Pagina 4 van 6

Geplaatst: di 5 jul, 2011 22:27
door Twécévé
Puik werk, puik karretje!!

Geplaatst: wo 6 jul, 2011 09:00
door 2cvmaarten
Leuk bezig!
Denk dat je veel plezier in Frankrijk gaat beleven met je eend!

Geplaatst: ma 1 aug, 2011 22:34
door Happytree
Zo de zomervakantie zit er weer op!

En de Eend heeft zich echt super gehouden en voor een hoop plezier gezorgd!

2737km verder 159,12 liter brandstof verder en een verbruik van gemiddeld 1 op 17,2 (met geregeld 1 op 20) 0,0 problemen en een olieverbruik van 1.2 liter op de hele vakantie staat de 2cv weer voor de deur!

Dit is de route die we hebben afgelegd:

Afbeelding

Een uitgebreider verslag volgt deze week!

Geplaatst: wo 30 nov, 2011 21:17
door Happytree
Ik zal vanaf nu hier updates geven van de revisie van het motortje.

Uitbouwen:
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Geplaatst: ma 5 dec, 2011 19:42
door Happytree
Gister weer even een uurtje kunnen sleutelen, de koppen cilinders en zuigers verwijdert, op de foto's is goed te zien dat er wel wat olie verbruikt werd.

Nog 2 vraagjes ik kwam zo snel geen koppakking / voetpakking tegen bij de cilinders klopt dat? (of moet ik nog een keer goed kijken)

En hoort er een beetje speling te zitten op de drijfstang? ik kan ze aan beide kanten ietjes zijdelings bewegen op de krukas.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: ma 5 dec, 2011 20:11
door Bertje Beige
Een Eendenmotor heeft geen kop- en voetpakkingen, en dat je de drijfstangen een beetje opzij kunt bewegen is normaal!

Geplaatst: di 6 dec, 2011 13:32
door Happytree
Thx voor de reactie zo word mijn beeld van de motor steeds completer.

Nu heb ik ergens gelezen dat het vliegwiel met rekbouten vast zit. kan ik deze bouten nog een keer gebruiken of is het raadzaam deze te vervangen?

Geplaatst: di 6 dec, 2011 17:34
door Bertje Beige
Er zijn mensen, zelfs 2CV garage's die ze hergebruiken, maar zelf gebruik ik liever nieuwe :) .

Geplaatst: ma 2 jan, 2012 16:50
door Happytree
Ondertussen ben ik weer een (klein) beetje verder. Ik heb de carter delen gesplitst en alles even goed schoon gemaakt.

Nu kom ik alleen een nokkenas tegen waar het loopvlak van beschadigd is, hiervoor heb ik waarschijnlijk al een andere 2e hands.

Aangezien de nokkenas flink wat slijtage vertoond wil ik eerst weten wat de staat van mijn krukas is. hebben jullie tips/trucs om dit te controleren of moet ik hem gewoon naar een revisie bedrijf brengen (waar ik eigenlijk vanuit ga)

De lagers worden zoiezo vervangen maar dingen als de drijfstangen kunnen dus niet vervangen worden en daar wil ik graag uitsluitsel over.

Dus wie kan me helpen aan een goed en betaalbaar adres?

Foto's volgen zsm

Geplaatst: ma 2 jan, 2012 17:21
door Gerard2cv
Pak de drijfstang in de hand en slaat met de andere hand op het kleine oog
Als het lager speling heb,hoor je hem dan klikken.Dan moet je hem vernieuwen

Geplaatst: di 3 jan, 2012 13:56
door Happytree
Duidelijk ik heb de krukas rechtop gezet en kort stevig gedrukt op de drijfstang krukas omgedraaid en hetzelfde herhaald, dit ook bij de andere drijfstang gedaan.

Ik hoor geen geluid/geklok/getik alleen zie ik wel duidelijk beweging en word de olie weggedrukt tussen de krukas en de drijfstang.

Ik zit met het volgende dubio.

1. Alles vervangen en deze krukas houden
2. Alles vervangen en een 2e hands krukas zoeken (in de hoop dat die beter is)
3. Alles vervangen en krukas laten reviseren (450-500€ extra)

Ik wil dat het blokje gewoon goed is en dat niet over een paar 1000km -10 000km alsnog de krukas stuk gaat. maar een krukas revisie maakt het wel weer een erg duur verhaal.

Wat is jullie advies?

Geplaatst: di 3 jan, 2012 15:35
door Gerard2cv
Nee,Je moet de krukas aan de drijfstang laten hangen in je hand en dan die klap erop geven.Als je dan niets hoort is hij goed.
Verder is het aan jou wat je ermee doet.

Geplaatst: di 24 jan, 2012 16:54
door Happytree
Zo even een kleine update hier.

De revisie komt op een laag pitje, aangezien ik op mezelf ga wonen en dat genoeg tijd en geld kost.

Wel heb ik een andere 2cv motor op de kop getikt en ben ik vandaag begonnen met monteren. Hij hangt er al in morgen en/of anders donderdag moet hij weer rijden. Dus sneller dan verwacht rij ik straks weer in de Eend :)

Geplaatst: wo 25 jan, 2012 19:06
door Happytree
Vandaag tegen een probleempje aangelopen. hij starten slecht...

Na een flinke steekvlam uit de carb moest het het onstekingstijdsstip zijn. Aangezien ik het motortje gekocht heb en volgens de verkoper alles netjes was afgesteld en vervangen heb ik daar niet naar gekeken. blijkbaar was dit wel nodig want dit leek nergens op.

Nu is mijn vraag ik lees in de vraagbaak een nogal creatieve manier van afstellen met een proeflamp? Is er wat miss mee om hem af te stelen op gevoel? De contact puntjes zal ik wel met voelermaat controleren/ en evt. afstellen.

Geplaatst: wo 25 jan, 2012 19:17
door André Post
Op gevoel zal het juiste ontstekings tijdstip een gokje zijn denk ik.
In principe als je de maximale opening afstelt op 0.40mm en je het ontstekingshuis horizontaal zet het tijdstip goed genoeg moeten zijn om te starten.