruikt konden worden. Hij heeft ook mijn zuigers dus hij kan zelf kijken hoeveel speling er op zit. Ik merk het volgende week wel :wink:

Geplaatst: di 5 aug, 2008 23:00
door dyane_maniac
och als een specialist het zegt... die heeft er ongetwijfeld meer verstand van! en idd je hebt honen en honen.

Geplaatst: wo 6 aug, 2008 11:11
door backfire
Hohnen kan wel, ze brengen dan alleen de groeven weer in de wand voor de olietransport. Er wordt dan nagenoeg niets verwijderd, alleen opgeruwd. Wel moet de cilindermaat nog binnen de toleranties liggen.

Geplaatst: wo 6 aug, 2008 12:13
door dyane_maniac
honen klonk mij als een flinke laag wegschrapen en overmaat zuiger erin, zoals ooit eens bij mn brommertje is gedaan.

Geplaatst: wo 6 aug, 2008 12:42
door backfire
nee hoor hohnen is gewoon op slijpen in de juiste structuur, dat je er ook tot de volgende maat mee kunt slijpen is logisch, maar in princiepe is het hohnen voor de juiste groeven.

Als het voor je brommer is gedaan, dan gok ik dat je een japanner had, want zover mijn info reikt hadden de duiste brommers meestal nikasil en dat slijp je niet.

Geplaatst: wo 6 aug, 2008 14:29
door dyane_maniac
backfire schreef:nee hoor hohnen is gewoon op slijpen in de juiste structuur, dat je er ook tot de volgende maat mee kunt slijpen is logisch, maar in princiepe is het hohnen voor de juiste groeven.

Als het voor je brommer is gedaan, dan gok ik dat je een japanner had, want zover mijn info reikt hadden de duiste brommers meestal nikasil en dat slijp je niet.
nl brommer maar das OT, excuus

Geplaatst: wo 13 aug, 2008 20:45
door Yannick
Hoi!

Straks meteen naar de reviseur geweest, had die man niet zo'n denderend nieuws. Bleken er rond de draad waar de stang indraait om het kleppendeksel op vast te draaien barsten te zitten. Heeft ofwel iemand ooit de kleppendeksels te vast gezet ofwel gewoon ikzelf in mijn iets minder wetende dagen...Aangezien dat wel heel moeilijk te lassen zal zijn moet ik op zoek naar nieuwe (nuja, andere) cilinderkoppen. Zien dat ik hier ergens in België een 21pk kan scoren, wordt ook nog verdomd lastig.

Cilinders en pistons zijn wel klaar. Maar kan iemand eens in gewone mensentaal uitleggen hoe je die zuigerveren moet monteren? :oops:

Geplaatst: wo 13 aug, 2008 21:48
door joe_catchou
euuu , als er lettertjes op de veren staan die naar de bovenkant
de normale volgorde is de dunne dan de kompressie sigment en dan de olie schraap sigment
dan de openingen dacht ik iets meer dan een 1/3 van elkaar
versta je het een beetje ?

maar weet de pa het niet ???

Geplaatst: vr 15 aug, 2008 12:08
door Yannick
Pa weet dat niet nee, jammer genoeg :wink:

Even het cilinderkopverhaal verderzetten. Ter illustratie een foto:

Afbeelding

Nu zit ik met zo'n extreem zeldzaam blokje, dus zijn deze cilinderkoppen extreem moeilijk te vinden. Gelukkig genoeg is dit blok, de AYA, een combinatie van de AZ 18 pk en de Ami6 24 pk. Zodoende zijn de cilinderkoppen dezelfde als die van een 18 pk, met andere klepzittingen voor specifieke AYA-kleppen en met Ami6-tuimelaars e.d. Nuja, dat hoop ik maar, dat het zo simpel is, maar als ik mensen van het Dyaneforum en mijn onderdelenboek mag geloven is het niet moeilijker dan dat. 18 pk-cilinderkoppen heb ik al gevonden bij de lokale garage dus dan zou mijn reviseur die moeten kunnen aanpassen met behulp van mijn originele koppen.

Wordt vervolgd :wink:

Geplaatst: vr 15 aug, 2008 14:32
door revi
Revizeurt niet :P
Behalvedat de foto op z'n kop staat!

Geplaatst: vr 15 aug, 2008 14:48
door Yannick
Nee hoor, die cijfers en letters staan op hun kop. Beetje gek maar wel waar :wink:

Er is iemand van 't Dyaneforum die beweert dat ik hier gerust mee verder kan. Allemaal leuk, tot het moment dat je kleppendeksel fataal lostrilt :?

Geplaatst: vr 15 aug, 2008 16:33
door Twécévé
Hoe het ook zei, toch mooi dat er bij zo'n negatief verhaal zo'n mooie ambachtsfoto geplaatst wordt. :wink:

Dyane Vereniging NL al gemaild? Misschien kunnen die je helpen.

Geplaatst: vr 15 aug, 2008 16:39
door Joos
Revi schreef:Revizeurt niet :P
Behalvedat de foto op z'n kop staat!
Revizeurt wel :wink:
De foto staat niet op z'n kop, maar z'n kop staat wel op de foto. :D
Genoeg nu... :oops:

Geplaatst: vr 15 aug, 2008 17:30
door Yannick
Twécévé schreef:Dyane Vereniging NL al gemaild? Misschien kunnen die je helpen.
Te ver weg, duurt te lang :wink:

Geplaatst: za 23 aug, 2008 14:08
door Yannick
Jeuh! Bij de lokale Citroëngarage maar liefst 3 cilinderkoppen gevonden voor mijn leuke blokje! Het zijn echte 21pk's dus geen 18pk's waarvan de klepzittingen aangepast moeten worden ofzo. Ik vond één rechtse in een gebruikte maar goede staat en één splinternieuwe linkse en een linkse met een gebroken klep en daardoor de nodige schade. Alledrie de koppen maar meegenomen, altijd handig om 't één en 't ander op reserve te hebben.

Volgende week naar de reviseur, heeft die kerel ook weer eens iets te doen.

Afbeelding

:D