Pagina 4 van 23

Geplaatst: za 3 mar, 2012 19:21
door RobM
zo, demontage klaar:
Afbeelding

eerst maar eens langs de oud-ijzerboer:
Afbeelding

Op de één of andere manier heb ik aan 2 eenden 12 wielen overgehouden. De rest is nog van de vorige restauratie.
Eerst maar eens de banden van de velgen laten halen. Iemand nog belang bij hele slechte velgen? anders gaan ze mee met het oud ijzer.
Afbeelding

Volgende stap: schassis kopen. Er moet zo veel aan de koets vervangen dat ik uit wil richten op het nieuwe chassis. Het meeste plaatwerk heb ik al in huis.


Gr Rob

Geplaatst: za 3 mar, 2012 22:45
door Art
Goed bezig! 88-)

Geplaatst: za 17 mar, 2012 21:20
door RobM
eerste stuk plaatwerk is pas:
Afbeelding

Gr Rob

Geplaatst: za 17 mar, 2012 21:48
door Art
Dat ziet er al veel belovend uit!

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 19:05
door RobM
er moet nog wel eea gebeuren:
Afbeelding
iemand nog 5 cm reparatie stijl liggen?

Volgende plaatdeel past:
Afbeelding
Die 2 delen onder de achterbank lijken nog goed. Erg verleidelijk om ze te laten zitten.

even tellen hoeveel er nog moeten:
2 dorpels
2 bodemplaten
4 stukjes onder de achterbank
1 plaat achter achterbank
1 reservewielbak compleet
2 binnenschermen
2 bananen
1 voorruitrame
2 A plaatjes.
achterlichtpaneel compleet
2 gordelplaatjes

20 dus. niet tegen de buren zeggen.......

Vraagje over de werkvolgorde van het achterste deel van de eend; die heb ik nog nooit vervangen. Is dit de goede volgorde:

-reparatiedelen onder achterbank
-dorpel en vloerplaten ene kant
-dito andere kant
-chassis kopen
-deel achter achterbank en reservewielbak wegslijpen en nieuwe er in zetten
-raamdelen of wel bananen links en rechts
-binnenschermen er in passen
-achterlichtdeel er in passen



Gr Rob

Geplaatst: zo 18 mar, 2012 20:12
door David
Zo zou ik het ook doen Rob.

Zorg ervoor dat je de B stijl niet alleen fixeert, maar dat je ook de achterdeurtjes er even in schuift en past met de C stijl.
Eventueel kun je de voordeuren er ook even in hangen, als je A stijl tenminste goed gefixeerd is.
Dan weet je zeker dat het spul later goed past.

Wat betreft het achterlicht paneel, zet het achterklepscharnier er even op met de achterklep dan weet je zeker dat het achterlichtpaneel op de goede hoogte komt.

Succes
Groeten David

Geplaatst: do 22 mar, 2012 08:28
door RobM
vraagje over de uitlijning van de dorpel:

op de A en C stijl heb ik een merkje gemaakt als referentie op 10 cm boven de dorpel.
oude dorpel weggeslepen
bij de B stijl is het plaatje tussen stijl en dorple mooi schoongemaakt van binnen
nieuwe dorpel er in:
Afbeelding
(even voor de oriëntatie: koets ligt op de kop, voor in beeld de B stijl, je kijkt naar de voorkant van de auto)

Nu het volgende: de B stijl lijkt te lang. Ik heb een soort wipwap; als de dorpel bij de A stijl 10 cm van de referentie zit, is het bij de C stijl 12 cm en dat is te veel.

Vreemd genoeg had ik dit bij mijn vorige eend ook. Toen was bij het demonteren het tussenplaatje B-stijl-dorpel erg beschadigd. ik heb toen de B stijl 2 mm ingekort en een nieuw plaatje gemaakt. Dat heeft op zich goed gewerkt en de deuren sloten prima.

vraag is:
zijn er nog ander oplossingen of oorzaken te bedenken?
zijn er meer mensen die hier wel eens tegenaan gelopen zijn en hoe is dat opgelost?

Een mogelijkheid zou zijn dat de koets een beetje 'uitgezakt'is waaroor de uitlijning de mist in gaat. Echter: er zit een subframe in de eend en ik heb de afstand tussen de stijlen voor demontage heel precies gemeten en die is nog hetzelfde.

Gr Rob

Geplaatst: do 22 mar, 2012 08:42
door Gerard2cv
De enige zekerheid die je kan krijgen is de deuren monteren en sluitend maken en dan goed kijken of aller erom heen op zijn plaats zit.

Geplaatst: do 22 mar, 2012 19:30
door David
Gereard heeft gelijk, gewoon deuren erin, dat is het enige wat je echt uitsluitsel geeft.
Ik heb je uitgelegd hoe wij de koetsen bouwen. Zorg voor een absoluut niet vervormbare ondergrond. Koetsen zakken door, ook al fixeer jij hem met een frame, zodra de bodem er geheel of gedeeltelijk uit is blijft hij vervormbaar.
Je bevestigingspunten op het chassis en de passing van de deuren moet je uitgangspunt zijn.
En wat ik al aangaf, zorg dat je het achterlichtpaneel er goed inzit door een achterklepscharnier (van bijv een oud kapot dakje) monteert met een achterklep erin, plaats dan het achterlichtpaneel.
Dan past daarna het slotje ook mooi en komt er ook geen water binnen.

Succes!!
Groet David
(PS heb je de bak nog nodig waar de ruitenwissermotor aan vastzit, heb er nu dus nog 1 liggen.)

Geplaatst: do 22 mar, 2012 20:29
door RobM
goede tips.

ik las de box onder de achterbank af en dan zal ik de koets eens omdraaien. Steuntje onder de b-stijl en dan nog eens kijken. Als de deuren en de A en C stijlen dan wel passen dat een mooi moment om de stijlen af te lassen.

Gr Rob

Geplaatst: za 31 mar, 2012 20:44
door RobM
eerst boodschappen gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

dat is een gegalvaniseerd chassis van dun plaatwerk. Die had ik nog niet eerder gezien

Toen de koets er op voor de pasvorm en de deuren gepast. Dorpel en vloerplaat aan één kant gelast en nu aan de ander kant er uit geslepen.


Gr Rob

Geplaatst: za 31 mar, 2012 21:31
door siemen
dat is een elektrolisch verzonken! :? ik zou hem wel goed vol pompen met ml!
wel een mooi chassis!

verder goed werk!

Geplaatst: zo 1 apr, 2012 15:06
door RobM
het werk van gisteren:

Afbeelding


Gr Rob

Geplaatst: zo 1 apr, 2012 15:12
door Roel l'Hiver
Je bent goed bezig Rob, ik kom binnenkort een keertje bij je kijken :-)

Geplaatst: zo 1 apr, 2012 20:06
door David
Past het allemaal Rob?

Succes!!