Pagina 4 van 9
Geplaatst: ma 16 apr, 2012 18:20
door dezilverlinde
Ben erg benieuwd naar je Dyane!
Ik ben nu ook al anderhalve maand de laatste hand aan het leggen op mijn Dyane 4 uit '74. 16-DL-14. Erg leuk om mee bezig te zijn!
Heb je je Dyane nog gespoten of blijft hij gepatineerd, net zoals de mijne?
Geplaatst: ma 16 apr, 2012 18:21
door dezilverlinde
Oja, vergeet met het terugplaatsen van je brandstofpomp die dikke voetpakking niet he...
Geplaatst: di 17 apr, 2012 20:38
door Thijs
Ik heb expres die pakking op het blok laten liggen...
De koets moet ook nog gedaan worden maar ik wil het eerst rijdend hebben.
Ik heb een rijdende auto nodig voor diverse ritten....
Maarre, niemand een antwoord?
Geplaatst: di 17 apr, 2012 21:25
door RobM
Thijs schreef:
Wordt de trekhaak met de originele bumperbouten vastgezet of moeten daar sterkere in?
eens een trekhaak onder een eend vandaan geschreofd en die zaten met M9 vast. De originele zijn M7.
maar of dat bij alle eenden en dyanes zo is......
Gr Rob
Geplaatst: di 17 apr, 2012 22:19
door Boudewijn
Ik heb de trekhaak met normale M7 bouten vast gezet, wel iets langere als waar de bumper mee vast zat omdat de plaat van de trekhaar er tussen moest. Je moet dan nog een stuk of 4 extra gaten in het chassis boren. Mijn trekhaak is het type wat alleen met twee platen aan het chassis vast zit. Er is ook een type met een buis naar de voorzijde van de auto. Hoeveel gaten je dan extra moet boren weet ik niet maar het zal zichzelf wel wijzen.
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 14:45
door Ed147
Dat zijn twee extra gaten.
Ik heb zelf wel die moeren weg gehaald en er borgmoeren met ringen voor terug gezet.
En M8 bouten genomen.
Geplaatst: wo 18 apr, 2012 22:16
door Thijs
Ik denk dat ik er maar M8 bouten in doe.
Die van mij is trouwens een trekhaak met zo'n kromme buis naar voren, die andere heb ik trouwens ook nog wel liggen.
Vanavond heb ik met het juiste rubber het blikken luchtfilter geplaatst.
Met enige moeite is dat gelukt.
Nu twijfel in wel erg want de doorlaten bij het plastic filter zijn nogal wat groter....
Nou ja, ik zie nog wel.
De benzinepomp is ook gemonteerd en de auto start echt super goed.
Maar nu heb ik toch wat lekkage.....
De olieleidingen aan de koppen lekken, beide kanten. De middelste lekt niet.
Er zitten nieuwe koperen pakkingen op. Moet dit knettervast gedraaid worden?
Wie heeft er een tip?
Geplaatst: do 19 apr, 2012 07:58
door marcopr
Nee niet knettervast draien, ruim voor dat punt breken je banjobouten al af.
Pas vlakken goed schoonmaken. Eventueel ringen gloeiend stoken en laten afkoelen. Dan monteren. Moet het lekken over zijn.
Geplaatst: do 19 apr, 2012 08:30
door AZL57
ringen tot kersrood verwarmen en dan in water afkoelen, worden ze weer mooi zacht.,
Geplaatst: ma 23 apr, 2012 21:50
door Thijs
Gelukt!!
Gratis tip uit de bak 'ongevraagde adviezen':
Schuur aan beide kanten de 'moer' van je olieleidingen even voor de montage.
Er kan een beetje roest op zitten....
De motor draait nu roestvrij.
De trekhaak is gemonteerd.
Nu kan het chassis naar buiten en de koets naar binnen.
Geplaatst: vr 27 apr, 2012 22:31
door Thijs
Toch nog wat klusjes gedaan aan het chassis.
Chassisband er op met de klemmetjes er onder.
Zit de kofferbak van de Dyane niet vast aan het chassis? Volgens mij zaten daar geen klemmetjes??
Ik heb de uitlaat er tijdelijk onder gehangen, moet ook nog aan de koets vast.
Nog een paar dingetjes in de verf gezet.
Ik mis de rubbertjes welke in de bougiekabelsteunen horen....
Geplaatst: di 1 mei, 2012 21:49
door Thijs
Nu de koets in de garage staat heb ik hem beter kunnen bekijken.
Er is toch wel aardig wat roest aan het spulletje...
Vloerplaten vooraan
Dorpels
Kofferbakbodem
Voetenbak onderzijde
Schuine hoeken onder de bank
Eens kijken of hier reparatieplaatdelen voor zijn.
Of heeft er iemand nog een betere koets staan?
Geplaatst: wo 9 mei, 2012 22:15
door Thijs
Even een plaatje van het chassis:

Geplaatst: do 31 jan, 2013 21:55
door Thijs
Even wat stof wegblazen....
Door wat werk aan mijn andere Dyane, verkoop van mijn stalling en andere ellende ben ik nu pas eens naar mijn Dyane uit 1974 gaan kijken.
De koets was nogal slecht en ik kon voor niet al te veel geld een andere koets bij iemand ophalen. Deze was eigenlijk net zo slecht.
Na nog een andere koets bekeken te hebben heb ik het plan maar opgevat om deze toch maar op te knappen.
Dat geeft meteen een mooie lasoefening.
Aangezien ik niet gehinderd word door enige kennis van zaken pruts ik lekker wat aan.
Mijn lasapp:
Daar moet het mee gebeuren.
Geplaatst: do 31 jan, 2013 21:59
door Thijs
Het eerste project is de kofferbakbodem.
Die is zo rot als wat, dus een nieuwe aangeschaft.
Uiteraard paste die niet: Te lang, te breed, te hoog....en door een manke schele aap in elkaar gerotzooid.
Dus dat ding maar gesloopt en op maat gemaakt.
Dat is al een stuk beter.