Pagina 22 van 35
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 10:15
door rusty
j b schreef:is het wat om er een extra achteras te plaatsen. ik heb dit wel eens op foto gezien bij één of ander eendenbedrijf in nederland (kheb alleen geen idee meer wie het gedaan had) en ik heb ook wel eens foto's voorbij zien komen van een eend met vrachtwagenkoppleing erop (mini vrachtwagen) en er een flinke caravan achter gebouwt. dan moet dat extra gewicht wel te dragen izjn zonder dat je veren breken
is de kraan alleen maar voor de looks of moet ie ook nog werken???
is een leuk idee... maar (ja er is altijd een maar
) dat krijg je hier in NL nooit door de keuring, je gaat namelijk je wielbasis verlengen, verder moet je een andere ophanging (vering) maken voor de 2 achterassen. (bijvoorbeeld een luchtbalg boven iedere veerarm)
het kan eventueel wel via Duitsland, daar rijden er al meer rond. maar ja, hoeveel energie wil je erin steken.....
wat wel zou kunnen (heb ik ook al ooit aan gedacht) is een soort BE-oplegger combi maken (zie je steeds vaker rijden), maar dan met een zeer kort gekoppelde oplegger die star aan de auto bevestigd wordt, zodat je voor het oog 2 achterassen hebt. het nadeel hiervan is dat je max 80 km/h mag rijden met zo'n combi. (maar t is wel leuk)
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 10:42
door Rossero
Vie duitsland is net zo lastig als in nederland meen ik. Slechts in Engeland krijg je alles zonder problemen door de SVA.
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 11:32
door j b
wat wel zou kunnen (heb ik ook al ooit aan gedacht) is een soort BE-oplegger combi maken (zie je steeds vaker rijden), maar dan met een zeer kort gekoppelde oplegger die star aan de auto bevestigd wordt, zodat je voor het oog 2 achterassen hebt. het nadeel hiervan is dat je max 80 km/h mag rijden met zo'n combi. (maar t is wel leuk)
is eignelijk hetzelfde principe zoals je tegenwoordig vaker ziet bij de container trailers waarbij ze 2 trailers vast aan elkaar bevestigen
kheb nog ff goed nagedacht waar ik um gezien heb en dit was bij burton car company in zutphen
dus ff navraag daar en je weet wat het inhoud om zoiets te realiseren
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 14:32
door supercees
joe_catchou schreef:now ik heb al wat geschetst en getekent voor jou
als je er wat mee wil doen .
ja, leuk. neem je dat mee naar de waggel?
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 14:35
door supercees
Revi schreef:Prachtige takel!
ik vind de vorm zo goed bij de ronde vormen van de eend passen, haast zonde om hem in te korten. wat inkorten nog extra lastig maakt is dat ook het takelblok verplaatst moet worden, plus de geleiderol. enorm veel werk.
dus eerst de cabine klaar maken en dan het hele ding erop mikken en dan beslissen...
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 14:45
door 2cvfreak
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 15:00
door rusty
best nog een nette koets, zo op de foto!
hier is zeker een leuke PU van te maken! alleen ff opletten dat het een beetje een mooie (ronde) wordt en niet ff zomaar een 'plank' erin
als je dan toch aandacht gaat besteden aan een PU doe het dan goed!
(zegt Rusty die ook alweer veeeel te lang nix aan z'n PU project heeft gedaan....)
greetzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 15:33
door SamClukkers
supercees schreef: ... zodat ik de allereerste 2cv takelwagen kan maken ...
Helaas, de Belgen waren je al voor.
In Berck-sur-Mer 1993 was er ook een Fransman met een AZU takelwagen, maar daar kan ik zo niet direct een foto van vinden.
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 15:36
door Rossero
Zeker de moeite waard. Is zonde om de zaag in een goede koets te zetten. Het is per slot van rekening een uitstervend ras. Zou gewoon daar even gaan kijken, scheelt je tijd en een mooie koets.
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 15:41
door supercees
die had ik reeds gespot. nu is mijn koets slechter dan die op marktplaats, dus als ik de zaag in mijn koets zet hoef ik mij niet schuldig te voelen
. bovendien wil ik een gedeelte van het af te zagen gedeelte hergebruiken om de cabine dicht te maken, wat ik doe met de achterklep en achterste gedeelte van het dak waar het achterraam inzit. dan heb ik de gewenste ronde vorm bovenaan en aan de onderkant een recht stuk voor de achterklep. het rechte stuk zal net zo schuin lopen als de voorstoelleuningen, wat ook ongeveer net zo schuin is als de kraan.
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 15:47
door supercees
SamClukkers schreef:supercees schreef: ... zodat ik de allereerste 2cv takelwagen kan maken ...
Helaas, de Belgen waren je al voor.
en dat ziet er ook nog goed uit, zeg! wel een inimini kraantje, maar volgens de foto sterk genoeg.
Geplaatst: za 24 mei, 2008 08:17
door supercees
gisteren heb ik de achterbank uit de eend gehaald en de ruimte gevuld met 8 volle verhuisdozen, totaalgewicht 170 kilo. de onderkant van het achterscherm zakte tot 1 centimeter boven het midden van het achterwiel. ben toen zelf (80 kilo) op de trekhaak gaan staan en er was nog steeds ruimte over om in te veren.
binnenkort zal ik de kraan eens wegen, maar moet dan eerst een andere weegschaal hebben, de huidige heeft een glasplaat...
Geplaatst: za 24 mei, 2008 10:02
door huub
gisteren heb ik de achterbank uit de eend gehaald en de ruimte gevuld met 8 volle verhuisdozen, totaalgewicht 170 kilo. de onderkant van het achterscherm zakte tot 1 centimeter boven het midden van het achterwiel. ben toen zelf (80 kilo) op de trekhaak gaan staan en er was nog steeds ruimte over om in te veren.
binnenkort zal ik de kraan eens wegen, maar moet dan eerst een andere weegschaal hebben, de huidige heeft een glasplaat...
het gewichtzou ik me niet zo'n zorgen over maken , dat is op te lossen met aca veerpotten en eventueel extra hulpveren .
mijn inie mini campertje weegt rijklaar 1350 kilo, en heeft een ( iets aangepast natuurlijk) aca onderstel.
om er een BE combinatie met dubbele achteras van te maken lijkt me leuk, als je dan de kraan op een subframe monteerd waar de extra achteras op zit kun je ook eens zonder kraan op stap ( bijvoorbeeld naar de jaarlijkse APK )
en als je een leuk bakje maakt heb je de keus tussen als pickup en als kraan rijden.
Bernd , de zwitser die met de oplegger camper rondrijdt, heeft overigens een constructie gemaakt waarmee hij containers op kan pakken ,
compleet met hydraulische vijzels om te zorgen dat de eend niet omvalt bij het laden.
prachtig gemaakt , alleen gezien het laadvermogen van de eend alleen geschikt voor containers gevuld met tempex
Geplaatst: zo 25 mei, 2008 11:17
door supercees
aca veerpotten, goed idee. betekent wel andere bodenplaten, toch? komt goed uit, de huidige zijn gatenkaas.
Geplaatst: zo 25 mei, 2008 12:19
door Rossero
Heb je wel een nieuw chassis? ivm de herkeuring bij de rdw.